Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Kleur?

Gestart door Peter, 28 mei 2007, 13:59:39 PM

Peter

Wat is de blauw/groene kleur die tegenwoordig gebruikt wordt voor het schilderen van raam-omlijstingen van stations (zoals in Boom) ?

Heeft deze een RAL nummer, en/of is deze kleur van een van de grote merken, zoals Humbrol, Revell, ModelMaster enz. verkrijgbaar?

Deze kleur lijkt veel op de kleur van de goederenwagens (B-cargo)
Met vriendelijke groeten
Peter

Rochevalien

Peter,ik heb eens op mijn "modelverfkaartjes" gekeken (die heb jij blijkbaar niet?[;)])en heb hetvolgende gevonden :
Tamiya TS 41 Coral Blue (spuitbus)
Humbrol 5039 Turqoise (Acryl
Revell Ral 6027 lichtgroen (mat)
Dit zegt natuurlijk niet veel ,ik denk dat je eens met een foto naar de modelbouwwinkel zal moeten gaan en daar wat kleuren vergelijken.

PS: Waarom begin je eigenlijk telkens een andere draad ? Waarom laat je alles niet bij "Boom "staan ? zo gaat het op de duur h??l moeilijk worden om te volgen.

Gerrit

Peter

Net als de vorige vraag, zie draadje "Lichtkoepels" is deze vraag iets wat niet specifiek voor mijn projekt "Boom" van toepassing is.
Daarom een aparte vraag, omdat mensen die niet in Boom geinteresseerd zijn, misschien niet meer gaan kijken in dat draadje.
Indien je of jullie vinden dat alles onder een draadje moet blijven, voor mij niet gelaten. Dan gooi ik alles wel op een hoop.[:I][:I][:I]

PS: bedankt voor de informatie.[8D]
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

Neen, laat dat maar in een apart draadje. Het is inderdaad breder dan "Boom". Maar misschien de titel iets meer detail geven dan simpelweg "kleur?"?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

Heer Peter, Ik heb wat RAL kaartjes van NS, DB en algemeen. Als je wil zal ik dat U mailen? Mogelijk zit er bruikbare informatie bij.

Groet van Frank.
Groet van Frank

Peter

Die kleurenkaarten heb ik ook. Bezit RAL, BSC (British standard) en FS (Federal standard -USA) kleurkaarten maar er zijn tientallen Blauw/groene kleuren op die kaarten. Zonder een nummer vind je nooit de juiste kleur (wel ongeveer natuurlijk)
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Bestaat er een NMBS-RAL kaart? Of is er informatie beschikbaar welke RAL-kleuren door de NMBS werden/worden gebruikt? Dat zou inderdaad interessant zijn.
@Peter: het draadje apart houden en je titel wat uitgebreider maken, zoals Havoc suggereert, vind ik ook de beste keuze.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

krispy

@ gerlof

Op de site van de Pijl staat er ergens een draadje ivm met de nmbs kleuren

Iemand heeft er zich eens bezig gehouden met van een paar merken de kleuren uit te zoeken die voor NMBS materieel bruikbaar zijn

MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

loco

Dat bewuste artikel over modelverf en kleuren NMBS is blijkbaar van onze website verdwenen. Ik zal aan de webmaster vragen of hij het er opnieuw kan op plaatsen.