Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Vaste baan of modules

Gestart door Koen, 27 mei 2007, 16:49:04 PM

Frank_N

Nu werkt het wel, dank U!
Groet van Frank

loebaske

zijn jullie er al wat wijzer uit geworden, als er vragen zijn mag je die altijd stellen....[;)]

Koen

Hoi Loebaske,

Ik ben er nog niet echt uit. Een modulebaan spreekt mij, met zijn voordelen, erg aan. Maar de vele maanden werk aan mijn vaste baan staan daar tegenover. Nu ja, tijd brengt raad en wie weet, begin ik modules te bouwen naast mijn bestaande baan. Alleen zou ik dan wel wat meer tijd moeten kunnen spenderen aan mijn hobby want op dit ogenblik is dit maar een droevige zaak.


mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

loebaske

aaaah Koen, dat is niet alleen bij jou, ik geraak hier ook niet vooruit, al een beetje ingebed en de rest geraakt nie gedaan, zal binnen een maand misschien beter zijn, dan wordt de zolder en dak vernieuwd en kan ik eindelijk eens alles opstellen, zie het al zitten om 5m x 8m te vullen met modulles.
De voordelen van modulles is dat je alles kunt aanpassen aan gelijk welke situatie en dat je gerust eens een modulle kunt meenemen in de tuin/living om er eens aan te werken, en dan bedoel ik afwerken, je neem een stoel en gaat je er voor gaan zitten, bij vaste banen moet je op grote vlakken werken en gaan soms details verloren in de afwerking....een schoon voorbeeld is de prachtige diorama's die gepresenteerd worden op 2jaarlijkse beurs van MSM.[:)]

Michiel

Hallo Koen,

Zelf heb ik ook liggen twijfelen tussen een modulebaan of een vaste baan. Na oeverloos getwijfel werd toch een vaste baan.

Er is geen beste of slechtste keuze. Het is een geheel van compromises en prioriteiten. Wat voor mij de uiteindelijke knoop deed doorhakken was plaatsgebrek. Vreemd genoeg, voor een modulebaan heb je veel plaats nodig. Frustrened is het als je tig modules hebt, maar ze niet aan elkaar kan knopen. Met een vaste baan kan je maximaal profiteren van de geringe beschikbare ruimte.

Nogmaals, er is geen beste keuze, enkel een regenboog van meningen dat het geheel kleur geeft en boeiend maakt... Maar, Koen, mijn mening helpt je geen meter dichter bij de keuze waar jij voor staat. Succes ermee!

groeten,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik ben er wel uit. Ik ga me een stuk van mijn baan bouwen als "module" (voor de expo '08) om hem daarna in mijn grote baan vast in te bouwen. Morgen begin ik met de onderbouw [8D]
Ik zal ongetwijfeld nog heel wat hindernissen moeten nemen, maar de uitdaging - op zich - vind ik al de moeite!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

citaat:
Wat voor mij de uiteindelijke knoop deed doorhakken was plaatsgebrek. Vreemd genoeg, voor een modulebaan heb je veel plaats nodig. Frustrened is het als je tig modules hebt, maar ze niet aan elkaar kan knopen. Met een vaste baan kan je maximaal profiteren van de geringe beschikbare ruimte.


Eigenaardig, ik ben ook van het gegeven plaatsgebrek vertrokken en bij modules aangekomen. Ik kan geen stuk vast langs een muur leggen. Maar modules kan je opstapelen en aan elkaar zetten wanneer je wil. Ook hoeveel je wil.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Ik ben er wel uit. Ik ga me een stuk van mijn baan bouwen als "module" (voor de expo '08) om hem daarna in mijn grote baan vast in te bouwen. Morgen begin ik met de onderbouw [8D]
Ik zal ongetwijfeld nog heel wat hindernissen moeten nemen, maar de uitdaging - op zich - vind ik al de moeite!



>>> Dan zou ik eerder van een diorama of  van een segment spreken ipv een module .Modules zijn immers universeel en bijgevolg uitwisselbaar. Ik ben alvast benieuwd naar het resultaat.

Gerrit

loebaske

Heb al veel banen gebouwd, de eerste waren allemaal vaste banen, een paar platen en beginnen, is het gemakkelijkste, maar bij verhuis begint het al.... uitbreken[:(]  of als men wat wil wijzigen.
VB we hebben een huis gekocht en door het feit het modulles zijn, gemakkelijk te transporteren, plus; dat er nu een stuk moet/mag verlengd worden, geen probleem[;)] op die meter breek ik de sporen uit, leg er een nieuwe spoorplaat der op en ben weer vertrokken.BV ook het station gedeelte kan ik verlengen als het moet. De eind modulles zijn konform gebouwd zo kan ik er mee naar L of R verder aanbouwen, want ook de scenery is uitneembaar. Men baan kan ook in een U of in L gemonteerd worden. Het enige is natuurlijk wat meer werk om de kaders te maken[;)] maar als alles haaks is gezaagd en als je de planken niet in een doe-zelf gaat kopen maar bij een houthandelaar zijn die allemaal perfecf van dikte en breedte(10cm/2cm) geschaafd, als je weet hoeveel kaders je gaat bouwen koop dan al de planken tegelijk, meer kans dat ze ook het zelfde zijn.
De balkjes om in de hoeken te lijmen & te vijzen moeten uiteraard ook haaks zijn, bespaard veel misserie, en als ik begin kaders te monteren doe ik ongeveer een kwartiertje om er ??n samen te steken.
Zorg ook dat de gaten waar de bouten komen voor de modulles samen te voegen allemaal konform zijn, dan is er geen enkel probleem om die met een andere modulle samen te vijzen.
Het nadeel van modulles is dat je meer voetsteunen nodig heb,want die baan wordt ook nergens tegeaan gevezen(wand of zo) en plaats de baan meteen op zicht hoogte.
Sommige forum leden hebben al een DVD van mij waar de opbouw van onze clubbaan opstaat, hopelijk heeft het geholpen bij de opbouw van zo modulles.
Amaaai, is dat hier een lang verhaal [:)][:)][:)] bijna een artikel.

just4fun

citaat:
Geplaatst door Rochevalien

... een diorama of van een segment ...


Da's een vergissing die vaak wordt gemaakt. Volgens mij maken de meesten een segmentbaan en geen modulebaan.
Persoonlijk zou een vaste baan mij meer mogelijkheden (en dus ook voldoening) geven.
Om een keerlus en/of klimspiraal in segmenten te wringen en ze dan ook nog eens te verstoppen onder scenery ...
Neem nu de baan Messieux-Walemons, prachtig mooie baan, maar de totale oppervlakte en de tentoongestelde oppervlakte schelen een pak. Als nu het schaduwstation via klimspiralen onder het zichtbare gedeelte zouden gevouwen worden, dan verkleind de totale oppervlakte. Maar het opbouwen van de segmenten zou erg moeilijk realiseerbaar worden, denk ik zo (al heb ik zeer weinig bouwervaring [:(]).
Groet,
Paul
PS.: dit is geen verwijt of afbrekende kritiek naar de bouwers van Messieux-Walemont, enkel genomen als voorbeeld!

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Rochevalien

Dan zou ik eerder van een diorama of  van een segment spreken ipv een module .Modules zijn immers universeel en bijgevolg uitwisselbaar.

Mijn spoorbaan is opgebouwd uit modules. Die kunnen maar op 1 manier aan elkaar gekoppeld worden, dus volgens jou zou ik het segmenten moeten noemen. Maar ik noem het gewoon modules, omdat ze gestandaardiseerde maten hebben. Ik vind niet dat je het alleen maar modules mag noemen als ze onderling uitwisselbaar zijn.

erik de noorman

Een module is ook een segment maar een segment is daarvoor nog geen module. Wat nogal eens vergeten wordt is dat een module eender waar en in eender welke volgerde in een langer geheel moet kunnen verwerkt worden. De overgang van module naar module (landschappelijk) moet daarom volgens een vaste regel gevolgt worden.
Mijn baan bestaat uit segmenten en ze zijn met elkaar uitwisselbaar en in eender welke volgorde uitwisselbaar. MAAR als ik bv.segment 1 aan seg. 4 koppel (rail tech. kan dat) klopt het landschappelijk niet meer en dat is het verschil tussen een module en een segment.

Een bol is een bal maar een bal is geen bol waarom een bol is vol en een bal is hol.[:D]

Om een keerlus en/of klimspiraal in segmenten te wringen en ze dan ook nog eens te verstoppen onder scenery

Paul dat is niet zo moeilijk in mijn baan (Kapelle op den Bos)zitten ook 2 keerlussen verwerkt.

Erik

Havoc

Een segment is een deel van een cirkel. Het zijn dus modules. Wel geen gestandardiseerde modules, maar modules.

Mijn plan is om alles op 2 niveaus te verwerken. Enkel de kopstukken waar gekeerd en van niveau gewisseld wordt worden niet afgewerkt. Enig probleem dat me tegenhoudt is de automatisatie. Het worden modules die in +/- willekeurige combinatie gebruikt kunnen worden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

loebaske

hmmmm,[;)], er zijn soms compromissen, als men over spiralen heeft ...dan spreken we niet meer over modulles, en denk dat we hier nog uren en dagen over het wel en wee kunnen hebben.....
Ik heb een klein beetje men steentje bijgedragen, en ??n ieder moet uitmaken wat het beste voor zichzelf is.
??n ding wil ik nog kwijt, een modulle baan bestaat grotendeels uit parade stukken, geen spaghetti van sporen en dergelijk.......
Groetjes   Eric

janjozef

Ik zal ook nooit geen vaste baan meer maken. Je kunt alles noch zo mooi uitdenken altijd komt er wel iets tussen en dan kun je je zoveelste vaste baan weer afbreken. Na de afbraak van 3 vaste banen, telkens rijdend maar slechts half afgewerkt, weet ik dat de volgende (normaal na het mini-baantje) een module baan (segment zo je wilt) zal worden dan is afbraak er niet meer bij, en kan ik altijd nog eens een tentoonstelling meenemen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem