Vaste baan of modules

Gestart door Koen, 27 mei 2007, 16:49:04 PM

modelbaanHO

Mijn baan wordt gebouwd als ??n geheel. De ruimte die ik ter beschikking heb is niet er groot. Wanneer je dan nog rekening moet houden -zoals Klaas terecht schrijft- dat wissels niet op de scheiding van 2 bakken mogen liggen vrees ik dat ik nooit de modelbaan zou kunnen maken die ik nu voor ogen heb.
Plannen doe ik wel. In het verleden heb ik het eens aangedurft om zonder plan aan de slag te gaan, maar dat is falikant afgelopen.
Dat wil niet zeggen dat ik niet van het plan afwijk. Zo zat er in het schaduwstation van het oorspronkelijk plan slechts 5 sporen. Bij het bouwen heb ik er gemakkelijk een 6de spoor kunnen bijleggen. Sommige bogen heb ik ruimer gelegd dan ze waren getekend (als er voldoende plaats voor is). Alle wijzigingen verwerk ik wel onmiddellijk in het railplan dat met winrail is getekend om te vermijden dat ik bij de verdere bouw in de problemen zou komen.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Havoc

Wel ik vrees dat ongeacht je nu een vaste baan of modules maakt je toch wel wat moet plannen. En bij mij zal dat niet op de millimeter zijn. Enkel de overgangen, want anders past de boel niet zo goed. Daarom ook dat ik van plan ben de boel een hele tijd niet af te werken op de sporen na. Dan kan je tenminste ondervinden wat er mis mee is (wissel te kort, perron te kort, geen omrijden mogelijk etc).

Wissels op de overgangen zijn geen goed idee als je van plan bent de baan regelmatig te verplaatsen. Maar als het enkel is om bij een eventuele verhuis eens te moeten opbreken zie ik daar geen groot probleem in.

Veranderingen in een open bouwwijze zijn nu toch niet zo moeilijk? Enfin, ik zie toch niet in dat dat moeilijker is dan in een plaat. Neem nu bvb sporen dieper/hoger leggen en daarna moeten veranderen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rochevalien

Koen,ik denk dat jij ervaren hebt dat het volledig afwerken van een deeltje van een baan een grote voldoening geeft.En dat je dit ook met modules of segmenten hebt of zelfs met diorama's.
Als ik jou was zou ik mij baan niet beginnen af te breken hiervoor want er is nog een een andere mogelijkheid die in deze draad nog niet aan bod gekomen is.
Je zou ook losse dioramaatjes kunnen bouwen die je ,eens ze volledig afgewerkt zijn ,op je vaste baan kan "inplanten". Dat kan gaan van een grote,geiisoleerd staande boerderij (die van Auhagen bv) maar dan met alles erop en eraan.Tot een kompleet lokdepot met sporen,bijgebouwen enz .Dit zou dan wel op een stevige grondplaat moeten staan en maar enkele doorlopende sporen hebben om de zaken niet t? moeilijk te maken voor een latere inbouw.
Eens je beslist hebt hoe je sporen gaan lopen ,kan je beginnen met het plannen van dit soort van "baandiorama's".
Een groot voordeel van deze bouwwijze is dat je niet altijd in je hobby ruimte aan je baan bezig bent maar je ook in de veranda of de tuin aan modelbouw kan doen ?n dat je toch "aan je baan bezig bent"


Gerrit

Koen

Gerrit,

Dat is nog eens een idee. Daar had ik nog niet aan gedacht. Misschien is dit een oplossing voor mijn probleem. Ik zal eens bekijken in welke mate dit mogelijk is bij mijn baan. Alvast bedankt voor het idee.


mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Havoc

Diorama's inbouwen is niet zo simpel als hele modules. Het doorlopen van het landschap bvb lijkt me moeilijker.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

pabe

Modules  modules    modules...   graag [:)]!!  
Ik heb in mijn leven al twee keer een vrij grote vaste baan moeten slopen wegens verhuis - en geloof me, dat doet pijn [xx(]! ( zowel in de hartstreek als in de portemonnee!).  
In ieder geval zal mijn volgend experiment een modulebaan zijn [8D]!!  

greetz,  Paul

trainfreak

De fototjes van Loebaske zijn vandaag binnengekomen:









Spoorse groeten
Dimitri

Havoc

Amaai, dat is schoon werk. Maar moet dat echt met kofferplanken? Met zo'n kader heb ik het onderstel voor een werkbank gemaakt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door Havoc

Diorama's inbouwen is niet zo simpel als hele modules. Het doorlopen van het landschap bvb lijkt me moeilijker.



>>>  Dat is dus gewoon niet waar h?[:)] als je hardboard gebruikt als basis voor die diorama's moet je de omtrek van die platen NIET zuiver haaks maken maar zo onregelmatig als maar kan ?n de randen nog eens onder een hoek van 45? afzagen ipv haaks.Waarom? om het inbouwen te vergemakkelijken en die randen gemakkelijk te kunnen wegwerken.
Je zou ook styrodur of styrofoam  platen kunnen gebruiken in de plaats van hardboard ,kan je alles lekker met een mes afsnijden ipv  zagen.
Dit systeem staat of valt overigens met een goede of slechte planning.

Gerrit

loebaske

moeten[?] ik ben voorstaander van gelijk geschaafde planken van 10x2cm en iedere module is 1m x 60cm, en moet eerlijk toegeven het kan tegen een stootje, men mag ook niet vergeten dat er daar toch een ferm gewicht op komt, je zou eens zo 2 aan elkaar gevijsde modules eens moeten opheffen, je staat versteld van het gewicht...alles hangt ook een beetje af van de steunen, over de ganse lengte liggen er 2 alu buizen van 50/30/2m/m op 3m, om de 1.5m staan er alu poten met een draadstang die kan geregeld worden om alles pas te zetten.
Zijn er vragen[?] laat ze maar komen[;)]

loebaske


Frank_N

Hoi Loebaske, Ik wil da graag zien maar er word op die pagina om een login gevraagt?

Groet van Frank.
Groet van Frank

loebaske

Oesje, was vergeten die public te maken: en het login passwoord is : trein[;)]

Frank_N

citaat:
....Oesje, was vergeten die public te maken: en het login passwoord is : trein.......


Danku, Loebaske.

Groet van Frank.
Groet van Frank

doomslu

Bij mij lukt het in ieder geval wel, loebaske.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *