Ketelwagens

Gestart door Bundesbahnfreak, 21 mei 2007, 22:55:31 PM

Bundesbahnfreak

Hallo allemaal, bedankt voor de info, k wist wel dat chemische bedrijven zoals VTG, BASF ed deze ketlewagens hebben, zie ze dagelijks passeren op t werk.
Maar van de firma's zoals Shell ed heb ik nog nooit gezien

Groeten
Rudy

loebaske

De info over die ketelwagens blijft intressant...al wie daarover wat weet mag het hier plaatsen...enne alvast bedankt[:)]

Michiel

Dit vond ik toevallig in een document van 1961 op de site van Tassignon (http://www.tassignon.be). Dit is een foto van een ketelwagen voor het vervoer van propaan- of butaangas.

Succes ermee!
Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ik zoek ook achtergrondinformatie om mijn NMBS/SHELL ketelwagens van Minitrix(15655/19-24) op mijn website te documenteren, en de inzet op mijn modelbaan te argumenteren.

Ik viel tijdens mijn zoektocht op dit:
https://www.bcargo.be/portal/page/portal/pgr_bcar_e_publ/pag_bcar_e_prod/pag_bcar_e_prod_frca/pag_bcar_e_prod_frca_type_z/

Voor de meesten (de kenners) waarschijnlijk geen verrassing, maar voor mij toch wel (ik ben tenslotte maar een beginner); de NMBS heeft GEEN ketelwagens meer! (wel priv? ingeschreven bij NMBS, zoals al eerder aangestipt)

En de zoektocht gaat dus verder, naar een voorbeeld uit het verleden...

groeten,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

De oogst is klein! Dus, wie illustraties/documentatie heeft van Shell ketelwagens in Belgische dienst zoals uitgebracht door de meeste modeltreinmerken, mag nu opstaan!

En nu mijn bescheiden oogst. Hier zijn een aantal ex-Shell ketelwagens bij Arbed-Belval:


en een asfalt ketelwagen van de "Belgian Shell Company":


groeten,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

rixke rail

citaat:
Geplaatst door rixke rail

De meeste tankwagens op de spoorwegnetten zijn priv?-wagens, herkenbaar aan de omkaderde P achter het nummer,
ingeschreven bij de NMBS (88) of een andere spoorwegmaatschappij.
Een aantal van die firma's met wagens ingeschreven bij de NMBS : CAIB-Benelux, N.V. Arwag (Armita), VTG, KVG-Benelux, Brambles-Europe, Millet S.A. (FR), Ermewa (CH).
Zij zullen dan eerder het logo van deze firma dragen ev. uitgebreid met het logo van een petroleummaatschappij.
Modelspoorse groeten.
Eric



Ik heb eens rondgesnuffeld in een aantal "B-Cargo News" die ik bezit en vond een aantal artikels over deze transporten. Ik zou er dus nog steeds geen geld op verwedden dat zulke wagens bestaan. Ik herhaal en citeer :
Zij zullen dan eerder het logo van deze firma dragen ev. uitgebreid met het logo van een petroleummaatschappij.
M.a.w. de modellen van bv. O.V.B. en Piko heb ik wel al zien passeren.
Modelspoorse groeten,
Eric.
P.S. : (en een beetje off-topic)
Er bestaat wel een silowagen van "Nescaf?" in model (merk ?), waarvan ik dacht dat het een fantasiemodel was : die bestaat dus wel degelijk echt, want vorige zomer met mijn eigen ogen gezien !
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

rixke rail

Enkele foto's uit voornoemde publicaties (spijtig genoeg zonder petroleumfirma-logo's ! [B)])





P.s. : de wagons met de oranje horizontale streep zijn voor vervoer van gasvormige stoffen.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

rixke rail

't Is hier precies stilgevallen, ik heb echter nog wat foto's gevonden in de artikels "Het vervoer van petroleumprodukten" en " De petroleumprodukten" in Het Spoor uit de jaren '70, tijdperk III dus : ook dan geen logo's.






Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

janjozef

De nescafe is van Marklin
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Michiel

Volgend zijn een aantal ketelwagens in buitenlandse dienst. Merkwaardig vind ik toch die 3-assige shell wagon. Maar een voorbeeld van een typische Shell ketelwagen van de NMBS zoals recent uitgebracht door Minitrix heb ik nog niet gevonden. De zoektocht gaat voort...

groeten,
Michiel





groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Bundesbahnfreak

Hallo Michiel,

Op zo'n foto's van die BP en Shell-wagens zat ik eigenlijk te wachten[8D]

Hartelijk bedankt

Groeten

Rudy

Michiel

Beste treinliefhebbers,

Ik ben nog steeds op zoek naar een aanwijzing dat de NMBS ketelwagens in haar dienst heeft gehad met logos van grote petroleummaatschappijen. Meer concreet, heeft dit model hieronder bestaan: ketelwagen van "Belgian Shell" met logo NMBS en stelplaats KIEL? Elk ander voorbeeld is ook welkom. Heeft iemand daar fotos of andere documenten [?][?][?]

een wanhopige Michiel [;)]

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Saraan

Ik zoek ook achtergrondinformatie om mijn NMBS/SHELL ketelwagens van Minitrix(15655/19-24) op mijn website te documenteren, en de inzet op mijn modelbaan te argumenteren.

Ik viel tijdens mijn zoektocht op dit:
https://www.bcargo.be/portal/page/portal/pgr_bcar_e_publ/pag_bcar_e_prod/pag_bcar_e_prod_frca/pag_bcar_e_prod_frca_type_z/

Voor de meesten (de kenners) waarschijnlijk geen verrassing, maar voor mij toch wel (ik ben tenslotte maar een beginner); de NMBS heeft GEEN ketelwagens meer! (wel priv? ingeschreven bij NMBS, zoals al eerder aangestipt)

En de zoektocht gaat dus verder, naar een voorbeeld uit het verleden...

groeten,
Michiel


In 1961 had de NMBS ook geen ketelwagens [:)]
Op mijn site (zie handtekening), deel documentatie, Lectures, Mat?riel Ferroviaire ? Marchandises (1961)(waarvan 2 foto's van deze post komen), deel XI, staat er dat de NMBS geen ketelwagens heeft (onder anderen).
Deel XII is misschien ook interessant te lezen [:)]

PS.: www.tassignon.be is mijn site voor genealogie.
Mijn treinsite is in mijn handtekening.

Michiel

Bedankt Patrick,
zoals je al gemerkt hebt ben ik al eerder gaan grasduinen in de bijzonder interessante documentatie op je site. Dat de NMBS ook in 1961 geen ketelwagen had, was me inderdaad ontgaan. Bedankt voor die verduidelijking.

Sorry voor de onjuiste refentie van jouw site. Ik zal dit in het vervolg  juist refereren.

Maar ik begin me toch de vraag te stellen op welke basis een merk als Minitrix (lees Marklin) dan een model als hierboven heeft uitgebracht?

groeten,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Saraan

Bedankt Patrick,
zoals je al gemerkt hebt ben ik al eerder gaan grasduinen in de bijzonder interessante documentatie op je site. Dat de NMBS ook in 1961 geen ketelwagen had, was me inderdaad ontgaan. Bedankt voor die verduidelijking.

Sorry voor de onjuiste refentie van jouw site. Ik zal dit in het vervolg  juist refereren.

Maar ik begin me toch de vraag te stellen op welke basis een merk als Minitrix (lees Marklin) dan een model als hierboven heeft uitgebracht?

groeten,
Michiel


fantasy model op basis van een duits model [?][:D]