zelf goedkoop kolenzakken maken

Gestart door belair, 21 mei 2007, 21:03:21 PM

belair

#15
citaat:
Geplaatst door guy holbrecht

Inderdaad, mooi gemaakt en gevonden, maar...
Ikzelf ben de zoon van een kolenboer (tevens aardappelhandelaar en transporteur) en heb in mijn jeugd heel wat van deze zakken mogen torsen omdat ik 'mocht' helpen. Kolenzakken waren steeds open bovenaan en nooit dichtgebonden. Zelfs nu nog zijn deze zakken open. Onlangs nog gezien bij een neef die nog in de brandstoffenbranche zit. Waarom? De kolenboer draagt deze zakken op de schouder en kipt deze nog steeds in het kolenhok. Dergelijke zakken dichtnaaien, met om het even welke machine, belemmert het werk, zowel voor het laden als tijdens het lossen. Ik zou het dus toch eens proberen om ??n zijde open te laten en wat verdunde houtlijm erin te laten druppelen.
Overigens een perfecte methode om zandzakken, cementzakken, kleine aardappelzakken (25 kg), zakken met keien, graan, cacao... te maken. Deze werden allemaal 'liggend' vervoerd. Kolenzakken echter altijd rechtopstaand.
Desalniettemin toch de moeite waard om eens een schrijfsel over te plegen voor MSM. Duik eens in de pen en maak een mooie beschrijving. De foto's zijn alvast meer dan goed genoeg .

groeten,
Guy

Groeten,
Guy



Bedankt voor de opmerking Guy, daar heb ik ondertussen ook al wat op gevonden. De zakken open laten is zeker geen probleem.
mvg
Luc

loebaske

#16
Hoe................... is da niet met inkt..[:D] je vulling[:)] als het via de peecee is heb je enkel je vingers nodig[;)]

erik de noorman

#17
Luc,
Ik moet Guy hier bij treden. Mijn vader had ook een groothandel in kolen, meststoffen, veevoeders, granen en zaden (vroegere Boerenbond).
Ik heb in mijn jonge jaren heel wat van die zakken moeten dragen en helpen vullen en in de werkelijkheid zagen die er toch wel heel anders uit. Ze kunnen wel doorgaan voor plasticzakken gevuld met meststoffen. Deze zakken waren meestal wit met rode of zwarte letters.
Later werden de zakken doorschijnend gemaakt.
Toch wel zeer goed gevonden. [;)]

Erik

belair

#18
Bedankt voor uw opmerking Erik. De zakken zijn eigenlijk nog niet geschilderd of hebben nog geen verwering ondergaan. Maar al deze tips zijn bruikbaar om ze verder uit te werken. Zal ik zeker doen.
mvg [;)]
Luc

Gerolf

#19
[:0] Knap, man! Beschrijven voor MSM !!!!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

T03

#20
Hey Luc,

als ik jouw zakken behijk heb ik zin om overtesappen naar kolenverwarming [:D]
Well done.

Marc
"I have a train riding in my brain"

doomslu

#21
Gek. Mijn vader was ook kolenhandelaar.
De zakken zou ik wel nog matzwart schilderen en dan 'stoffig' maken. Misschien met poeder van zwart krijt ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

belair

#22
Luc, poeder heb ik nu niet gebruikt want door verhandeling van de zakken zal het er terug af zijn. Vernis gebruiken ben ik niet zo aan omdat het de kleuren ook terug vervaagd. Uw opmerking zal zeker in acht genomen worden bij het plaatsen op de baan.
Hier een kleine voorstelling van de zakken.





mvg
Luc

Gerolf

#23
Ik zou toch proberen om ze wat matter te krijgen, Luc. Op de foto's blinken ze wat te erg.
Zwarte pastels en een laagje matte vernis erover airbrushen, zou ik denken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

#24
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Ik zou toch proberen om ze wat matter te krijgen, Luc. Op de foto's blinken ze wat te erg.
Zwarte pastels en een laagje matte vernis erover airbrushen, zou ik denken.



De verf was nog niet 100% droog, wel hand droog, toen ik de foto nam, nu blinken ze nog wat maar met wat verweer krijt komt dit dik in orde.
Ik moet nog enkele andere zakken van gelijke grootte maken en fotograferen om bij het artikel te kunnen zetten.
Bedankt voor de opmerking Gerolf.[;)]
mvg
Luc