Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Kadee

Gestart door Peter, 31 januari 2005, 12:38:18 PM

Peter

Met aandacht heb ik het artikel in MSM 34 gelezen over de Kadee koppeling. Hoewel ik reeds uit andere artikels (vroeger) in de Miba en dergelijke overtuigd ben van de zeer goede kwaliteiten van deze koppeling, heb ik toch nog een paar vraagjes.
1. Bestaat er een elektro-magneetische ontkoppelaar die men onder de baan kan inbouwen. Ik bedoel hiermee niet degene die in het artikel vermeld word, maar een die je volledig onder de tafel kan plaatsen.
2. Welke invloed hebben deze elektro-magnetische of permanent magnetische ontkoppelaars op de digitale decoder in de lokomotieven, dit in verband met het, toch niet geringe, magnetisch veld dat deze ontwikkelen.
Groetjes
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Op de eerste vraag kan ik antwoorden: ooit zag ik in Model Railroader een artikel, waar men de kadee elektromagneet 'opvoerde' door er ringen met ferro-materiaal (ijzer dus) aan toe te voegen. De veldsterkte kon men zelfs zo vergroten/richten dat de magneet volledig onder de baan kon geplaatst worden.
Het effect hiervan op decoders? Geen idee, maar ik vermoed dat dit nogal meevalt. Uit te testen?

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dieseltje

Ik ben nog aan m'n baan aan het bouwen, maar heb een "teststrook" van zo'n 2 meter waarop ik m'n loks met decoder even uittest.
In de nieuwe Roco 59 en 54 ligt m'n decoder (zimo) onderaan de loc 'in het kunststof "bakje"'.  Ik ben hiermee al een aantal keer over een Kadee ontkoppelmagneet, die gewoon onder het railbed zit, gereden, dus veel kleinere afstand tussen de decoder en de magneet kan je niet realiseren, en totnogtoe doet die decoder geen gekke dingen als hij over de magneet is gegaan ....
Hopelijk blijft het zo ....

quf

Normaal zitten er in een decoder geen elementen die gevoelig zijn voor magnetische velden. (geen spoeltjes met ferietkernen voor afregelingen e.d.)

Groeten

Frank

tonycabus

En dan nog, 50Hz is z??r laagfrekwent en zal geen storingen veroorzaken.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)