Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

MSM 60

Gestart door trainfreak, 16 mei 2007, 13:14:08 PM

Gerolf

In verband met de "bouwen en verweren"-reeks: op het Waalse forum stond deze link:
http://s23.photobucket.com/albums/b375/fvtavernier/Emmanuel%20Nouaillier/
Goede raad: eerst een slabbetje aandoen ... [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Treinist

Man, oh man....

Een slabbetje? Wat te denken van een lekbak?

In ??n woord... Geweldig.

Treinist(Gerrit)

Peter

In dit nummer kijk ik ook met wat droefheid naar de bekolings installatie op de achtergrond in het artikel van de FD wagens.
Jaren geleden stonden deze plans en bouwaanleiding in MSM, maar ik heb ze nog nooit helemaal "af" gezien. Bij "Het Spoor" in St.Niklaas stonden ze een paar jaar geleden nog altijd zoals ze in MSM hebben gestaan. Het vervolg, de bekolings kraan, is nooit gepubliceerd geweest. Spijtig, want het zag er veelbelovend uit. Niet dat ik het wil nabouwen, want daar heb ik echt geen plaats meer voor.
Met vriendelijke groeten
Peter

erik de noorman

Ik ga zo'n lokdepot proberen na te bouwen. Ik heb ongeveer 6 m. op 1m.(kan eventueel groter)
daarvoor voorzien. Nu enkel nog aan een vb. geraken van zo'n kolenmengelaar en al wat maar kan thuis horen op zo'n depot.
Dus wie er foto's plannen. en info heeft over zo'n Belgisch depot
mag dit naar mij doorsturen.

Bij voorbaat dank.[:)]


Erik

Tom

Kleine correctie, de bekolingsinstalatie is wel gemaakt, maar de menngelaar die er eigenlijk bijhoord niet.
Door problemen met het lokaal van "het spoor", is de serie wat haastig afgewerkt.
In die tijd was het ook niet altijd de mode om een gedetaileerde beschrijving bij de bouw van bijvoorbeeld de zanddrooginstalatie en het seinhuis van Mortsel.

Mischien een tip voor MSM om het hele ritueel en aanverwante dat bij het onderhoud van een stoomloc komt kijken nog eens boven te halen.
Tom

guy holbrecht

Tja mannen, het is inderdaad jammer dat het hele opzet van die bekolingsinstallatie en alle aanverwante situaties niet volledig is kunnen doorgaan. De noodgedwongen verhuis hebben deze plannen nogal gekelderd.Toen het nieuwe lokaal na een jaar hard werken klaar was voor gebruik, was er voor een uitgebreid locdepot geen plaats meer.En ??n jaar tot anderhalf jaar bouwen aan een installatie waar je toch geen plaats voor hebt en die je nooit kan opstellen, dat was er te veel aan. Wat de plannen betreft, die zijn er niet. Zo simpel is dat. Er is slechts uitgegaan van enkele foto's waarop de bunker en de mengelaar min of meer in de achtergrond wat te zien was. Verder is er info opgevraagd bij een oud machinist die nog ??n en ander wist vanuit zijn stoomperiode. Ondertussen is deze al overleden en heb ik geen verdere info meer. Ik ben zelf op zoek gegaan in het depot van Merelbeke. Het enige wat men mij daar nog wist te vertellen is dat ze, na de stoomperiode, alle niet meer nodige documenten en boeken in de vaste verwarmingsstoomketels hebben verbrand. Ook na een telefonische vraag in het archief kon men mij niet verder helpen. Wie dus uitgebreid aan de slag wilt gaan, moet meer dan waarschijnlijk zijn fantasie wat betreft de mengelaar wat de vrije loop laten. Het enige min of meer afgewerkte stukje staat ondertussen te bestoffen op mijn zolder in plaats van op de club, en dat omdat het zo fragiel was en door het voortdurend verplaasten en verhuizen al te veel aan het aftakelen was.

Groeten,
Guy

erik de noorman

Wat ik graag had geweten, hoe werden de kolen van de mengelaar naar de bekolingsinstallatie getransporteert en hoe werkte zo'n mengelaar?  Met een transportband. Maar vanop welke hoogte, gelijksvloers of?
Hoe werkte zo'n mengelaar?Ik veronderstel dat de verschillende soorten kolen met een transportband naar boven werden gevoerd. Waar ze dan in verschillende kompartimenten werden opgeslagen. Waar ze dan vanuit elk kompartiment (via zwaartekracht)de benodigde soort storten in een grote trommel om daar dan de mengeling te maken. Ik heb er geen flauw idee van. Iemand?

Erik

dgrr57

Dit is een domein die mij ook interesseert, maar veel informatie heb ik daarover nog niet gevonden [:(]

Maar in Le chauffeur de locomotive van Henri Scaillet, staat er een uitgebreid deel over de bekolingsinstallaties.



Deze boek is te verkrijgen bij GTF : http://www.gtf.be/gtf_editions.html

Gerolf

Het is inderdaad jammer dat de bekolingsinstallatie niet af is geraakt. Het is mogelijk nog meer jammer dat "Het Spoor" zo plots uit hun stationslokalen moesten.
Het idee om (terug) een reeks over "het depot in model" in MSM te laten verschijnen lijkt me zeker wel iets. Wie schrijft?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik de noorman

Ik wil best maar dan moet ik eerst aan meer info geraken.
Een tweede probleem zijn de foto's. De foto's die ik neem blijken niet scherp genoeg te zijn voor publicatie.

Erik

stefanic

Hallo,
In verband met dat zeeschuim vond ik nog deze (franstalige) pagina:
http://www.ptitrain.com/liens/faq/faq_zeeschuim.htm

Blijkbaar nogal gemengde ervaringen over het kweken en gebruiken van zeeschuim, en uiteindelijk de voorkeur voor koperdraad-boompjes... als ik het allemaal goed begrepen heb tenminste...

Zeeschuim bestellen in NL kost 1.90 (zakje zaadjes) + 3.50 (administratie + verzending). Ik wil wel eens zo'n zakje uitzaaien in de tuin van ons clublokaal. Misschien bij gelegenheid even met de trein naar Dordrecht trekken...

Stefan
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

mini-bs

Ik bestelde dat zeeschuim bij een zaadjeswinkel in Nancy, altijd correcte levering.

Je kan de zaadjes het beste in een kweekschaaltje (bvb een afgesneden plastic fles van Spa, gevuld met potgrond)achter glas laten groeien, buiten zien ze te veel af. Wel goed uit mekaar strooien want anders krijg je een dicht bos met te kleine plantjes. Aanvankelijk zien ze er uit als waterkers, daarna komen er takjes en tot slot wordt alles rozerood en verdrogen de blaadjes en hou je een boompje over.
Maar zo groot als je ze van bvb ER-decor kan kopen heb ik ze toch nooit gekregen, wel mooiere eikvormen, dat wel.

De MSM heb ik ook nog niet gekregen, mss is deze info daarom wel overbodig, heb artikeltje nog niet gelezen.


citaat:
Geplaatst door stefanic

Hallo,
In verband met dat zeeschuim vond ik nog deze (franstalige) pagina:
http://www.ptitrain.com/liens/faq/faq_zeeschuim.htm

Blijkbaar nogal gemengde ervaringen over het kweken en gebruiken van zeeschuim, en uiteindelijk de voorkeur voor koperdraad-boompjes... als ik het allemaal goed begrepen heb tenminste...

Zeeschuim bestellen in NL kost 1.90 (zakje zaadjes) + 3.50 (administratie + verzending). Ik wil wel eens zo'n zakje uitzaaien in de tuin van ons clublokaal. Misschien bij gelegenheid even met de trein naar Dordrecht trekken...

Stefan


 

Havoc

Heb hem nu pas kunnen inkijken. Goed nummer door de band. Slabbetje nodig gehad bij de Z baan. Ik dacht eerst dat het dok de plaats was waar men loopt, maar dat was dus niet...6m? dok...ongelooflijk. En zelfbouw op die schaal moet je maar durven.

Wat het verweren artikel betreft: mooie technieken voor gevels te maken. Maar het staat in het voorwoord en is hier ook al menigmaal gezegd: in beperking ken je de meester. Wel voor mij geldt dat ook voor verweren. Je kan eens op een plaats wat verder gaan, maar dat zag er allemaal uit alsof het na een bombardement van 14-18 blijven staan is tot nu. Misschien dat als je het in het echt vanop een iets grotere afstand met wat ander licht bekijkt dat het beter overkomt dan de foto's. Maar toch "trop is teveel en teveel is trop".
Met vakantie voor onbepaalde duur.

matti

Inverband met die bekolingsinstalaties en dergelijke, Ik ben net aan de bouw van mijn nieuwe baan begonnen, met als enig thema een stelplaats voor stoomlocs met alles erop en eraan. Het zal wel nog enkele jaren duren eer deze af is, maar als het zover is zal ze zeker op een of andere tentoonstelling te zien zijn. Er zullen dan natuurlijk ook artikels over gemaakt worden. Dus nog veeeeeel geduld, het komt ooit wel.

[8]

mini-bs

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

In verband met de "bouwen en verweren"-reeks: op het Waalse forum stond deze link:
http://s23.photobucket.com/albums/b375/fvtavernier/Emmanuel%20Nouaillier/
Goede raad: eerst een slabbetje aandoen ... [:p]



fantastisch h?, ik kijk al met heel veel nieuwsgierigheid uit naar de volgende artikels, echt wow.

Trouwens jouw artikel over de bvl-voetjes was zeker ook het navolgen waard.