links rijden

Gestart door wimhelsen, 14 mei 2007, 15:04:46 PM

Havoc

citaat:
Waar ik altijd wel nieuwsgierig naar ben is het idee dat links rijden op het spoor door de inzet van Engelse ingenieurs is veroorzaakt. Het kan best, maar ik stel me er altijd minstens twee vragen bij.
1. Die Engelse ingenieurs werden vooral in de begintijd aangetrokken en toen ging het meestal om enkelspoor.
2. Ondanks Engelse ingenieurs zijn uiteindelijk veel landen toch vrolijk rechts gaan rijden op het spoor.
Het is op zijn minst ingewikkelder dan alleen maar die Engelse ingenieurs.


1: engeland stond reeds verder. Er waren industri?le lijnen waar wel degelijk 2-spoors verkeer was: volle wagens de ene kant, lege de andere kant. Daar is hetzelfde aangehouden als op de weg ginder. Vergeet niet dat de stap naar dubbelspoor vrij snel gezet is. Waarschijnlijk is men dan ginder gaan kijken hoe het moest.
2: dit komt waarschijnlijk als treinen en auto's de weg moesten delen. Of indien bij het overschakelen naar dubbelspoor er slechts langs 1 kant van het reeds bestaande spoor kon uitgebreid worden. (als er al een perron ligt bvb, dan leg je het nieuwe spoor langs de andere kant.

citaat:
maar ik vind dit best een leuke pseudo-wetenschappelijke discussie.


Dat wel [:D] Dit is een leuke site voor hoe het in het wegverkeer gegaan is: http://users.pandora.be/worldstandards/driving%20on%20the%20left.htm
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Brunel

Ach ja, wat een prachtig romantisch beeld wordt daar geschetst. Misschien wat kleine details.
De meeste Middeleeuwers hadden geen zwaard, al was het alleen maar omdat ze die dure dingen niet konden betalen en veel meer aan bijvoorbeeld een zeis hadden.
De meeste Middeleeuwers hadden geen paard, al was het alleen maar omdat ze dat niet konden betalen en veel meer aan een koe hadden.
Zelfs in de Middeleeuwen waren de meeste mensen vooral druk met het dagelijks leven en niet met elkaar de hersens inslaan. Zelfs een ridder liet zijn wapenrusting bij voorkeur in de kast hangen (bij wijze van spreken) als het even kon. Er was weinig verkeer en dus weinig behoefte aan verkeersregels en voor zover die er waren werden die meestal niet door zwaarden en paarden bepaald. Het passeren van karren klinkt logischer, hoewel de uitwerking op die site ook wat eigenaardig is. Ik denk dat toeval bij de keuze van links of rechts rijden een grote rol heeft gespeeld. Maar ja, mensen willen graag voor alles een verklaring. [:o)]

brigaboe

Hoi, het zijn de amerikanen die er mee begonnen zijn om rechts te rijden uit contrariteit tegen de engelsen tijdens de onafhankelijkheidsoorlog. De grote bondgenoot van de USA was Frankrijk en dus reden paarden en karren daar ook rechts; dan kwam er ene Napoleon die dat zowat continentaal maakte.
Stephenson bracht de spoorweg naar Belgie/Europa met het in zijn land links rijden op die spoorweg en dat is de reden.
Opmerking ivm het wegverkeer: in GB heerst de voorrang aan rechts en dat werkt prima voor links verkeer, maar is een ramp voor rechts rijden. In feite zou het hier voorrang aan links moeten zijn!
gr.,Pierre

brigaboe

...en nu we toch de geschiedenistour opgaan: de reden dat de knoopsgaten van mannen en vrouwen anders geplaatst zijn is: de mannen moesten hun rechterhand warm houden om hun zwaard zonodig te kunnen bedienen en staken die hand dus onder hun jas. De vrouwen moesten hun boeleke warm houden en staken dat met de linkerarm onder hun mantel en hielden de rechterhand vrij.
gr.Pierre
PS: mijn volgende bijdrage zal wel degelijk terug met de spoorweg te maken hebben.

wimhelsen

bedankt voor de talrijke reacties. Maar als er in Belgi? links wordt gereden, waarom rijden de meeste modeltreinen dan rechts?
HO märklin digitaal, NMBS, III

wimhelsen

bedankt voor de talrijke reacties. Maar als er in Belgi? links wordt gereden, waarom rijden de meeste modeltreinen dan rechts?
HO märklin digitaal, NMBS, III

Klaas Zondervan

Hangt er vanaf over welke modelbanen je het hebt. Ik heb niet zo veel Belgische modelbanen gezien, maar op de banen die ik wel heb gezien werd links gereden.
Zelfs op de door Nederlanders gebouwde baan Messieux-Walemons wordt links gereden.
Heb je dan voorbeelden van modelbanen naar Belgisch voorbeeld waar rechts wordt gereden?

Peter

Ik heb niet de indruk dat de meeste modeltreinen naar Belgisch voorbeeld rechts rijden. Volgens mij rijden de meeste (bijna allen) links.
Op mijn baan met een groot Duits gedeelte waar rechts gereden wordt, is er een overgang naar mijn (in aanbouw zijnde) Belgisch gedeelte waar links gereden wordt. Die overgang bestaat gewoon uit een kruising waar het rechter spoor het linker kruist. Beveiliging (wordt) is voorzien door middel van bezetmelding die een botsing op de kruising moet verhinderen.
Met vriendelijke groeten
Peter

wimhelsen

ik dacht, voor zover ik het goed gezien heb, dat  er op de voorbeeldbanen van modac links wordt gereden.
HO märklin digitaal, NMBS, III