Onze projekten

Gestart door doomslu, 12 mei 2007, 12:10:49 PM

Peter

Even ter verduidelijking: Ik bedoel inderdaad, dat van al die bouwprojekten die in MSM zijn verschenen er maar weinig van is nagebouwd. Luc geeft hier het goede voorbeeld, met het model van zijn "Gummi-neus" Alhoewel hij niet klakkeloos het voorbeeld in MSM volgt, vermoed ik toch dat dat artikel de aanstoot is geweest.
Zelf ben ik een seinhuis aan het "zelfbouwen" (nee niet naar een voorbeeld in MSM) maar ik ben ondertussen ook begonnen met zo'n kolenwagen na te bouwen (wel uit MSM)
Met vriendelijke groeten
Peter

doomslu

Daar heb je gelijk in, Peter. Het artikel in MSM was de rechtstreekse aanleiding tot de bouw en ik heb ook veel informatie uit MSM gehaald.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Jean

Een aantal van mijn projectjes waren (zijn) te volgen op dit forum. Het gaat dan meestal om het ombouwen van locs ter verbetering van de rijeigenschappen. Goede rijeigenschappen verhogen het rijplezier. [:)]  
Ik kan mij niet herinneren dat ik een artikel in de MSM heb gezien over het verbeteren van rijeigenschappen, dan wel vervanging van motor en/of aandrijving.  
Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik niet iedere maand de MSM aanschaf, maar dat veranderd wellicht binnenkort. [;)]

Groeten,
Jean

Jean

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Wordt er door jullie eigenlijk wel eens iets nagebouwd uit MSM?





Niet iets concreets als je dat bedoeld. Natuurlijk doe je altijd wel nieuwe ideetjes op of worden gedachten geprikkelt bij het lezen van spoorwegtijdschriften en -boeken. Maar ook het grote voorbeeld is een gedachtenprikkelaar.

groeten,
Jean

jean-luc

Ik heb de vraag van Peter dus inderdaad verkeerd ge?nterpreteerd [:I]
Maar jullie reacties hebben me wel aan het denken gezet.

Een voorstel: misschien kunnen we per artikel, waarvan de auteurs regelmatig op het forum te vinden zijn, automatisch een draadje opstarten. Vb. in de nieuwe hoofddraad "MSM artikels". Dit zal naar mijn mening toch wel reacties en vragen losweken en/of mensen aanzetten om iets na te bouwen of uit te proberen.

Er zullen heel wat zaken herhaald worden, maar dit vind ik op zich niet erg. Door herhaling komt men tot een bepaalde boodschap en niet iedereen is even onderlegd of alert om steeds de berichten van dichtbij te volgen.

Evaring leert dat ik vooral persoonlijk per email (te vinden in mijn profiel) gecontacteerd word met vragen en opmerkingen over artikels. Op zich heb ik daar geen probleem mee, maar dan heeft de rest van de lezers er niets aan. Lees nu niet dat ik hier dagelijks massa's mails binnenkrijg h?; het gaat over twee ? drie per maand.
Ik heb ook weet dat er heel wat van mij nagebouwd wordt; maar op het forum heb ik daar inderdaad nog geen letter of foto van gezien. Ik denk hardop aan de watertoren van Steenbrugge, Le Belge, water, alle vormen van mallen, ... daarvan krijg ik reacties thuis maar niet op het forum; toch jammer vind ik.

Anderzijds kunnen forumnaars (nieuwe groep van de bevolking [;)]) door het lezen van de draad toch nog beslissen om snel naar de krantenwinkel te lopen om MSM te kopen of om hem via nabestelling aan te schaffen.

Een ander feit is dat wij (medewerkers van MSM) ook niet heilig zijn en dat het warm water al lang koud is. Maw, er zit nog heel wat potentieel achter de werktafel thuis waar iedereen (dus ook wij) alleen maar van kunnen bijleren.

Wat denken jullie ? Zou dit nuttig zijn ?

Groeten, Jean-Luc


doomslu

Helemaal niet zo'n slecht idee Jean-Luc.
Eens even polsen bij de forumnaars. Wat is jullie mening ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Rochevalien

Ik vind dat een  artikel zo duidelijk moet zijn dat er bijna geen vragen meer kunnen gesteld worden.Ik bedoel dan dat er geen tekst moet geplaatst worden om bladzijden te vullen maar ?cht geschreven moet worden om uit te leggen hoe iets gemaakt wordt.Als het over een baan gaat hoort daar een sporenplan bij,gaat het over een bouwsel dan hoort daar een tekening bij( ik heb daar al eens een boom over opgezet[:D])Ik vind ook dat iemand die iets schrijft voor MSM niet als publiek bezit moet beschouwd worden en ook niet als een help-desk medewerker die konstant beschikbaar is om vragen te beantwoorden.
Als ik hier- zo nu en dan- wat lees,dan krijg ik de indruk dat men dat juist w?l verwacht.
Ik lees ook soms dat men iets vraagt en dat dat dan per PM word doorgestuurd,dit is volgens mij ook een spijtige zaak want zo worden dikwijls dezelde vragen gesteld.
Waarom kan er hier(zoals bij Yahoo) geen eenvoudige "files" en foto afdeling gemaakt worden waar documenten lang bewaard kunnen worden en door iedereen kunnen gelezen worden?

Gerrit

doomslu

Gerrit, wie voor MSM schrijft is in de eerste plaats modelspoorder. En als modelspoorders onder mekaar vinden we het dus helemaal niet erg dat er over de hobby gesproken wordt. In het tijdschrift moet het artikel zo duidelijk mogelijk zijn, daar zijn we het uiteraard allemaal over eens, maar je zal ook al gemerkt hebben dat sommige foto's erg klein worden weergegeven. Je kan nu eenmaal voor elk artikel geen 20 bladzijden voorzien. Jouw idee van een plaats voor foto's en plannen is zeker het overwegen waard. Er wordt aan gedacht, hoor.
Ondertussen kunnen we het forum gebruiken als verlengstuk van het magazine.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Het voorstel van jean-luc vind ik prima. De rubriek "praktijk series MSM" bestaat op dit forum, maar wordt weinig gebruikt. Misschien moet de term "series" in de naam vervangen worden door "artikels".

Een ruimte om bestanden te kunnen "uploaden" zou zeker niet slecht zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jean-luc

Lijkt me een goed idee Gerolf. Waarom moeilijk doen als 't makkelijk kan [;)]
Ook die Upload ruimte spreekt me wel aan. In mijn bijdrage voor nummer 61 wordt het plan in MSM afgebeeldt en schrijf ik zelfs dat de originele tekening door mij op het Forum zal geplaatst worden.
De bemerking in het forum indertijd over het voegen van plans en schetsen bij artikels was terecht; waar het voor mij mogelijk is en voor de lezer nuttig is, worden ze door mij vanaf nu bijgevoegd. Maar in die zin kan het forum inderdaad ook een verlengstuk van het tijdschrift zijn; ook al dient er rekening gehouden te worden met het feit dat niet iedere lezer over internet beschikt thuis.

Toch vind ik het niet verkeerd om bepaalde artikels via het forum verder uit te spitten, op initiatief van de lezers dan. Je kunt, zoals Luc zegt, moeilijk artikels van 20 blz schrijven en voor iedereen echt duidelijk zijn is ook moeilijk.
Soms kun je met ander materiaal (en -kennis) tot betere resultaten komen. Iedere partij zal er zo zijn voordelen uithalen.

Ik voel me zeker geen publieke help-desk ... en ik kom trouwens enkel op het forum als ik dat wil en wanneer mijn huisgenoten de PC niet nodig hebben (oei de examens naderen). Nu zit ik inderdaad wat meer op het forum omdat het gips van de tentoonstelling van Blankenberge maar niet van mijn voet wil. [:(!]
MSM verwacht ook niet van ons dat we een help-desk zijn.

Maar, waar blijven de reacties van de andere forumleden.
Wat vinden jullie ervan om de praktijk artikels van MSM in het forum verder uit te breiden ? Hoe zien jullie dat ? Wat zijn jullie verwachtingen ? Is dit voor jullie nuttig ?

Groeten, Jean-Luc

stefanic

Hallo,

Ik ben het daar helemaal mee eens. De meeste bouw-artikels in MSM zijn meestal al zeer duidelijk, maar menig modelbouwer zal toch over een of meerdere punten toch nog vragen hebben. Nu worden dergelijke vragen ook al gesteld op 't forum maar vind je die her en der terug. En zoals gezegd levert de zoekfunctie van het forum niet altijd duidelijke antwoorden.
Een duidelijke categorie waar dergelijke 'vragen over artikels' kunnen gegroepeerd worden is al een interessante mogelijkheid. Dan is er zeker wat dicipline nodig om een onderwerp duidelijk te benoemen, met in de eerste post een referentie naar het betrokken artikel (of artikels) en eventueel verwijzingen naar oudere posts op het forum, en ook, dat we de dicipline aan de dag leggen om niet af te wijken. Maar da's mogelijk een algemeen voorkomend probleem op fora. We beginnen over A maar na 10 posts gaat het al over B en C, die er niets meer mee te maken hebben. Die B en C zijn waarschijnlijk ook interessant, maar hoorden dan misschien beter in hun eigen topicje.

Die topictitels en dat afwijken van de originele topic zijn trouwens al 2 dingen die in zeer belangrijke mate kunnen bijdragen tot de 'terugvindbaarheid' van interessante info.

Misschien nog een andere mogelijkheid. Binnen FAQ maken we enkele onderwerpen over zeer duidelijk afgelijnde bouwtechnieken of onderwerpen, waarin ??n post staat waarin niet meer staat dan een soort 'index' met verwijzingen naar topics daarover (ook externe websites met nuttige info hierover, artikels in MSM). De eigenaar kan deze post aanpassen als er iets nieuws verschijnt over dit thema.

Tot slot nog meegeven dat ik dit forum als een zeer belangrijke vraagbaak zie voor modelbouw, en niet enkel als een 'keuvelcafe'. Ik heb al heel wat bijgeleerd en hoop daar mijn voordeel uit te halen als ik ooit zelf m'n eerste modelbouwspadesteek in de grond steek. En ondetussen probeer ik zelf al eens iemand te helpen, onder het motto 'geven en nemen'.
Stefan
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Gerolf

Intussen heb ik de rubriek-titel aangepast. "PRAKTIJK SERIES MSM" heet voortaan "PRAKTIJK ARTIKELS MSM".

Voor mijn part:
- vragen en antwoorden staat vrij (maar liefst on-topic)
- tracht in de titel "MSM (nr): zelf ... maken" of zoiets te gebruiken.
- het kan ook met terugwerkende kracht (dus ook voor oudere MSM's)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door doomslu

Gerrit, wie voor MSM schrijft is in de eerste plaats modelspoorder. En als modelspoorders onder mekaar vinden we het dus helemaal niet erg dat er over de hobby gesproken wordt. In het tijdschrift moet het artikel zo duidelijk mogelijk zijn, daar zijn we het uiteraard allemaal over eens, maar je zal ook al gemerkt hebben dat sommige foto's erg klein worden weergegeven. Je kan nu eenmaal voor elk artikel geen 20 bladzijden voorzien. Jouw idee van een plaats voor foto's en plannen is zeker het overwegen waard. Er wordt aan gedacht, hoor.
Ondertussen kunnen we het forum gebruiken als verlengstuk van het magazine.



>>> Vind ik persoonlijk nog een minpuntje,een foto in"postzegelformaat" zou alleen maar mogen dienen om een specifiek detail in de verf te zetten en niet omdat het artikel anders te lang wordt.Sommige foto's worden dan weer paginagroot afgedrukt( is volgens mij nergens voor nodig)
Zou het niet beter zijn om een standaardgrote te nemen voor foto's? en eigenlijk ook voor sporenplannen bij baanbesprekingen?

Gerrit

doomslu

Gerrit die grote foto's zijn inderdaad niet nodig om iets te illustreren. Het zou ook met minder kunnen. Deze paginagrote foto's maken dat het blad er wel een stuk professioneler uitziet. Maak alle foto's hetzelfde formaat en onze Modelspoormagazine ziet er plots uit als een doorsnee clubblaadje. Op gebied van layout doen de mensen van MSM het erg goed. Dat is mijn persoonlijke mening.

Geloof me vrij, bij de selectie van de foto's moeten steeds weer knopen doorgehakt worden. Zijn de foto's illustratief genoeg, hebben ze een voldoende kwaliteit ? Verder is het ook wikken en wegen of de voorkeur gegeven wordt voor veel (kleinere) foto's of enkele grote.
Zoals je ziet allemaal niet zo eenvoudig.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

Tijdje iets minder gevold omdat ik water aan het koken was (met stoomtreintje rijden...)

citaat:
Evaring leert dat ik vooral persoonlijk per email (te vinden in mijn profiel) gecontacteerd word met vragen en opmerkingen over artikels. Op zich heb ik daar geen probleem mee, maar dan heeft de rest van de lezers er niets aan........

Ik lees ook soms dat men iets vraagt en dat dat dan per PM word doorgestuurd,dit is volgens mij ook een spijtige zaak want zo worden dikwijls dezelde vragen gesteld.



Inderdaad, dat is informatie die verloren gaat (of niet optimaal benut). Maar als we daar een apart stuk van het forum voor openstellen, dan is diegene die de auteur is van het artikel misschien in staat om daar die informatie te verzamelen. Dat gaat wel werk vragen maar kan misschien wel op termijn werk vermijden door dubbele vragen te voorkomen.

citaat:
Ik vind dat een artikel zo duidelijk moet zijn dat er bijna geen vragen meer kunnen gesteld worden.Ik bedoel dan dat er geen tekst moet geplaatst worden om bladzijden te vullen maar ?cht geschreven moet worden om uit te leggen hoe iets gemaakt wordt.Als het over een baan gaat hoort daar een sporenplan bij,gaat het over een bouwsel dan hoort daar een tekening bij


Goed punt en een zwak punt bij MSM. En dat brengt mij bij het volgend punt: de foto's.

Ze hoeven zeker niet allemaal even groot te zijn, maar wel duidelijk. Soms zijn ze aan de donkere kant. En als ze over 2 pagina's staan, is het dan mogelijk om ervoor te zorgen dat het hoofdonderwerp niet midden in de vouw komt aub?

citaat:
Misschien nog een andere mogelijkheid. Binnen FAQ maken we enkele onderwerpen over zeer duidelijk afgelijnde bouwtechnieken of onderwerpen, waarin ??n post staat waarin niet meer staat dan een soort 'index' met verwijzingen naar topics daarover (ook externe websites met nuttige info hierover, artikels in MSM). De eigenaar kan deze post aanpassen als er iets nieuws verschijnt over dit thema.


Wel, dat is hoe in de meeste andere forums zo'n FAQ werkt. als iets al verschillende malen aan bod gekomen is, dan wordt in de FAQ een overkoepelende thread aangemaakt die naar alle info linkt. Hier is het gewoon een uitloper van "algemeen".

Maar we zijn hier serieus aan het afwijken h?. Heb hier nog maar weinig modelbouw gezien.

citaat:
Nu zit ik inderdaad wat meer op het forum omdat het gips van de tentoonstelling van Blankenberge maar niet van mijn voet wil.


Aan landschapsbouw gedaan? [}:)]
Met vakantie voor onbepaalde duur.