Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Stationsmodule (poging tot)

Gestart door Wadloper, 10 mei 2007, 21:42:12 PM

ysbeer

#30
Wat nu gebeurt,is dat je toch weer steeds meer spoor gaat leggen.
Ik zou dat niet doen.
De perronlengte loopt sterk terug en erg veel winnen doe je niet.
Dan dat bekolen.
Als er al een draaischijf was dan diende die uitsluitend om de lok te keren en niet als vervangende wissel.
In het plan uit E.J is ook geen draaischijf maar soort draaibrug gebruikt (de juiste naam is mij even ontschoten).
Probleem is inderdaad dat je geen kolenwagen op het spoor krijgt.
Vroeger tilde men daar niet zo zwaar aan 10 sterke mannen duwde de wagen wel op het spoor of juist er af
Ook die halve schijf werd met de hand gedraaid
Je kunt de draaischijf wel gebruiken denk ik, maar het moet dan wel een hele simpele zijn,en niet een met een betonnen bak en een huisje op de brug.
Ik zou het plan weer terug brengen naar dat op blad een,waar je zegt dit is het.

wim ysbeer

Havoc

#31
citaat:
Als er al een draaischijf was dan diende die uitsluitend om de lok te keren en niet als vervangende wissel.
In het plan uit E.J is ook geen draaischijf maar soort draaibrug gebruikt (de juiste naam is mij even ontschoten).


Het "draaigeval" in het origineel plan is toch wel als vervangend wissel gedacht. (ook geen idee hoe je dat noemt) Maar enkel de loc gaat er over denk ik.

citaat:
Vroeger tilde men daar niet zo zwaar aan 10 sterke mannen duwde de wagen wel op het spoor of juist er af


Met minder gaat het ook als het vlak ligt. Of met een paard, wat toen nog vlot overal gebruikt werd. Eventueel met een kaapstaander. Maar dat is in model allemaal niet echt vlot na te bouwen al het moet werken.

citaat:
Ook die halve schijf werd met de hand gedraaid


Nu had ik daar ergens enkele foto's van op het net maar ik vind ze niet terug. Het was ergens in frankrijk waar een loc gedraaid werd met de hand op een simpele draaischijf.

EDIT: het was niet deze, maar het leek erop: http://www.portageflyer.org/photopg/experience-turntable1.htm
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Wadloper

#32
Ik leg het even een dag of 2-3 aan de kant om er rustig over te denken. Aan de ene kant is meer spoor natuurlijk leuk vanwege meer bewegingsmogelijkheden, aan de andere kant zo'n volle boel wordt al snel een speelgoedbaantje... [8)]

Wadloper

#33
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Wat nu gebeurt,is dat je toch weer steeds meer spoor gaat leggen.
Ik zou dat niet doen.
De perronlengte loopt sterk terug en erg veel winnen doe je niet.
Dan dat bekolen.
Als er al een draaischijf was dan diende die uitsluitend om de lok te keren en niet als vervangende wissel.
In het plan uit E.J is ook geen draaischijf maar soort draaibrug gebruikt (de juiste naam is mij even ontschoten).
Probleem is inderdaad dat je geen kolenwagen op het spoor krijgt.
Vroeger tilde men daar niet zo zwaar aan 10 sterke mannen duwde de wagen wel op het spoor of juist er af
Ook die halve schijf werd met de hand gedraaid
Je kunt de draaischijf wel gebruiken denk ik, maar het moet dan wel een hele simpele zijn,en niet een met een betonnen bak en een huisje op de brug.
Ik zou het plan weer terug brengen naar dat op blad een,waar je zegt dit is het.

wim ysbeer


Dat er steeds meer spoor komt te liggen is inderdaad niet wenselijk, heb je volledig gelijk in, je begint met een landelijk stationnetje en eindigt met Amsterdam Centraal als je niet uitkijkt met sporen toevoegen. Maar ook met het eerste plan moet de aansluiting draaischijf - spoor toch anders en niet vanaf de hoofdbaan. Ongeacht of er nou een draaischijf of brug gebruikt wordt, in beide gevallen wordt ie wel als veredelde wissel gebruikt om de zaagmolen te bereiken (volgens het plan van EJ).

Wat betreft de draaischijf zelf, ik zal er zelf eentje moeten maken, moet op zich te doen zijn, dat ding wat nu in het plan zit, zit er alleen maar in omdat Wintrack Demo beperkt is in z'n bibliotheek, handgemaakte schijven zitten er niet in [:D]
Het moet natuurlijk wel vanaf een afstandje bestuurbaar zijn, niemand wil de ganse tijd met zijn armen over de baan strekken om wagentjes te verzetten en schijven te draaien.

doomslu

#34
In mijn bericht van zaterdag schreef ik dat het misschien handig zou zijn om je draaibrug niet aan te sluiten op de hoofdlijn. Omdat ik ondertussen weet dat je baan bedoeld is voor lokaal (en sporadisch) verkeer kan het eigenlijk niet zo veel kwaad.
Ik zou vooral zeggen : hou het eenvoudig, maar zorg wel voor wat speelmogelijkheden zodat het niet te snel verveelt.

Als je draaibrug een veredelde wissel is kan je misschien een aandrijving met de hand uitvinden ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Wadloper

#35
Wat de boel een paar dagen laten rusten al niet doet...

Een nieuwe poging. Wim had gelijk dat het erg druk begon te worden, dus de hoeveelheid spoor is wat teruggebracht. Ook is het spoor naar de zaagmolen komen te vervallen (wil dr wel een zaagmolen in houden, maar niet meer met de trein bereikbaar). Er is een wissl minder, en wissel VIII zou eventueel vervangen kunnen worden door een eigen gebouwd draaischijfje. Het kolenspoortje zou eventueel nog de andere kant uit kunnen wijzen. Volgens mij is dit wel redelijk in balans wat betreft hoeveelheid spoor en scenery.



Commentaar en advies is uiteraard weer welkom.

Vriendelijke groeten,
Maurice

Gerolf

#36
Lijkt me een goed plannetje. Ik zou wissel VI en VII wat naar rechts opschuiven, zodat je perronspoor en/of goederenlosplaats-spoor wat langer wordt. Je depotdeel komt dan iets dichter bij je hoofbaan liggen, maar dat lijkt me geen probleem.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

#37
Dit lijkt mij heel goed.
De wissel 8 zou je kunnen sparen.De bekoling ligt bij zo een kleine loods vrijwel altijd vlak voor de loods.

wim ysbeer

Wadloper

#38
Bedankt heren, dat doet een mens goed [:)] was er zelf ook wel tevreden over. Ik denk dat ik van de week door jeugdig fanatisme even door de bomen het bos niet meer zag... 'k heb gisteravond nog eens naar Sporenplan.nl gekeken, de Zwitserse baanplannen daar, en daar kwam dit uit.

Die wissel 8 eruit is niet slecht, scheelt weer 50 euro ofzo en dat was ook het enige stukje waar ik nog niet tevreden over was. Wat betreft de lengte van het perronspoor, zoals dat er nu bij ligt is dat van punt tot punt 0ngeveer 87 centimeter, genoeg voor een loc (98mm) met 5 wagentjes (129mm) blijft er nog ruimte over ook.

Blij dat dit achter de rug is, liep al een half jaar te plannen en kwam er maar niet echt uit [8)] kunnen we eindelijk eens beginnen.

Maar nu het volgende probleem:

Analoog of digitaal?

En zou iemand zo vriendelijk willen zijn om voor deze starter op het plan aan te geven waar welke seinen e.d. moeten komen? Bij voorbaat dank.

Vriendelijke groet,
Maurice

doomslu

#39
Op dergelijk baantje met geen al te druk verkeer kan je volgens mij gerust analoog rijden. Maar ik heb niets tegen digitaal, hoor.
Indien je voor analoog gaat wel je baan in secties opdelen die je dan met een aparte rijregelaar bedient, of toch de mogelijkheid voorzien een aantal spoorstukken stroomloos te kunnen zetten om aldus treinen te kunnen 'parkeren'.

Wat de seinen betreft vraag ik me af of het nodig is veel seinen te plaatsen. Hoe ging dat in die tijd ? Wie kent hier meer van dan ik ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Wadloper

#40
Je zou bij analoog dan denken aan een stuk of 4 regelaars? De hoofdbaan, het rangeergedeelte, het perron samen met het depot en het schaduwgedeelte?

Wat seinen betreft dacht ik aan in- en uitrijseinen, en misschien daar waar ontkoppelt kan worden (not. ben ontkoppelsporen vergeten in te tekenen)? Er staat toch altijd wel iets langs de baan, toch?

doomslu

#41
citaat:
Geplaatst door Wadloper

Je zou bij analoog dan denken aan een stuk of 4 regelaars? De hoofdbaan, het rangeergedeelte, het perron samen met het depot en het schaduwgedeelte?

Zoiets ja.
Je zou natuurlijk ook kunnen redeneren : ik ben toch steeds maar met ??n trein tegelijk bezig (de andere staan dan stil) dus volstaat ??n rijregelaar (bij digitaal is dat in feite ook zo. Het is als mens moeilijk om meer dan ??n trein tegelijk te besturen zonder beveiliging).
Indien je kiest voor ??n rijregelaar dan zorg je er voor dat iedere spoorsectie stroomloos kan geschakeld worden door middel van een simpel schakelaartje.

Bij digitaal zijn die stroomloze secties natuurlijk niet nodig. Alleen zal je basisinstallatie wat duurder zijn.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

#42
Analoog kom je er met drie rijregelaars gemakkelijk: ??n voor de hoofdbaan, ??n voor het gele deel en een voor het groen/blauwe deel. Verder wat schakelaartjes voor je schaduwdeel en voor je opstelsporen.

Seinen? Het ging toch over tijdperk I, niet? Toen werden er, meen ik, nauwelijks vaste seinen gebruikt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw