Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Stationsmodule (poging tot)

Gestart door Wadloper, 10 mei 2007, 21:42:12 PM

Wadloper

#15
Nog een laatste en finale aanpassing. Ik vind em zo eigenlijk wel geslaagd, dus als er geen mensen zijn die nog wat aan te merken hebben of onoverkomelijke fouten ontdekken, dan wordt dit em [:)]



Ik denk dat dit me voldoende verschillende treinbewegingen zal geven om het lange tijd interessant te houden (naast de bouw van de baan en de scenery wat op zich al leuk is).

Groeten,
Maurice

doomslu

#16
Maurice, als je het niet erg vindt, een paar opmerkingen :
- Ik vraag me af of het handig is dat je draaischijf rechtstreeks is aangesloten op je hoofdlijn ? Kan dat niet aan het bovenste spoor ?
- ik zou die onderste wissel links zo veel mogelijk naar links opschuiven om wat meer spoorlengte te cre?ren op het tweede spoor (van onder geteld).

Een algemene opmerking aan onze plannenmakers : als je de sporen en wissels van een nummer, letter of kleur voorziet is het makkelijker om reakties duidelijk te omschrijven.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

#17
citaat:
dus als er geen mensen zijn die nog wat aan te merken hebben of onoverkomelijke fouten ontdekken, dan wordt dit em


Laat het een weekje liggen, en speel er af en toe eens mee. Laat in gedachten eens enkele treinen rijden en zie waar ze naar toe kunnen en waar je jezelf vast gezet hebt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Wadloper

#18
citaat:
Geplaatst door doomslu
Maurice, als je het niet erg vindt, een paar opmerkingen:
- Ik vraag me af of het handig is dat je draaischijf rechtstreeks is aangesloten op je hoofdlijn ? Kan dat niet aan het bovenste spoor?

Nee hoor, helemaal niet erg, leren we allemaal van. Op zich is die draaischijf onlogisch geplaatst, de aansluiting met de rest van de baan althans. Maar als je ziet op het originele plan zit er in het verlengde van de draaidriehoek daar (dus als je vanaf de hoofdbaan komt recht door) een zaagmolen die wordt bediend door dat spoortje. Dat vond ik wel een leuk idee en wilde ik er graag in houden. 'k zal eens kijken of dat vanaf het perronspoor ook te realiseren is zonder dat het depot dan in de knoei komt (moet em toch opnieuw tekenen, ben vergeten de tracklist op te slaan [8)] )
citaat:
Geplaatst door doomslu
- ik zou die onderste wissel links zo veel mogelijk naar links opschuiven om wat meer spoorlengte te cre?ren op het tweede spoor (van onder geteld).

Je bedoelt de wissel die naar het kadespoortje leidt? Da's een goed idee, misschien via een Engelse wissel anders?

Havoc, dat zal ik zeker doen, dank [:)]

Groeten,
Maurice


doomslu

#19
citaat:
Geplaatst door Wadloper

Je bedoelt de wissel die naar het kadespoortje leidt? Da's een goed idee, misschien via een Engelse wissel anders?

Inderdaad, die wissel bedoel ik. En ik denk dat je met een Engelse wissel ongetwijfeld heel wat spoorlengte wint. Goed idee ! [:)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ysbeer

#20
Ik weet niet welk tijdperk je wil nabouwen maar

Engelse wisels waren en zijn in duitsland niet erg geliefd.
Je ziet ze er ,zeker op  zulke kleine stations vrijwel nooit
Zeker niet inper 1 2 of 3.
Als je stoomloks hebt en de jaren 40 /50 wil nabouwen dan zeker geen engelswissel gebruiken.

wim ysbeer


Wadloper

#21
Geweldig, daar gaat m'n nieuwste versie recht de prullebak in [:o)] Geen Engelse wissels dus aangezien tijdperk I op het programma staat (je moet al die dingen ook maar weten [xx(] ) Na ja maakt niet uit, die dingen zijn toch stervens duur...

doomslu

#22
Zonder engelse wissel leg je gewoon twee wissels met de punt tegen mekaar.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Wadloper

#23
Een nieuwe dag, een nieuwe poging [:D]

Eerlijk, volgens mij is dit volgende wel een werkend plan, een paar kleine aanpassingen vergeleken met de vorige, zoals de toegang naar het depot verlegd waardoor de hoofdbaan vrij blijft. Verder absoluut geen Engelse wissels gebruikt [;)] en de verschillende 'spoorblokken' voor de duidelijkheid een kleurtje gegeven. De wissels hebben nummers gekregen. ook is op een paar punten de hoogte in mm aangegeven. Het spoor van de locloods kan eventueel nog een stand zaken om ruimte voor scenery vrij te maken.



Uw commentaar, adviezen en dergelijk wordt zoals gewoonlijk weer zeer op prijs gesteld.

Groeten,
Maurice

Havoc

#24
Vermits je er om vraagt...[:o)]

Het wordt beter en beter. Het enige dat ik nog zou veranderen is in je rangeergedeelte. Daar is de lengte van de sporen wat krap.

Als je nu wissels III en IV eruit haalt en dan II wat meer naar rechts schuift heb je betere mogelijkheden denk ik. Je krijgt een iets langer kadespoor en het opstelspoor is ook iets langer als je wissel V bezet. Je krijgt wat meer uithaalspoor tussen II en I.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

#25
Johan, ik heb gisteren gesuggereerd om wissel II naar links te verplaatsen en jij laat hem naar rechts opschuiven... Gisteren lag er wel nog een uithaalspoor links onderaan. Wat jij nu voorstelt houdt ook steek. Ondertussen weten we ook dat de treinen relatief kort zullen zijn, dus is jouw oplossing zeker OK.
Ik denk net als jij dat wissel III en IV overbodig zijn.

Maurice, zoals je ziet, zo veel verschillende meningen... maar je bent aardig op weg hoor. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Wadloper

#26
Dat geeft niet, verdeelde meningen, alles helpt om de beste oplossing te verzinnen (net hogere wiskunde, het ontwerpen van een baan...)

De treinen worden inderdaad niet lang. De langste loc is 162mm en een gemiddeld goederenwagentje zo'n 100mm, en 4-6 wagentjes achter een loc geven al snel een optisch vertekend beeld van een lange trein.

Wat betreft het rangeergedeelte, toen ik dit zo tekende had ik het volgende in gedachten:

Een goederentrein komt aan (van L of van R) op het ontvangstspoor tussen wissel II en IV, daar koppelt de loc af om verse kolen e.d. te halen terwijl een rangeerloc de wagens verdeeld over de verschillende locaties. Wissels III en IV leken me daarbij wel logisch omdat zo het spoortje tussen II en III een klein omloopspoortje vormt voor de rangeerloc om te werken zonder de hoofdbaan te blokkeren.

Maar ik geef ook gelijk toe dat het een krappe bedoeling is. Wissel IX zou nog een stukje opgeschoven kunnen worden (80mm), daarbij gevolgd door wissels III, IV en V, maar als jullie zeggen dat wissels III en IV overbodig zijn, is op zich ook iets voor te zeggen. Misschien anders toch een uithaalstukje naar links toe langs de hoofdbaan?

Verder zie ik zelf ook nog een mogelijk probleempje, zijnde de bevoorrading van de bekoling. Ik weet niet hoe dit vroeger ging, per spoor of per paard en wagen, maar als het per spoor ging krijg ik nooit een keer een loc met kolenwagen via de draaischijf bij de bekoling [B)]

't is echt hogere wiskunde...

Havoc

#27
citaat:
Johan, ik heb gisteren gesuggereerd om wissel II naar links te verplaatsen en jij laat hem naar rechts opschuiven...


Ja, maar het plan van gisteren is het plan van vandaag niet! Het gaat hier behoorlijk snel.

Zoals je zegt, toen was er een uithaalspoor. Maar nu is dat er niet meer... En in het huidige plan vind ik de sporen tussen I-II, II-III en V-stootblok eigenlijk te kort om iets mee aan te vangen. Tussen I-II en II-III kan je geen 2 wagens kwijt en dat lijkt me het minste om ergens een spoor voor te leggen. Dus als je III-IV eruit haalt en dan II wat opschuift dan krijg je een uithaalspoor(tje) en wordt het kadespoor wat langer.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Wadloper

#28
't gaat snel ja, loop ook al veel te lang rond met deze plannen zonder dat er concreet iets is gebeurd.

Ik zie zonder meer wat je zegt Johan over de lengte van die spoortjes. Om een voorbeeld te geven, het plan zoals het er nu ligt is het spoor tussen II en IV 57,4cm lang. Is krap voor een ontvangstspoor, en als dat linker uithaalspoortje teruggebracht wordt, zijn de wissels III en IV inderdaad overbodig.

Misschien is het makkelijk als ik even zeg het soort goederenverwerking zoals ik het me voorstel:

Het wordt niet druk, misschien 1 keer per dag een trein met 1 a 2 wageons boomstammen om de zaagmolen te bevoorraden, op de terugweg neemt deze reeds gezaagde planken en balken weer mee.
Hooguit 1 keer per dag een trein om het station zelf te bevoorraden, kolen, onderdelen, allerhande zooi voor de loods.
En 1 keer per dag een trein voor het haventje, een open bak om zaken als de graan of bietenoogst of iets dergelijks op te halen die vanaf de rivier wordt gebracht, een een koelwagen om de melk van de koeien op te halen.

Daarbij hebben we het steeds over rollend materiaal als dit:


(L?P 106,7mm)

Groeten,
Maurice

Havoc

#29
citaat:
Om een voorbeeld te geven, het plan zoals het er nu ligt is het spoor tussen II en IV 57,4cm lang.


Ik moet toegeven dat dat langer is dan ik dacht. Maar is dat de nuttige lengte of gewoon de spoorlengte tussen de wissels? Waarschijnlijk houdt je maar een goeie 30cm over. Dat is dus voor een 2-tal wagons voldoende.

citaat:
Verder zie ik zelf ook nog een mogelijk probleempje, zijnde de bevoorrading van de bekoling. Ik weet niet hoe dit vroeger ging, per spoor of per paard en wagen, maar als het per spoor ging krijg ik nooit een keer een loc met kolenwagen via de draaischijf bij de bekoling


Met de trein zou ik zeggen. Zeker in een station!
Met vakantie voor onbepaalde duur.