Stationsmodule (poging tot)

Gestart door Wadloper, 10 mei 2007, 21:42:12 PM

Wadloper

Hierbij m'n poging tot een stationsmodule voor een oppervlak van ongeveer 1 x 2,5 meter. Het moet voorstellen een klasse 1 station van een lokaalbaan rond 1900, schaal H0, met klein depot en schaduwstation. Misschien niet al te veel spoor, maar wel genoeg ruimte voor landschap. Twee versies, een met alles op hetzelfde niveau en een met het schaduwstation en een keerlus een niveau lager, wat weer een soort van paradespoortje aan de voorkant oplevert. gebruikte spoor is Fleischmann Modellgleis.

(afbeeldingen verwijderd, ivm niet meer up to date)

Opbouwende kritieken worden zeer op prijs gesteld :)

ysbeer

#1
Ja ik heb wel wat kritiek.
Het station,daar bij is het zo dat een station zo gebouwd wordt dat het altijd mogelijk is om er met volle snelheid door heen te rijden.

Het getekende station mist deze mogelijkheid,je kunt er hoe dan ook alleen maar door rijden als je via afbuigende wissels rijdt.

Ik kan je maar een ding raden koop een goed boek met stationsplannen,van b.v de MIBA is dat er al voor 15 of 16 Euro.
Lees of bekijk dit boek en dan zul je zien dat een echt station er ook werkelijk anders uitziet.
De spoortjes op de voorgrond hebben eigenlijk het zelfde probleem.
Sorry dat ik het zeg maar ze liggen daar zo omdat ze niet anders liggen.
Ik bedoel er zit geen logica achter.
Heus als je echt een modelbaan wil bouwen,zul je er niet aan ontkomen eerst wat te studeren.
En dan dus in echte vakboeken of bladen,en niet in het fleischman banen boek.Want die jongens willen uitsluitend verkopen
Dit is echt goed bedoeld,en niet afbrekend.
Maar iets maken vergt(en dat op alle gebied)enige voor kennis.
Als ik je kan helpen met enige duitse boeken dan wil ik je die wel lenen (tegen de verzendkosten).

wim ysbeer

Wadloper

#2
De vreemde loop van de stationssporen was me zelf ook al opgevallen ja, heb er nog aan zitten denken om er een kopstation van te maken.

Wat betreft die boeken, die heb ik (niet die Fleischmann), want dit plan is gebaseerd op een plan uit de "Eisenbahn Journal" special "Anlagenpl?ne mit Pfiff" dat vol staat met voorbeelden van kleine banen. Deze dus ook (pag 77 voor wie het blad heeft) en daar liggen de wissels toch echt ook op deze manier [V]

Edit:

Maar als ik je dus goed begrijp zou jij dus de wissels omdraaien waardoor het spoor langs het perron de hoofdbaan wordt?

ysbeer

#3
Ja dat lijkt mij wel.
Was het orgineel(uit e,j)wellicht een kopstation.
Dan kan ik er mij er nog wel iets bij voorstellen.

Oke succes,het wordt wel wat.

wim ysbeer

Wadloper

#4
heb het origineel even ingescand, dan kun je zien dat ik het niet verzin, inclusief dat vreemde spoortje vooraan [:)] Dit sprak me aan om z'n eenvoud, een klein station en toch volledig.



Groeten,
Maurice

dgrr57

#5
Ik geloof dat Win het volgende bedoelt : kijk naar de wissels die ik aanduid op uw 2 plannen.




Gerolf

#6
Naar mijn mening staat die wissel toch zo dat de hoofdbaan rechtdoor bereden wordt. Dat kleine boogje er vlak voor zorgt ervoor dat het een Y-wissel lijkt.
Die halve draaischijf op het ingescande plan vind ik wel merkwaardig [:0]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Wadloper

#7
Ja, zo zag ik het ook. Die halve draaischijf (je kunt ze veelvuldig zien op www.carendt.com) zou ik er dus niet in doen, gewoon een volle draaischijf zodat een lok gedraaid kan worden. De functie van dat kleine spoortje vooraan wordt ook ineens duidelijk, een klein havenspoortje, misschien om de melkbussen van de lokale boeren op te halen [;)]

ysbeer

#8
Gerolf heeft gelijk,die wissels worden alle twee recht bereden.
En jou plan is toch wel anders hoor.

wim ysbeer

Havoc

#9
Het zijn wel degelijk 2 wissels in rechtdoor. Maar met dat kleine stuke bocht ervoor is het misleidend. Geeft wel een S-bocht als je het andere spoor wil bereiken. Trouwens op een lokaalbaan rond 1900 zullen de snelheden wel niet zo hoog gelegen hebben zeker?

Ik heb wel bedenkingen bij die draaischijf. Ik geef toe dat ik niet weet hoe de gekozen draaischijf eruit ziet, maar als je eentje wilt van rond 1900 voor een lokaalbaan dan ga je die zelf moeten maken vrees ik.

Wat die versie met paradespoor betreft, dat zou ik niet doen. Dat plan heeft trouwens nog een ander probleem. Als de trein van rechts naar links door je station rijdt, dan moet hij terug door het station want je kan niet naar je opstelsporen.

Als je nu eens links je station vertrekt en dan naar beneden gaat. Op het onderste niveau je opstelsporen vooraan legt (kan je direct makkelijk bij als er iets is). En dan als je daar vertrekt terug naar boven (v??r de sporen die naar beneden komen) om vervolgens rechts je station binnen te rijden.

Anders uitgelegd:
- je gooit dat wissel in je verborgen gedeelte eruit
- het spoor achteraan laat je naar beneden gaan van links naar rechts
- het spoor ervoor naar beneden van rechts naar links
- waar je paradespoor ligt maar je de opstelsporen
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Wadloper

#10
Ok, bedankt voor de adviezen tot nog toe, was zeer behulpzaam en nuttig. Ik heb met die adviezen in het achterhoofd een nieuwe versie gemaakt, waarbij de sporen iets logischer liggen (hoop ik [:p]).



Voor de duidelijkheid is de richting van de wissels maar vast aangegeven [;)] kan daar geen verwarring over ontstaan.

Het plan is gebaseerd op dat uit Eisenbahn Journal, maar niet pers? volledig identiek. Wat betreft de draaischijf, ik gebruik de Wintrack demo en die is wat beperkt in de keuze van materiaal om in te bouwen. Dit is de standaard handgedraaide schijf van Fleischmann die ik niet ga gebruiken, ik wil een gemotoriseerde, maar dan niet die van Fleischmann want die is twee keer zo groot als de nu even gebruikte.

Graag uw mening over de vernieuwde versie [:)]

(overigens delete ik die oude versies bij deze, neemt ruimte in die eigenlijk voor m'n website is bedoeld).

(edit) ik zat overigens te denken, wat zou nog een goede plek zijn voor een stelspoortje om wat goederenwagentjes neer te zetten terwijl anderen gelost/geladen worden?

Groetnisse ?t Frysl?n,
Maurice

Gerolf

#11
citaat:
Geplaatst door Wadloper
(overigens delete ik die oude versies bij deze, neemt ruimte in die eigenlijk voor m'n website is bedoeld)
Heb je zo weinig webruimte, Maurice?
jpg's nemen een stuk minder ruimte in dan gif's. Je kan hierbij gerust zo'n 20% kwaliteitsverlies instellen: dit is nauwelijks zichtbaar.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Wadloper

#12
Heh, op zich niet. Ik denk dat meesten hier stijl achterover zullen slaan als ze horen hoeveel ruimte ik heb (zo'n slordige 500Mb) maar de website is ook behoorlijk groot en ik wil die ruimte toch zo veel mogelijk reserveren voor de website.

Maar het plan?

Gerolf

#13
In een eerder ontwerp had je een lager gelegen paradespoortje. Dat mis ik wel een beetje.
Door het rechttrekken van sommige sporen heb je een wat strakker verloop. Vind ik niet slecht.
Een extra opstelspoor kan je plaatsen bij je stationsgebouw of aan je kadespoor.

Ik heb "slechts" 100Mb webruimte, maar er staat toch behoorlijk wat info op [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Wadloper

#14
100Mb is ook niet mis [:)]

Tja, dat paradespoortje, het zou dr nog wel in verwerkt kunnen worden, dan zou het schaduwstation, op aanraden naar de voorkant verplaatst wat inderdaad beter werkt, nog een niveau naar beneden moeten. Maar dan ben ik bang dat ik moet afzien van dat mini haventje zoals op het originele plan staat.