Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Baan van een "heropstapper"

Gestart door staf-n, 08 mei 2007, 03:02:35 AM

staf-n

Graag had ik mijn sporenplan, gemaakt in wintrack, even in deze rubriek willen plaatsen om jullie mening te horen. Maar.... ik krijg dit niet gefikst. Hoe flik je dit?
M.v.g
Staf

Gerolf

http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=121 is een link naar een handleiding hiervoor.
Kort samengevat: Je afbeelding moet op het internet staan (via photobucket of een andere website) en binnen je bericht verwijs je ernaar via de IMG-tags (of gebruik het "Afbeelding invoegen"-knopje)
Let op met sommige leestekens en spaties in de naam van de link, want daar struikelt de software over.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

staf-n

Bedankt Gerolf. Gaan we eens uitproberen. Misschien kom je mijn sporenplan dan wel ergens tegen.

staf-n

Oef dit is mij gelukt.
Ziehier mijn Belgische M?rklinbaan. Geel is een schaduwstation (4 sporen en 36cm lager) bereikbaar via de spiraal (groen). Op die plaats komt dan een dorp met berg en een houtakkersbedrijf.
de keerlus van het schaduwstation ligt onder de draaischijf. De draaischijf + emplacement wordt gescheiden door een rivier = berg en tunnel (rose kleur).
IMG]http://i208.photobucket.com/albums/bb50/stafmarklin/test.jpg[/IMG][/img]

Gerolf

Geen onaardig plan, Staf!
Mag ik enkele suggesties doen?
- als je aan je station wil rangeren, is een uithaalspoor nuttig om het verkeer op de hoofdbaan niet te hinderen
- Rechtsonder een houtbedrijf? Geef die mannen een spooraansluiting [;)]
- Links en rechtsonder aan de muren: zijn dat ramen? Moet je daar niet bijkunnen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Anarchy

Dag Staf,

Ik ben de laatste tijd ook bezig met het plannen van een baan in wintrack, dat kan je trouwens ook volgen op deze website. Ik heb al heel wat geleerd uit de opmerkingen die werden gemaakt. Daarvan kan ik je misschien ook wat meegeven.

Je wil een Belgische baan maken. Je hebt een draaischijf met spooraansluitingen voor loc's weg te zetten. Ik wou dit in het begin ook, maar mij werd gezegd dat in Belgische draaibruggen enkel gebruikt werden om de loc's daadwerkelijk te keren, dus niet om weg te zetten. Ik heb reeds beslist om enkel de draaibrug te gebruiken om te draaien. Ik weet niet hoe jij dit wil, maar het lijkt mij best een aanvaardbaar compromis als je opstelsporen wil aansluiten.

Je station ziet er goed uit. Veel mogelijkheden om te wisselen. Wat mij opvalt is dat als je via de linkerkant je station binnenrijd dat je daar van normaal naar tegenspoor kan. Na het station zie ik geen enkele wissel meer liggen om terug te keren naar normaalspoor. Of ligt dit in het schaduwstation? Of is het gewoon niet te bedoeling om te wisselen van regime?

Aan de linker onderzijde van de baan zou ik nog wat werken. Nu lijkt het alsof de trein een toertje maakt rond het depot. Geen kritiek, enkel als hulp bedoeld om u een mooie baan te laten realiseren.

Verder heb je veel plaats voor landschap, mooi!

Met de hulp van de andere forumleden kom je er hier zeker en vast uit!

staf-n

Wat betreft de raam links (die gaat naar buiten open, alsook de dubbele deur rechts. Die worden dus enkel gebruikt om aan de baan te kunnen bij accidenten. En ja hoor Gerolf die mannen zal ik een spoor geven + een uithaalspoor (stationzijde) als ik het er nog op krijg. Zeg Anarchy hoe zie jij die werken aan de linkerkant. Ik wist niet dat men hier in ons Belgiqueske de draaischijf enkel gebruikt om locs te keren. (Toch een verspilling he?) In ieder geval van al van harte bedankt voor de raadgevingen. Apropos Gerolf, U hebt een jaartje geleden voor mij (hopeloos geval)  een baantje uitgetekend, hetgeen mij heeft aangezet om verder te werken. Van harte bedankt.[:)]

Gerolf

Over de draaischijf: het kwam wel voor dat zo'n schijf voor een halfronde loods gebruikt werd, maar dit was eerder uitzonderlijk.

Heb ik ooit iets je getekend voor jou? Tedoemme toch, da geheugen h? ... [:o)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

citaat:
Wat mij opvalt is dat als je via de linkerkant je station binnenrijd dat je daar van normaal naar tegenspoor kan. Na het station zie ik geen enkele wissel meer liggen om terug te keren naar normaalspoor.


Goed gezien.

Er zijn een aantal stukken spoor waar ik niet goed kan volgen.
- aan het depot heb je een stukje uitwijkspoor en een "aansluiting". Wat is daarvan de bedoeling? Ik dacht eerst aan een haven, maar dan is dat stuk inhaalspoor overbodig. Het is te kort om een trein op te zetten denk ik.
- helemaal rechts bijna achter de loods zit nog een stukje spoor.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

stefanic

Hallo,

Ik zou nog volgende bijkomende suggesties willen maken:

1) probeer je spiraal iets naar onder te verschuiven zodat je je boogwissel bij de inrij van je station iets lager kan leggen zodat je wat ruimte kan creeren tussen je perronspoor 2 en 3, voor een perron. Want nu heb je 3 stationssporen dicht bijeenliggen zodat je er geen perron meer tussenkrijgt (of slechts een heel smal...)

2) de tunnel zou ik weglaten. Nu lijkt het wat teveel op een standaard speelgoedtunneltje dat erop staat 'om toch maar een tunnel te hebben'. In het echt zijn tunnels duur en zou op deze plaats eerder gekozen worden voor een uitgraving. Als je toch een visuele scheiding wil, leg er dan desnoods een lichte glooiing met ingraving voor het spoor, en zet er wat bomen op.

3) schuif je stationsgebouw + goederenloodsje wat naar rechts op, zodat je uitwijksporen iets langer kunnen worden. Ook in de realiteit vind je vele stations aan het uiteinde van een perron, ipv in het midden. En normaal vind je het doodlopend spoortje (dat je nu aan 'spoor 3' legt), eerder op de plaats van het seinhuis. Dit voor rangeermogelijkheden (wagen verzetten van goederenspoor 1 naar 2) en als beveiliging van het hoofdspoor (tegen 'losgeslagen' goederenwagens). Het seinhuis moet je dan wat verschuiven, of aan de andere kant zetten.

Stefan
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

staf-n

Bedankt mannen! Zal nog een beetje architect spelen en kom ongetwijfeld terug.
Staf

n/a

ik begrijp niet goed waarom modelspoorders altijd weer een draaischijf in hun plannen opnemen. Bij zo een klein station hoort geen groot depot met een draaischijf, eerder een klein waar de
draaischijf vervangen is door een aantal wissels.Bovendien zonder
depot krijg je meteen meer ruimte voor industrie en dergelijke.

Frank_N

citaat:
...ik begrijp niet goed waarom modelspoorders altijd weer een draaischijf in hun plannen opnemen...

Patrick: Als je met stoom gaat rijden is het de normaalste zaak een draaischijf in te zetten. Dat is nou eenmaal gewenst bij stoomloc's.
Groet van Frank.
Groet van Frank

Jurgen

Was er dan in ieder station een draaischijf terug te vinden?
't Is maar een vraag hoor. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Was er dan in ieder station een draaischijf terug te vinden?
't Is maar een vraag hoor. [;)]



O nee lang niet,alleen bij kopstations,knooppunt stations en in grote station.(grenstations ook)
Doorgangs station hadden zelden of nooit schijven.

wim ysbeer