H0 of N, that's the question

Gestart door Wadloper, 07 mei 2007, 22:56:23 PM

Wadloper

Bedankt voor de antwoorden zover, heeft samen met een aantal bladen en websites zeker geholpen met het bepalen van de keuze, en die is gemaakt [:D]

Mijn voorkeur gaat uit naar H0, meer detail, meer van verkrijgbaar. Dus H0 wordt het, ondanks dat ik dan optisch gezien minder lange baanstukken krijg. Ik hou ook rekening met m'n niet al te grote budget en het feit dat elektrotechniek e.d. niet m'n sterkste kant is.

Het thema en het landschap zijn voor mij belangrijker dan het constant rijden met veel treinen. Ik heb de afgelopen weken behoorlijk zitten schetsen met de Wintrack demo, en daar blijkt iedere keer weer uit dat zelfs met een lokaal spoortje een stationsgebied (2 a 3 sporen langs het perron, klein depot, paar kleine stelsporen) toch al gauw zo'n 2 a 2,5 meter beslaat in lengte en ik denk dat met zo'n lengte station een extra been (u vorm) niet echt natuurlijk oogt.

Dus wordt het in eerste instantie een stationsmodule van 2,5 meter bij pak em beet 1 meter, lokaalspoor rond 1900, met materieel van de KWstE van Brawa, met een schaduwstation. Misschien alles op hetzelfde niveau, misschien met schaduwstation ook wel een niveau lager, om ruimte voor het diorama te besparen. En met dat perron, die stelsporen, wat kleine industrie of goederenloods en klein lokdepot is er denk ik wel genoeg gevarieerde treinbeweging mogelijk om het langere tijd interessant te houden [8)]

tonycabus

Wadloper, ook ik heb maar een beperkte collectie materieel, maar wel duidelijk afgebakend in ??n bepaald tijdperk. En alles lokaal materieel, geen ICE's en TEE's of dat gezoef. Nee, bij mij wordt het een rustig klein boeregaatje ....
In de beschikbare ruimte kan je zo'n thema heel goed aan, met plaats voor goederenbehandeling en niet t? krappe reizigersaccomodatie zie ik.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Wadloper

Dank voor de opsteker Tony, en zeg maar Maurice hoor [;)]

Zo'n klein stationnetje in het verleden heeft gewoon iets sfeervols en romatisch over zich dat je bij die grote moderne hallen niet hebt. Wat betreft ruimte voor reizigersaccomodatie, het is de bedoeling dat het perron z'n 80cm wordt, de wagons hebben een lengte van 129mm L?P (lengte over de koppeling?) en de locomotief 98mm, dat biedt toch al ruimte voor een lok met 4-5 wagons.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Wadloper

...... L?P (lengte over de koppeling?)

L?P = L?nge ?ber P?ffer = lengte over de buffers.

Wadloper

Ah ok, vroeg me al af waar dat voor stond.