Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

H0 of N, that's the question

Gestart door Wadloper, 07 mei 2007, 22:56:23 PM

Wadloper

Hallo,

Als (her)beginner in de hobby zit ik met een probleem, welke schaal kies je...

Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar H0, vanwege het grotere detail in de modellen en de ruimere keuze. Maar de ruimte die ik ter beschikking heb is maar klein, 175x250 cm effectief, daar kun je niet veel H0 in kwijt, dus N lijkt ook wel interessant, en dan met name de Wadlopertjes van Fleischmann. Het is een dilemma waar ik al een paar maanden mee worstel. Kennen anderen dit probleem?

Hieronder een eenvoudige tekening van de beschikbare ruimte:

imghttp://www.ingwaz.nl/picture_library/kamer.gif/img

Bundesbahnfreak

Hallo,

Ik denk als je volledig opnieuw moet beginnen, je best naar N gaat hoor.

Groeten

Gerolf

Smalspoor is ook een mogelijkheid, een baan in verdiepingen is een andere mogelijkheid (met een klimspiraal naar een hoger niveau)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Je zou die ingebouwde kast er uit kunnen slopen.

Wadloper

[:)] Weet niet of de woningbouwvereniging daar zo blij mee zal zijn... [8)]

Smalspoor, is dat zo verkrijgbaar of moet je dan zelf aan de knutsel, heb het eigenlijk nog nooit in de winkel gezien?

Bundesbahnfreak

Smalspoor is oa bij Bemo te krijgen is wel niet goedkoop.  Roco heeft een veldbaan misschien iets voor jou?

jean-luc

Yow Wadloper

Als je voorkeur echt uitgaat naar HO, dan moet je dat doen ! Dan zul je er geen spijt van krijgen. Het is natuurlijk ook afhankelijk van welk materiaal je nog over hebt en of je er afscheid kunt van nemen door het te verkopen.
Je kunt een U-baan maken met benen van 2,50 meter en een breedte van 50  (of zelfs 60) cm, dan heb je toch een leuke oppervlakte.
Je kunt zelfs twee schaduwstations in de benen kwijt. Het raam zal ook eens moeten gewassen worden, dus dat deel maak je best uitneembaar.
Je kunt in HO zeker iets kwijt in deze ruimte. In schaal N heb je natuurlijk ruimte genoeg.
Ik zou zeggen: doe vooral waar jij zin in hebt.

Succes, Jean-Luc

ysbeer

Wat ik nu schrijf roept weer een hoop reacties op,geloof mij.[:(!][:(!][:p]

Als je een baan wil waarop veel gereden wordt met langere treinen,dan zou ik N kiezen.
Wil je een baan waarop je zonder problemen kunt rangeren,zeer natuurgetrouwe modelen soepel en mooi kunt laten rijden kies dan HO.
Want alhoewel de tegenwoordige N modelen lang niet slecht rijden is HO toch nog altijd beter.
Smalspoor van bemo(is 1 op 87 schaal) is ook heel mooi en vergelijkbaar met normaalspoor HO.
Op jouw ruimte kun je wel niet zeer veel kwijt,maar een mooi zijbaan station zeker wel.
Hier is het,de beperking tekend de meester.
Ja N vrienden zo denk ik,maar wie ben ik.[^]

wim ysbeer

jean-luc

@ Ysbeer,

Ik vind niet dat je kritiek geeft op wie dan ook hoor Wim.
Je visie is nuchter een logisch. Wadloper (Maurice) zal zeker geholpen zijn met je praktische kijk op de zaak

Groeten, Jean-Luc

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Wadloper

[:)] Weet niet of de woningbouwvereniging daar zo blij mee zal zijn... [8)]

Aha, is dat het probleem. Ik dacht dat die woning je eigendom was, dat maakt de dingen altijd een stuk makkelijker.[8D]
Eigenlijk vind ik het idee van Jean-Luc wel heel goed. Een spoorbaan langs de kanten levert de meeste rijlengte op en je kunt overal goed bij.

Wadloper

Een nuchtere en heldere kijk inderdaad.

Wel, als ik H0 zou rijden dan zou het een baan met een thema van rond 1900 worden. Dus geen ellenlange ICE treinen die langszoefen op brede spoorbanen, maar kortere stoomlokjes op een lokaalbaantje. In het geval van N zou ik toch liever echt lokaal willen blijven en een stukje Friesland bouwen.

Het idee van twee schaduwstations in een u-vorm was nog niet bij me opgekomen. Vanavond maar weer eens gaan schetsen.

jean-luc

Waw, dan liggen we precies op dezelfde lijn Wadloper. Ik ben me momenteel (rustig) aan het vergooien naar tijdperk 1. Er is al heel wat materieel op de markt voor dit tijdperk en wat er niet is kun je zelf bouwen [;)].
Ken je het baantje "Poldermodel" ? Dit is een HOe-baantje dat de laatste maanden in diverse nederlandstalige tijdschriften verscheen. Het zal wel nog op een aantal tentoonstellingen te Nederland aanwezig zijn vermoed ik. Als je een landelijk thema wil, dan is dit de oplossing en heb je ruimte genoeg in je treinkamer. Zowel in HO als in HOe.

Groeten, Jean-Luc

Peter

Als je voorkeur uitgaat naar H0 zou ik zeggen, blijf dan bij je gedacht. Ik ken er een paar die toch maar spoor N genomen hadden omdat ze dan langere treinen, meer sporen e.d. op een beperkte ruimte konden gebruiken. Na een tijd zijn ze allebei overgestapt naar H0.
N spoor is heel goed en zeker niet de mindere van H0, maar het moet wel je vaste keuze zijn.
Wat H0 betreft, ik heb al prachtige banen gezien, zelfs met een kleiner oppervlak als dat van U. Zowel in voorbije MSM nummers, maar zeker ook in de MIBA, hebben al veel voorbeelden gestaan van wat er mogelijk is op die kleine ?? afmetingen.
Kijk eerst eens goed rond in magazines en op diverse forums op internet en beslis dan wat je wil.
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

Wat is voor jou het belangrijkste? Je thema of de schaal?

Als je thema primeert en je zit niet vast aan modellen die slechts in 1 schaal te krijgen zijn, dan zijn beide mogelijk. Als je echter vastzit aan modellen is de weg ook duidelijk. Als je zelfbouw wil doen is N niet practisch (zeker niet onmogelijk hoor) maar dan zou ik zelf groter dan h0 gaan.

citaat:
Ken je het baantje "Poldermodel" ? Dit is een HOe-baantje


Baantje? Durf je zeggen hoe groot die is?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

jean-luc

citaat:
Baantje? Durf je zeggen hoe groot die is


Ja, zo'n 5 op 5 meter in L-vorm en de modules zijn tussen 40 en 50 cm breed.
Maar als "voorbeeld" van een lokaal baantje kan het zeker tellen. Voor mij is dit ??n van de mooiste en fijnste stukjes modelbouw die ik de laatste jaren ben tegengekomen.
Ik voel dat Wadloper de hobby rustig en doordacht wil hernemen - je hebt die massa loc's en wagons niet nodig om modeltreinbouwer te zijn en die grote baan is ook geen noodzaak. Op een kleine ruimte zijn een pak mogelijkheden voor handen.
Ik zou zeggen Wadloper : surf het net af, lees de boekskes en stel je vragen op dit forum.

Groeten, Jean-Luc