Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Bouwen op kleine dieptes (uit "poll")

Gestart door tonycabus, 28 januari 2005, 16:30:14 PM

tonycabus

citaat:
Geplaatst door Rhilippe Callaert

Ik moet mij melden in deze groep: geen baan, wel veel plannen, timmerhout en dozen vol alleen Belgisch HO-2R-materiaal op een zolder met een ruimte van  twee maal 6m x 90cm (in U-vorm). Wegens beroep geen tijd om aan een baan te werken, het blijft bij dromen, lezen en plannen... . Bedoeling is een Belgische baan te bouwen in hondebeen-vorm, met een haventje en industriezone voor de bediening. Alle tijdperken, als het maar Belgisch is ! Waarschijnlijk digitaal rijden voor het rangeergemak, de rest analoog.
PS: 90 cm is dus wel h??l smal: hoe moet je keren ? - dat geeft planningsproblemen !

Beste Philippe,
Een bocht van 180 graden binnen een afstand van 90 cm is vrij klein,
maar is haalbaar. Ik heb zelfs een dubbel ovaal HO binnen een afstand
van 90 centimeter liggen. De scherpe bochten zijn voor het oog verborgen in een tunnelsectie. Je kan het traject berijden met lange
reizigerswagons. Wel opletten voor voldoende afstand tussen beide sporen in de bochten !

Succes, J M Rerren
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

janjozef

ik vraag mij af of dubbelbaan op 90 cm wel mogelijk is, gaat ge uw wagons niet uit de bocht trekken als ge met lange treinen rijdt ??,
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

"gaat ge uw wagons niet uit de bocht trekken?"
Niet als je ervoor zorgt dat je wagens goed bollen en voldoende gewicht hebben. In het artikel over de Kadee-koppelingen in de laatste MSM staat een formule voor het gewicht (onder 'Weight watcher')

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

in kleine bochten, en we spreken hier over de kleinste normaalsporen van marklin en dit met 8 tot 10 lange personenwagens komen de wielen van goed draaiende assen die schoon recht in lijn staan vanaf de 5de wagon ongeveer van de grond, probeer het maar eens, ge kunt natuurlijk elke wagon gaan verzwaren maar dan gaan er niet veel loc's nog 10 wagons trekken als uw baan niet mooi vlak meer is, ze geraken geen molshoop meer op
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

n/a

Hi,

We spreken bij het spoor en modelspoor over bogen en boogstralen, niet over bocht. Bocht is een viesgoedje wat je kan drinken.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


rgp

Dag

90 cm doormeter is gewoon te klein als je rijtuigen met op schaal gaat rijden; de doormeter is te klein en de stijging is te groot.

120 cm doormeter is een absoluut minimum.  Heb je die plaats niet dan moet je naar een andere oplossing.

Wat dat gewischt betreft is het even opletten geblazen.  Die formule is afkomstig van de NMRA.  In de VS hebben ze wel geen (op enkele uitzonderingen na) getrokken materieel op assen, allemaal op draaistellen.  Voor materieel, niet op draaistellen, moet men de formule wat aanpassen.  Maar ook hier is belangrijk: kleinste straal, grootste helling en al of niet afgeveerd.

Roland

Gerolf

JanJozef, misschien rij ik daarom niet met Marklin [:D][;)] (grapje, hoor!) Voor die 90 cm hoef je overigens niet de kleinste boogstaal te nemen.
Nee, serieus: Het gaat niet over gewicht bijplaatsen, het gaat over het ideale gewicht (dus geen overgewicht). De formule uit MSM komt inderdaad oorspronkelijk van de NMRA, Roland, maar is door Jacques Le PLat 'Europees' gemaakt: er wordt rekening gehouden met het aantal assen: P = 0,5xL + 5xN (waarbij P het gewicht in gram, L de lengte van de wagen in mm, en N het aantal assen is.) De Amerikaanse formule houdt geen rekening met het aantal assen, omdat daar alle materiaal inderdaad bijna uitsluitend op bogies rijdt.
Lange wagens of rijtuigen in scherpe bochten (sorry, Wim, bogen) zijn inderdaad uit den boze, omdat ze teveel wrijving hebben tussen wielen en rails (door de zogeheten tangenti?le krachten in de boog)
Dus, voor die 90cm waar Philippe toch een hondebeen-terugkom-lus op wil maken:
- geen te lange rijtuigen gebruiken
- goed bollende wagens, streven naar het ideale gewicht ervoor
- eventueel wat verkanting toepassen (daardoor wordt de boogstraal virtueel groter)

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Gerolf nu beginnen we het eens te worden maar als het ook maar op een andere manier kan zou ik de BOOG groter maken. En ook ik rij gelijkstroom al heb ik wel enkele wisselstroom loc's maar dat is uit een ver verleden.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Een grotere boog is natuurlijk beter. Ik weet niet wat de beschikbare ruimte is voor de bouwer in kwestie, maar ik weet wel dat je met wat 'creatief foefelen' toch steeds centimeters kan winnen.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

rgp

Dag,

Gerolf, idd Jacques heeft de formule aangepast.
Het in verkanting plaatsen bij kleine stralen zou ik niet doen, want dan is de kans nog groter dan bij een hapering de trein naar binnen ontspoort.

Roland

n/a

Ik heb twee verscholen keerlussen in mijn baan van r1 rails radius 36 cm en daar rijden probleemloos treinen van meer dan 2 meter lengte door.

janjozef

radius 36 cm dat is een diameter van 72 cm (geloof ik)en dat in HO (pas op wiskunde dat is 30 jaar geleden) en daar rijden treinen van meer dan 2m lengte door, dat zullen dan toch geen lange personewagons zijn en tegen zeer trage snelheid
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

n/a

Soms wel hoor en met een redelijk snelheid ook nog eens.
De langste personentrein is bij mij 1,80 meter. 1 loc plus 6 bakken.