Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

wagentje voor suikerriet

Gestart door Havoc, 22 april 2007, 16:23:10 PM

Gerolf

#30
Waarom maak je ze dan niet met de vijf tegelijk, Johan? Dan mag er eentje wat minder goed zijn [;)]

Over dat afdraaien van wielen meer schrijven? Onnodig te zeggen dat mij dat ook interesseert, zeker?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

#31
citaat:
....Ik zal als ik de volgende reeks maak eens een wat meer in detail gaan over dat werk als er interesse is tenminste...


Heer Johan:
Wat de wielen betreft: draai het eens om:
Begin met de afwerking, dwz maak eerst het gewenste profiel op je uitgangsmateriaal. De zichtkant dus. Begin met het gat voor te boren, liefst in 3 stappen: centeren, voorboren (0,5 mm onder de maat) boren (0,1mm onder de maat) en dan ruimen of nog beter uitdraaien. Vanwege de kleine diameter denk ik dat laatste dat niet zal lukken. Zo heb je een stabieler geheel op je machine. Stel je beitels een fractie onderhet hart in. Je krijgt dan vanzelf een gladder opervlak. Maak het loopprofiel, en flens. Werk het wiel helemaal af. Voor je het wiel gaat afsteken, maak je het gat tov de as in een passing h6/p7 (je had ruimers toch?)een krimppassing dus. Als je nu met een kopsteek beitel het wiel afsteekt, blijf alleen de achterzijde wat ruw. Sow what? Dat ziet niemand. Met wat experimenteren gaat dat echter ook goed. Zorg dat je je kopsteekbeitel een fractie te hoog zet tov de hartlijn van je draaibank. Zorg ervoor dat de snijkant van je (liefst zelgeslepen) beitel op het laatst als eerste door het gat gaat, maar gebruik deze ondersteboven! Er blijft nouwelijks een braam achter, en het komt er recht af.

Verder zou ik adviseren HSS beitels te gebruiken ipv snijplaatjes. Je kunt HSS in elke gewenste geometrie slijpen, mits wat geexperimenteer.

Ik weet niet wat voor materiaal je gebruikt voor de wielen. Op de foto's lijkt me dat een koolstofhoudend materiaal. Mijn advies hier is eens te kijken naar automaten chroom nickel, dat is goed verspaanbaar (korte krullen) en het roest niet.

Hoop dat U hier wat aan hebt, dat het niet al te academies word.  Anders vraag maar. Belangstelling genoeg [:I]

Met groetjes van Frank.
Groet van Frank

Havoc

#32
Ah-ah, er komen experten te voorschijn!

citaat:
Begin met het gat voor te boren, liefst in 3 stappen: centeren, voorboren (0,5 mm onder de maat) boren (0,1mm onder de maat) en dan ruimen of nog beter uitdraaien. Vanwege de kleine diameter denk ik dat laatste dat niet zal lukken.


Dat is -ongeveer- de gevolgde methode. Eerste vlakken, dan centeren, dan boren op 1.6mm (heb ik reserve boren van) dan op 2.8mm. Uitdraaien zou inderdaad beter zijn, maar voor 3mm as lijkt me dat ook niet te doen. Ruimen na afzagen op 3mm.

Waarom daarna, omdat voor te ruimen je door het gat moet kunnen en dat gaat niet als je van een stuk vertrekt waar 4 wielen uit moeten. Anders heb je meer afval dan wielen.

citaat:
maak je het gat tov de as in een passing h6/p7 (je had ruimers toch?)een krimppassing dus.


Al eens geprobeerd om ruimers te kopen in de detailhandel? Als je in een gereedschapswinkel achter ruimers vraagt, dan kan je evengoed een bruin brood vragen. Meestal moeten ze dan de oudste roepen die daar nog van gehoord heeft, maar sinds de uitvinding van CNC hebben ze dat niet meer. Soms liggen er in een kist nog een tiental te roesten en tegen elkaar te botsen. Als je iets vindt dan is het h7 passing dus een glijpassing.

citaat:
Als je nu met een kopsteek beitel het wiel afsteekt,


En hier komen we dan op een hekel punt. Afsteken gaat niet. Ik heb reeds van alles geprobeerd: HSS beitels, plaketten, beitel langs boven, beitel omgekeerd, etc. Als ik dat probeer dan rammelt alles uiteen en moet ik alle schroeven terug aanspannen. De topslede verplaatst zich spontaan naar de losse kop. Meestal blokeert de hele zooi trouwens. Neen, dat heb ik opgegeven. Ik zaag gewoon de boel af in de bankvijs.

Ik vermoed dat hier de draaibank schuldig aan is. Een beetje aan de lichte kant. Met messing gaat dat allemaal prima en is afsteken geen probleem. (zie ook stukje over materiaal onderaan)

citaat:
Verder zou ik adviseren HSS beitels te gebruiken ipv snijplaatjes. Je kunt HSS in elke gewenste geometrie slijpen, mits wat geexperimenteer.


Als ik in staat was om beitels te slijpen. Maar ik ben zo'n beginneling dat ik met hss na elke wiel de boel zou moeten herslijpen. En dat gaat ook niet. Ik gebruik dus plaketten en die houden het in mijn handen ook niet lang uit.

Maar met hss vormbeitels is jouw werkwijze wel te halen, met de mijne niet omdat ik dan voor elke bewerking aan het loopvlak de hoek van de slee moet veranderen. Dus moet ik alles opstellen, de wielen allemaal die bewerking geven en dan de volgende bewerking opstellen en uitvoeren, enz.

citaat:
Ik weet niet wat voor materiaal je gebruikt voor de wielen. Op de foto's lijkt me dat een koolstofhoudend materiaal. Mijn advies hier is eens te kijken naar automaten chroom nickel, dat is goed verspaanbaar (korte krullen) en het roest niet.


Inderdaad, het is C45. Het probleem als hobby metaalbewerker is materiaal bekomen. Het is geen probleem om 6 meter van een of ander materiaal te kopen. Maar wat moet ik daarmee aanvangen? Ik ben heel blij dat een werkplaats in de buurt bereid is om me te verkopen wat ik nodig heb. Zolang het maar ronde staaf is in een diameter en materiaal dat ze hebben liggen. En dan is C45 het "normaalste" dat ze hebben... Het gevolg is dat de wielen inderdaad een loopvlak hebben dat redelijk ruw is en dus snel vuil worden bij het rijden.

Automatenstaal zou inderdaad beter zijn. Waarschijnlijk zou afsteken dan ook wat vlotter gaan. Als je me een adres kan bezorgen waar ik dat in wat verschillende maten zou kunnen krijgen in lengtes van pakweg een halve meter dan mag je dat direct laten weten. Met dank op voorhand. (eventueel continu gegeoten gietijzer, dat is naar het schijnt ook goed voor wielen te draaien).

En staal is niet alleen het probleem. Probeer maar eens ergens een stuk koperplaat van 2mm te bekomen. Of een staafje fosforbrons van 12mm. Geen probleem in engeland waar er een markt voor model engineering betsaat. Maar hier in belgi? hebben ze daar nog niet van gehoord.

Gerolf: ik dacht al dat je interesse zou hebben. Goed, ik zal het volgende stel beter documenteren.

EDIT: verschillende fouten tgv het drinken van appeljenever....
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

#33
citaat:
....er komen experten te voorschijn....


Ik hoop niet als een "betweter" te overkomen, dat is zeker niet de bedoeling.
Heb alleen geprobeert mijn ideen en expertise/visie te geven.
Ik heb respect voor uw werkwijze en ideen. Had gedacht iets nuttigs te kunnen melden. Het is mij helaas ook bekent dat je tegenwoordig overgeleverd bent aan bedrijven die niet erg snappen wat je zoekt. Dat probleem hebben we allemaal, toch?

Verder zou ik uw project graag volgen,

Met veel spoorgroetjes, Frank.
Groet van Frank

Havoc

#34
citaat:
Ik hoop niet als een "betweter" te overkomen, dat is zeker niet de bedoeling.


H?, neem dat vooral niet verkeerd op hoor! Ik ben blij dat er hier iemand is die daar wat over kent. En andere manieren van werken te weten komen is zeker goed. Ik heb nog heel veel te leren op dit terrein. Vermits ik nog maar een goed jaar met een draaibank werk en er nooit iets over geleerd heb is alle hulp welkom.

De methode die ik volg is die die steeds beschrven wordt in de -bijna uitsluitend- engelse literatuur over dit onderwerp. De andere zijn vertalingen van die literatuur. Dat wil niet zeggen dat er geen betere methodes zijn! Onlangs merkte een collega modelbouwer op dat in een engels plan na 40 (veertig) herdrukken nog steeds fouten stonden en dat ze nog steeds dezelfde achterhaalde methodes gebruikten van in 1900.

Spijtig dat dit soort modelbouw niet meer bedreven wordt. Ofwel zit iedereen daarmee in zijn eigen hoekje het wiel opnieuw uit te vinden. Daarom ook dat ik dit hier zet. Als er eentje de stap zet zal het veel zijn, maar dan is er toch eentje meer.

Met dit draadje is er al iemand bovengekomen met kennis van houtverwerking en nu een met kennis van metaalbewerking. Goed h
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

#35
@Havoc: Dank U!!

citaat:
....fouten tgv het drinken van appeljenever....


Lijkt me lekker [:D][:I]
Groet van Frank

Willems

#36
Johan, ik heb enkele van deze wagentjes van LGB en deze zijn zwart,ze zien er in ieder geval goed gelijkend uit.

Wim Waleboer
wim.waleboer@facebook.com
LGB Treinentuin De Afslag en modulair
SalzBurgerLandesBahn

Havoc

#37
Na het maken van de wielen is die set wagentjes nu eindelijk af. Zo ziet het treintje er nu uit:

Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

#38
Proficiat aan Johan de bouwer ! [:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

#39
Knap, Johan! Daar mag je trots op zijn!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

#40
Dat is nu echt modelbouw op hoog niveau. Proficiat Johan.
mvg
Luc

Frank_N

#41
Ziet er errug fraai uit, Johan!!!!! Smaakt naar meer..............
Groet van Frank

Havoc

#42
Bedankt voor de wierrook. Zo'n hoog niveau is het nu ook niet, dit ligt binnen de mogelijkheden van elke beginner. Je mag niet denken dat omdat je veel moet maken het allemaal moeilijk is. Buiten de wielen is er aan deze wagentjes niks moeilijk. Wie het niet ziet zitten om de wielen zelf te maken kan er kopen of recycleren. Al de rest is materiaal uit de "Brico".
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

#43
Bedankt voor de wierrook. Zo'n hoog niveau is het nu ook niet, dit ligt binnen de mogelijkheden van elke beginner. Je mag niet denken dat omdat je veel moet maken het allemaal moeilijk is. Buiten de wielen is er aan deze wagentjes niks moeilijk. Wie het niet ziet zitten om de wielen zelf te maken kan er kopen of recycleren. Al de rest is materiaal uit de "Brico".
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Willems

#44
Deze had je nog te goed van me, origineel LGB

Daarbij aangetoond dat de zelfbouwwagens mooi zijn gebouwd.
Chapeau Havoc
wim.waleboer@facebook.com
LGB Treinentuin De Afslag en modulair
SalzBurgerLandesBahn