wagentje voor suikerriet

Gestart door Havoc, 22 april 2007, 16:23:10 PM

MARKLINRIJDER

#15
Ga eens langs bij een verfwinkel.  Novita is een kleurstof, verkrijgbaar in diverse tinten van 0 tot ...  Vaak gebruikt om meubels te kleuren.  Misschien verkopen ze het zelfs in een doe het zelf zaak of kan je wat krijgen bij de plaatselijke schrijnwerker.  Het enige nadeel aan dit product is dat het in het hout dringt en dus niet te verwijderen is naderhand.  De kostprijs van een klein blikje komt op ong. een 3?.
Als je van de buurt bent mag je gerust een beetje komen halen hier.  Ik ben van Beerzel bij Heist-op-den-berg.

Groetjes,

David

Havoc

#16
Even voorbij het werk is een verfwinkel. Woensdag daar eens binnenwippen. Bedankt voor de info alvast.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

#17
Johan slaat weer nagels met koppen!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

#18
citaat:
Geplaatst door Havoc
citaat:
Ik zou het hout al een eerste (verwerende/verdonkerende) behandeling geven VOOR je gaat plakken.
Ik heb geen idee wat dat geeft als je daarop moet lijmen.
Bij chemisch wheatheren (thee of staalwol/azijn) geeft dit geen verschil.
Beitsen geven misschien een vette film op het hout, maar dat weet ik niet. In het slechtste geval kan je de oppervlakte die moet verlijmd worden altijd nog wat opruwen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

MARKLINRIJDER

#19
Novita kleurstof dringt in het hout en legt geen vette, film op het hout.  Even laten intrekken en dan afvegen.  Nadien verlijmen is ook geen probleem.  Bij het maken van kasten durf ik wel eens zaken op voorhand te kleuren, zodat na de krimp er geen witte rand of houtstructuur zichtbaar komt.[;)]

Groetjes,

David

Havoc

#20
Ten rade gegaan in de verfwinkel (eentje van de oude stempel) en daar een pot "notenbolsterbeits" gekocht. Volgens de kenners daar is het hout dat ik gebruikt heb es.

Omdat dat spul onverdund nogal heel donker beitst heb ik het 50/50 verdund gebruikt. Gevolg:



Ziet er goed uit voor mij. De linkse wagen heeft 2 laagjes, de rechtse maar 1 laag. Ondertussen heeft die er een tweede gekregen. Vind ik iets beter.

Hier nog enkele foto's van de contructie:

In elkaar lijmen van het chassis:


De ondergrond is een plaat alu waar de lijnen van de balken op gekrast zijn. Met behulp van een winkelhaak en schuipasser en krasmaat kan je dan de boel redelijk recht in elkaar lijmen. Tenminste toch beter dan de eerste versie...

Dan de dekplanken erop. Dit wordt een platte wagen.


Van die klemmen kan je er niet genoeg hebben! En elke vorm is wel voor iets nuttig.

Ondertussen ben ik ook aan de aslagers begonnen. Hier het boren van de lagers:


In verschillende stadia van voltooi?ng:


Die zijn allemaal reeds geboord nu, en de eerste 8 messing lagerbussen zijn reeds gedraaid. Foto's komen nog wel.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

#21
In die ijzeren lagerblokken moeten messing glijlagers komen. Hier zijn die in wording:


22 stuks later...


De eerste versie was met Locktite in de lagerblok gezet, maar deze heb ik gesoldeerd.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

#22
Potv... Johan, dat ziet er allemaal goed werk uit.
Johan de bouwer ! [:D]

We volgen je avonturen met spanning... [:p]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

#23
Omdat ik deze weekend wou rijden met een wagentje van de nieuwe reeks erbij ben ik afgestapt van steeds alle stukken voor alle 5 wagens te maken en heb een set voor 1 stuk gemaakt.

Wielen draaien...de job waar ik steeds tegen opzie.


Buitenkant op maat gedraaid.


In het ruw: alle kanten zijn recht en haaks, maar nog te groot en het profiel moet er nog in.


In profiel gedraaid en op een as gezet.

Een koppeling hebben we ook nog nodig. Dit worden link-pin verbindingen zoals voor dit soort industri?le toepassingen gebruikt werden.

Links de losse stukken, rechts afgewerkt en in elkaar gesoldeerd.

Ondertussen heeft dat wagentje er enkele -echte- kilometers opzitten! Gelukkiglijk is er nog maar eentje afgewerkt. Die beits blijkt niet tegen vocht te kunnen. En uit de schouw van een stoomlocje zoals dit komt nogal wat vocht. De gevolgen zijn niet om aan te zien (estetisch welteverstaan). Als het morgen deftig weer is maak ik wel een fotootje.

EDIT: typfoutje
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

#24
Alle stukken bij elkaar voor 1 platte wagen:



En zo zag die er uit na wat rondrijden:



Heb nu alles terug uit elkaar gehaald en een dun extra laagje gegeven om die vlek wat weg te werken. Daarna een laag parketolie erover. De eerste wagen die enkel daarmee behandeld is heeft van die spatten water geen last.

Nu nog het ijzerwerk schilderen. Maar dat is voor als de rest ook af is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

#25
citaat:
...De eerste versie was met Locktite in de lagerblok gezet, maar deze heb ik gesoldeerd....

Dat is beter, want zoals je verderop schrijft dat de beits niet erg vochtbestendig is laat Locktite namelijk ook los als het vochtig word.

Het ziet er fantasties uit, Johan!! Knap stukje vakmanschap [^] Proficiat!

citaat:
...Wielen draaien...de job waar ik steeds tegen opzie...
Waarom zie je trouwens op tegen het wielen draaien?


Groetjes van Frank
Groet van Frank

doomslu

#26
Mooi werk, Johan !
Een beetje vlekken en zo mag toch ? Dat noemen ze verweren. [:o)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

#27
citaat:
Dat is beter, want zoals je verderop schrijft dat de beits niet erg vochtbestendig is laat Locktite namelijk ook los als het vochtig word.


Zo nat is het nu ook weer niet, maar uit de schouw komen kleine druppeltjes. Niet erg maar na een kwartiertje ziet het er vlekkerig uit. Zoals doomslu zegt, wat verweren mag, maar het zag er niet uit. Daarmee bedoel ik dat het als verwering ook niet bruikbaar was.

Dat Loctite niet tegen vocht kan wist ik niet. Maar het vocht was eerder op de bovenkant, de lagers blijven droog (op wat olie na).

Ondertussen is dat laagje parketolie droog en het ziet er goed uit. Vermits dat kleurlose olie is is er bijna geen verschil met de onbehandelde versie.

citaat:
Waarom zie je trouwens op tegen het wielen draaien?


Omdat het een jobke is waar zowat alles aan te pas komt en het moet nog juist zijn ook. Je begint met het wiel ruw te draaien maw, alles recht en haaks maar ongeveer 0.5mm te groot. Dan boor je het asgat. Omdat een boor niet recht en nauwkeurig boort kan je daar niets mee aanvangen op zich, het is maar voorbereidend werk. Volgende stap is die geboorde gaten ruimen, dan worden ze mooi rond en op maat.

Dan moet je een stukje staaf namen en daar een as op draaien waar het wiel zo goed mogelijk over past. Dan moet je de wielen 1-voor-1 op die as klemmen (er zit vooraan schroefdraad op) en het profiel in draaien. Telkens 1 vlak aanbrengen op elke wiel. Op die manier ben je zeker dat alles mooi centrisch is tov hat asgat. Dat profiel erin maken is ook niet simpel. Je moet je beitel langs alle kanten wringen om dat te doen. Iedere keer ben je meer dan een half uurtje zoet met te zoeken welke hoeken je nu weer nodig hebt zonder dat je brokken maakt.

Maar eenmaal als je daaraan begint mag er niets meer mis gaan of alle wielen van die reeks zijn voor de vuilbak (als je er 4 gelijke hebt zijn die OK, maar als je er maar 3 hebt dan heb je een probleem). Als die as breekt of het wiel klem geraakt en je moet wringen dan is de concentriciteit weg. Je moet de wielen gelijk kunnen maken binnen enkele honderdsten. Dat gaat maar er mag absoluut niets mis gaan.

Ik zal als ik de volgende reeks maak eens een wat meer in detail gaan over dat werk als er interesse is tenminste.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

#28
citaat:
Geplaatst door Havoc
Ik zal als ik de volgende reeks maak eens een wat meer in detail gaan over dat werk als er interesse is tenminste.

Doen !
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

#29
All? dan, omdat ge het zo mooi vraagt.

Nu ik stel het wel wat erger voor dan het is. Zelfs als ge maar 3 wielen hebt gemaakt als er iets mis loopt dan kan je die nog recupereren in een setje kleinere wielen. Maar het is een hoop werk.
Met vakantie voor onbepaalde duur.