wagentje voor suikerriet

Gestart door Havoc, 22 april 2007, 16:23:10 PM

Havoc

Eerste poging om zelf eens wat rollend materiaal te bouwen. Plannetje komt van het net. Schaal: 2mm = 1 inch. Ik weet het, dat is geen standaardschaal. Zelf geen benadering (correcter zou 1:13.7 geweest zijn). Maar de loc waar het achter moet is dat ook niet dus was het even gemakkelijk. :D

Enfin, zo ziet het er uit.

IMGhttp://users.skynet.be/sb262617/forum_cane_car/cane_001.jpg/IMG

Een beetje bleek. Had verwacht dat het er wat donkerder zou uitzien. Nu een reeks van een stuk of 5 bouwen zodat we een treintje hebben. Maar deze keer wel in een betere volgorde in elkaar steken. En dan wat meer foto's van het bouwen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

#1
[:0] Ferm karretje, Johan!
E?n ding snap ik niet goed: vervoer van rietsuiker hiermee? Het riet zelf (suikerriet dus) of de suiker in zakken?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

#2
Inderdaad voor suikerriet, dus de vers gekapte stengels. Alhoewel zakken ook kunnen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

#3
Ziet er ambachtelijk & zeer fraai uit!
citaat:
Een beetje bleek. Had verwacht dat het er wat donkerder zou uitzien.

Johan: misschien wat beitsen? lijkt me mooi [:)]

Groet van Frank
Groet van Frank

doomslu

#4
Knap werk, Johan.
Wat zijn de afmetingen ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

#5
Het hout donkerder maken (meer gebruikt uitzicht) kan ook chemisch:
Met thee (looizuur) of met ijzeracetaat (staalwol in azijn laten oplossen) en dit in verschjillende laagjes (naar smaak)
Je krijgt hiermee niet allen een verdonkering, maar ook de wat metaal-achtige glans van intensief gebruikt hout.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

#6
Beitsen zal niet meer lukken, er staat parketolie op.

Ik had eerst enkele restjes hout ingesmeerd met wat ik nog allemaal in de kast staan had:
1) parketolie: trok mooi in het hout en scheen onder kunstlicht -dikke fout!- er niet slecht uit.
2) sadolin: bleef als een laag op het hout staan en kon je er weer afwrijven. De kanten die niet bewerkt waren zagen er dan wel prachtig uit, licht bruin met donkerdere nerven. Maar de kanten die ik gezaagd had trokken op niets, veel te onregelmatig.
3) thee: resultaat was nat hout, maar even bleek als ervoor. Ik snap het niet. Foto's die ik in tijdschriften gezien had zagen er prachtig uit. Verkeerde thee of verkeerd hout?
4) carbonil: buiten de authentieke stank een ramp. Zag er eerder zwart uit. Voor de rest zoals de sadolin.

Ik ga eens op zoek achter de producten die in msm 59 gebruikt worden voor die vloer van de bakwagen. Misschien moet ik deze eens wat in de zon laten staan?

Afmetingen zijn:
lengte 180mm
breedte 95mm
hoogte 110mm
wielen 21mm diameter
Met vakantie voor onbepaalde duur.

kasteel

#7
@Havoc
Welke houtsoort heb je gebruikt ? misschien ligt daar de oorsprong van de te lichte verkleuring.
De thee oplossing werkt maar vraagt meestal wel meerdere 'verf' beurten en natuurlijk donkere (bv zwarte) thee gebruiken
Ook de staalwol voldoet goed op oa dennenhout maar heb geen ervaring met andere hardere houtsoorten
spoorse groeten
Jan

Frank_N

#8
Johan; De parketolie gaat er dus niet meer af. Misschien is het een idee om de wagentjes een poosje (zonder wielen of bewegende delen dan) gewoon buiten te laten staan, in zon & regen (jammer maar toch..........), U sprak van een experiment geloof ik.....Maar: zo gaat het in het echt toch ook?

Groet van Frank
Groet van Frank

Havoc

#9
Niet zeker welke houtsoort het is. Gewoon in de brico een lat meegenomen (wel betaald aan de kassa). Er stond niet bij wat het is. Ik denk dat het linde is: gemakkelijk te bewerken en toch stevig, duidelijke nerf maar veel fijner dan den, licht vezelig na zagen. Zeker geen eik, beuk, kastanje, den of exotisch hardhout. Berk zou ook kunnen.

Ik ben helemaal geen thee kenner. Het was Ceylon denk ik. Enkele uren laten trekken voor gebruik. Zag anders goed donker, en dan zeggen ze iets van koffie...

Het was inderdaad een experiment. Nu komt er een reeks van 5 stuks.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

#10
Yow, Havoc, hou ons op de hoogte??

Groet van Frank.
Groet van Frank

Havoc

#11
Het begin van alles: zagen...(ben ik heel goed in volgende de rest van de familie)



vlnr: 2x chassisbalken, 2x bufferbalken, planken voor 2x platte wagen, 3x alles voor riet wagens

Voor wat afwisseling ga ik 2 platte wagens en 3 rietwagens maken. Bedoeling is dat er 1 platte wagen dan als "tender" gebruikt wordt. Met een hoopje kolen en een vat voor water (waar dan de gastank in kan).

Volgende stap: plakken
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

#12
citaat:
Geplaatst door Havoc
Volgende stap: plakken
Ik zou het hout al een eerste (verwerende/verdonkerende) behandeling geven VOOR je gaat plakken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

hobbyist

#13
Je moet het hout wat opruwen met schuurpapier of staalwol. Door de krasjes kan hier en daar toch wat kleursel intrekken. Novita beits is zeer gemakkelijk in gebruik. Invegen, even laten intrekken en dan droogvegen. Is verkrijgbaar in kleine potjes.

Havoc

#14
citaat:
Ik zou het hout al een eerste (verwerende/verdonkerende) behandeling geven VOOR je gaat plakken.


Ik heb geen idee wat dat geeft als je daarop moet lijmen.

citaat:
Novita beits is zeer gemakkelijk in gebruik. Invegen, even laten intrekken en dan droogvegen. Is verkrijgbaar in kleine potjes.


Waar kan je die kopen?
Met vakantie voor onbepaalde duur.