lampjes 12 volt op digitaal baan gebruiken

Gestart door treinvirus, 21 april 2007, 01:09:34 AM

treinvirus

ik heb een orientexpress set van jouef met in de wagons als verlichtingsset telkens twee  zilverkleurige staafvormige draden  onder het dak -elk verbonden met een andere (uiteraard ) railstaaf via draadjes door de draaistellen- waartussen een reeks van 5 lampjes (zonder fitting, glazen ampullen waar juist twee draadjes uitkomen) is gesoldeerd . moet ik nu ,om deze digitaal te kunnen gebruiken, tussen  elk lampje en een der draden een weerstand solderen en zo ja hoeveel ohm? Ik had eens geprobeerd 1kohm te solderen voor alle lampjes samen maar ze branden niet meer en de weerstand werd zo heet dat mijn vingers verbrand waren.  Help
dirk
 

Gerolf

Gloeilampjes hebben geen serieweerstand nodig (ledjes wel).
Als je gloeilampjes zachter wil laten branden kan je in serie plaatsen, dat wel ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Om te weten hoe je dit precies moet oplossen moet je eerst weten wat voor lampjes het zijn. Aangezien ze bedoeld zijn voor analoog gebruik neem ik even aan dat ze bedoeld zijn voor 12V. Je kunt ze per 2 in serie zetten. Aangezien de digitale spanning ongeveer 20V is krijgt elk lampje dan 10V, dus iets minder dan waar ze voor zijn bedoeld. Maar dat kan geen kwaad, het is alleen maar goed voor de levensduur.
Je krijgt dan wel een probleem met je 5 lampjes, aangezien dat een oneven aantal is hou je er 1 over. Daar zou je een weerstand mee in serie kunnen zetten.

Nog iets over je weerstand van 1k in serie met het geheel. In het algemeen is het niet handig om weerstanden in serie met lampen te zetten, dat veroorzaakt alleen maar onnodig energieverlies en ook warmteontwikkeling. Maar in jouw geval is de waarde van 1k ook niet goed gekozen. Waarschijnlijk is het gewoon een waarde die je uit de duim hebt getrokken. Om het goed te kunnen bepalen moet je wederom meer weten van de lampjes, nl. de stroom die ze trekken bij 12V. Daar kom je alleen achter door het te meten, ik neem aan dat het er niet op staat.

Laten we even aannemen dat elk lampje 30mA trekt. Bij 12V is de weerstand van een lamp dan 400 ohm. Je hebt er 5 parallel, dat levert een totale weerstand op van 80 ohm. Daar zet je 1k mee in serie, dat wordt samen 1080 ohm, en daar staat dan weer 20V over. De totale stroom wordt dan 20/1080 = 18mA, dat is dan 3,7mA per lamp. Dan is het niet gek dat ze het niet doen.
Kijken we even naar de 1k weerstand, daar loopt 18mA doorheen, en dat levert een warmteontwikkeling op van 0,34W. De weerstand is waarschijnlijk 0,25W, en die krijgt het dus erg warm.

Let wel, dit is een rekenvoorbeeld, maar het geeft wel aan in welke richting je moet denken. Om het voor jouw geval goed te kunnen uitrekenen moeten we meer weten over de lampjes die je hebt, dus de juiste spannings- en stroomwaarde.

treinvirus

hartelijk dank voor de uitleg,
Ik ben alles al lang vergeten van de lessen electriciteit (fysica) in de eerste kandidatuur en nochtans kende ik dat toen wel goed (30 jaar geleden).
de 1 kohm heb ik genomen daar ik in een artikel gelezen had dat dat voor leds aangewezen was als je ze digitaal gebruikt. nu had ik een minilampje van PB messingbouw (3 volt ) waarbij hij 2 weerstanden leverde om ze  op een analoge baan te gebruiken  ( ik weet niet meer juist welke weerstanden maar de twee samen waren minder dan 1kohm) Dus ik redeneerde als volgt: een led heeft  1 kohm nodig en die is ongeveer 3 volt dus het lampje moet digitaal ook gaan met een dergelijke weerstand en dat was inderdaad het geval. In een artikel had ik gelezen dat je een weerstand van 80 ohm diende te gebruiken bij elk roco lampje in een tee-stel ofwel lampjes van 19 volt steken (waar ik nu nog steeds naar zoek omdat deze een buisvorm hebben en neimand kan ze me leveren). Dus dacht ik domweg in het geval van de jouefwagons hier 5 lampjes paralel R tot = R1+ R2 enz samen is iets van 400 ohm dus met 1 kohm branden ze de helft minder...
Ik heb wel eerst getracht, zoals voor mijn lokmotoren om te meten wat ze verbruiken aan stroom daar er niets op stond, maar de eenvoudige multimeter die ik dan in serie aansluit in de stand ampere slaat volledig door zowel bij de lampjes als de motoren. Dus moeten er andere amperemeters zijn om het stroomverbruik te meten geloof ik.
Ik vraag me trouwens nog steeds af wat men doen moet met loks waar er een tweekleurige led in zitten voor en achteraan  als men wil overschakelen op digitaal:twee verschillende leds achter ??n lichtgeleider steken en dan aansluiten op de verlichtingsdraden van de decoder?
in elk geval bedankt voor de uitleg, ik vermoed dat ik bij een club moet aansluiten waar er mensen zijn met verstand van al die  zaken maar ik heb geen tijd en ben pas gepensionneerd binnen minstens 12 jaar[:(]
dirk
ik
 

Gerolf

citaat:
Geplaatst door treinvirus
... maar de eenvoudige multimeter die ik dan in serie aansluit in de stand ampere slaat volledig door zowel bij de lampjes als de motoren. Dus moeten er andere amperemeters zijn om het stroomverbruik te meten geloof ik.
Ook in de 2A-meetstand?
citaat:
Ik vraag me trouwens nog steeds af wat men doen moet met loks waar er een tweekleurige led in zitten voor en achteraan  als men wil overschakelen op digitaal:twee verschillende leds achter ??n lichtgeleider steken en dan aansluiten op de verlichtingsdraden van de decoder?
Bij mijn weten bestaan er tweekleurige leds met 3 aansluitdraden. Je hebt er nodig met een 'common cathode'
citaat:
...ik vermoed dat ik bij een club moet aansluiten waar er mensen zijn met verstand van al die zaken ...
Dit forum is een modelclub [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Bij mijn weten bestaan er tweekleurige leds met 3 aansluitdraden. Je hebt er nodig met een 'common cathode'

Gerolf, ik denk dat je mis bent. Of eigenlijk weet ik het wel zeker.
De functie-uitgangen van decoders schakelen tegen de min, dus moet een 2-kleurenled gemeenschappelijk zijn aan de plus, oftewel de anode.

Gerolf

Helemaal juist, Klaas: "common anode" dus [:I]
Ik heb even gezocht naar tweekleurige leds: in 3mm vind ik geen wit/rood combinatie. In SMD (PLCC) vind ik wel een full-colour led bij leds-buy.nl: [04-05-02-FC4]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

treinvirus

v??l, veel bijgeleerd!
wel even zoeken nu naar driepolige leds in verschillende afmetingen , wie weet nog meer informatie hierover , bij voorkeur in belgie?
dirk[:)][:)]