KLEINBAHN

Gestart door edemul, 27 januari 2005, 22:26:38 PM

edemul

Beste forummers,

Kent er iemand het Merk "KLEINBAHN" uit Oostenrijk?
Niet " MODEL KLEINBAHN"
Het zit namelijk zo , een paar jaar geleden, tijdens een verblijf in Oostenrijk heb ik een klein stoomlocomotiefje van dit merk gekocht. Nu onlangs heb ik vastgesteld dat het lampje voor de verlichting defekt is.
Wanneer ik dit wou vervangen heb ik vastgesteld,dat ik het model niet van de locomotiefkast kon ontdoen. Vindt namelijk geen kliksysteem,noch een vijs waarmee deze zou kunnen vastgezet zijn.
Is er iemand die ervaring mee heeft,of ook al zoiets ondervonden heeft.

Gerolf

Kleinbahn heeft een pagina op //www.kleinbahn.com, maar er staan alleen verkoopadressen in Oostenrijk en contactadressen van de fabrikant (geen e-mail, jammer genoeg)
Heb je al gezocht naar verborgen schroefjes? Soms is vb. de stoomdom los te trekken, en zit daaronder een schroef.
Bij een stoomloc waar je tussen ketel en onderstel kan doorkijken zie je soms waar er een schroef zou kunnen doorlopen (een 'dikke' steun tussen beide). Dit kan je een aanwijzing geven waar je moet gaan zoeken.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Goedenmorgen,

Kijk ook eens op de bufferbalk, voor-en achteraan.
Sommige merken hadden,(hebben) daar een klein schroefje zitten bv. de oude Hruska en G?tzold hadden dit.
Bij andere merken moet je dan weer de buffers zelf los-schroeven, waarna je de bovenbouw kon afnemen (Fleischmann V60 of Belgische 260 oud model)
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

edemul

Ik heb aan al die mogelijkheden al gedacht, maar vindt nergens iets dat mij vooruit helpt.Het is wel ergens in het midden van de loc dat de kap  vast zit.Zou het kunnen dat het na montage ergens dicht gegoten met een vloeibare legering? Want onderaan de loc is er precies zo een cirkelvormig plekje waar te nemen.

Peter

Hallo,
Hierbij is de website van Klein, (hopelijk is het de goede !!!)
Peter

http://www.kleinmb.at/homepage.htm
Met vriendelijke groeten
Peter

edemul

Spijtig, het is niet "Klein modellbahn" , maar wel "Kleinbahn".
De website vermeld, in het antwoord van Gerolf Peeters is wel de goeie.
Ik had die zelf al eens gevonden, maar die vermeld enkel de verkoopsadressen in Oostenrijk.

Gerolf

Dichtgieten na montage gebeurt wel in de wegwerp-elektronica (denk maar aan sommige netspanningsadapters. In Modelbouw gebeurt dit bij mijn weten niet. Ik denk dat dat cirkelvormig plekje een rest is van het (spuit-)gieten van het onderstel.
Je kan natuurlijk proberen om deze plek met een zeer fijn boortje voorzichtig te 'testen', tenminste als het kunststof is. Als je dan bij het boren metaal tegenkomt, kan je proberen het cirkelvormig plekje weg te snijden.
Ik denk toch dat er een gemakkelijker oplossing moet zijn. Al eens geprobeerd het onderstel van de bovenbouw opzij te schuiven? Misschien moet je eens een foto van de zij-,boven- en onderkant doormailen of posten, dan kunnen we meekijken.
Indien je geen (digitaal) fototoestel hebt, maar wel een scanner: voor kleinere voorwerpen is dit een goed alternatief.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

edemul

Na een nadere inspectie, heb ik onder de middelste dom nog een schroefje gevonden.
Hierdoor is het vervangen van het lampje gelukt.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

janjozef

tja het kon bijna niet anders van wegwerp treintjes had ik nog nooit gehoord, al kunt ge bij sommige stukken dat misschien beter doen
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem