Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

digitaal

Gestart door argilla, 09 november 2004, 12:18:08 PM

n/a

Ik weet niet precies wat de bedoeling is. Maar je hebt nog wat oude spul van Marklin dat digitaal is? Of dat je wilt verkopen. Als je wat wilt verkopen is het altijd wat de gek ervoor geeft. En inderdaad lopen prijzen voor een nieuwe IB uiteen van 370 tot 450 a 460 euro.

Om met dat digitale spul van je kunnen rijden kan je het best een mobiel station met aansluitrail (wel c-rail) en een 18 va trafo kopen. Los wordt dit ook wel bij de meeste Marklindealers verkocht ergens tussen de 50 en 70 euro denk ik. De variant met de 60 va trafo kost je ergens tussen de 75 euro tot bij een geflipte Belgische handelaar op de Beurs in Mechelen die 125 euro vroeg. Mijn handelaar vraagt als hij een startset uit elkaar haalt 75 euro voor de variant met 60 va trafo.
Ook de loc uit de startsets worden los verkocht.

De goedkoopste startset van Marklin de brandweer set met een mobiel station kost je 159 euro.
Voor meer info kijk op:
www.marklin.nl

n/a

Met een mobile station van marklin kan je maar 10 locs gebruiken?Heb je dan meerdere nodig of niet? 10 lijkt mij weinig of ligt dat aan mij?

svvander

citaat:
Geplaatst door duracell

Met een mobile station van marklin kan je maar 10 locs gebruiken?Heb je dan meerdere nodig of niet? 10 lijkt mij weinig of ligt dat aan mij?



Dit zijn 10 loc's ter gelijkertijd... ik denk niet dat er veel mensen hier op het forum, thuis, met 10 loc's tegelijk rijden... [8D]
Ikzelf rij voor het ogenblik maar met 3 loc's tegelijk en dan moet ik nog heel hard opletten voor ongevallen en kettingbotsingen. Maar de bedoeling is dat, als ik er de plaats voor heb, mijn baan in oppervlakte en zeker in lengte verdrievoudigd zal worden en dan zou ik met een loc of 6 zonder probleem moeten kunnen rijden.

Dus tergelijkertijd rondrijden, niet maximaal 10 modellen.

Groeten,


Sven Vandersmissen
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

n/a

Tony
'tis toch een hoop dat je zegt eenen is genoeg en die kan men niet gebruiken bij digitaal zegt men.Dus voor de vuilbak

n/a

Sven
Als je nu 20stuks heb moeten die allemaal geen ander adres hebben?

svvander

citaat:
Geplaatst door duracell

Sven
Als je nu 20stuks heb moeten die allemaal geen ander adres hebben?




Elke loc heeft een appart adres, als er loc's zijn die een ander adres nodig hebben dan de voorgeprogrammeerde loc's, dan kan je deze instellen op je Mobile station. Je kan natuurlijk ook altijd de loc's zelf op een eigen adres coderen (door eenvoudig weg de kap er af te halen en de heel piepkleine schakelaartjes naar de juiste code of adres te zetten).
Maar ik denk, ben er niet zeker van, dat er toch wel meer als 10 in het geheugen kunnen van je Mobile station. Anders kan je altijd nog overschakelen naar het Central station, deze heeft meer functies en is veel duurder. Dan zou ik persoonlijk overstappen op een IB... Maar dat is mijn mening.


Sven Vandersmissen
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

dikken

met mfx decoders gebeurt de adressering automatisch. echter kan je er maar tien direkt bestuurbaar maken. wil je een elfde dan moet je er een van de eerste tien vervangen. oudere decoders zijn ook bruikbaar. Alle digitale locs door marklin uitgebracht staan in de interne database waaruit je kunt kiezen.
heb jezelfomgebouwde locs ( origineel analoog naar digitaal) dan kan je een erop gelijkende loc uit de database nemen en deze zelf aanpassen. hier zit echter een addertje onder het gras. zolang de loc in de lijst van 10 beschikbare locs zit is er niets aan de hand. De ingegeven parameters blijven bewaart. Indien je die lok in de lijst vervangt door een andere loc uit vb de database, dan gaan alle gegevens verloren en kan je, bij opnieuw invoegen, alles opnieuw instellen.

Een andere nadeel van de mobile station, en welbepaald van de slave ( 2de unit) is dat je er geen extra lijst van 10 locs mee kunt creeren. De lijst van de slave is identiek aan de lijst van de master.


greeeetz, Bart
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

n/a

citaat:
Er zij dekoders die met de M?rklin-veldspoelmotortjes (zonder motorombouw dus) werken, maar dan heb je geen belastingscompensatie (lees: stabilisatie van het motortoerental!)


Toch wel, die bestaan: deze decoders sturen de veldspoel permanent aan, zodat het in de praktijk een... permanentmagneet wordt => lastregeling mogelijk:

1) van Uhlenbrock:
a) 75200 - Motorola - wordt nu vervangen door de
b) 76200 - idem, maar multiprotocol Motorola/DCC, met SUSI en met hoogfrequent aansturing van de motor voor stillere loop

2) van TAMS:
de LD-W-2 - Motorola

Verwacht hier niet dezelfde verfijning van als van de 60901 ombouwset (alhoewel, verfijning - vervang de M* decoder uit deze set voor een Zimo (DCC) d?t is pas verfijning), maar de prijs is ook veel lager.
Je rijdt digitaal, en vergeleken met een Delta- of oude 6080 decoder verbeteren de rij-eigenschappen toch al heel veel.

Peter

n/a

Nog 1 ding over het mobile station. Je kan een loc van een ander merk gewoon invoeren via adres in 1 van de 10 direct oproepbare locs in het geheugen.
Je kan daarna via wijzigen de juiste naam invoeren. Functie f1 tot en met f4 zijn de functieknoppen aan de linkerkant dan. Met een Mehanoloc met geluid eens uitgeprobeerd en het werkte.

erik de noorman

Betreft de uhlenbrock decoder 75200.

Ik heb enkele marklins met deze decoder rond rijden. Werken perfekt.
Lastenkompensatie, optrek en remvertraging, rangeerstand.
Enig nadeel ze zijn niet van de stilste vooral als de optrek of remvertraging in werking is.
6 maanden terug betaalde men deze decoder ongeveer ? 32, momenteel
? 40. Ze zijn eenvoudig in te bouwen en passen in elk marklinmodel.
Geen ingewikkelde boor en slijp toestanden.

Erik

n/a

Erik,

Het eerste model van M?rklin moet ik nog tegenkomen, waar geboord of geslepen moet worden om er een decoder in te moeten bouwen. En ik heb er al enige honderden omgebouwd naar digital.
Daarbij komt dat alle DCC of multiprotocol decoder kleiner zijn dan een M?rklin decoder. En dat een veldspoel zonder problemen kan worden vervangen door een permanent magneet.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


Johnnytrein

@Duracel, Als je meer dan 10 locs hebt zul je net als ik moeten wachten en hopen dat het basis station er ooit komt. Daarmee kan je wel meer dan 10 locs in het geheugen opslaan.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

erik de noorman

Rosoft,

Je moet het marklin magazine international maar eens openslaan
daar staat een heel lijstje in van welke modelen van marklin die moeten aangepast worden. Ik heb het wel over de inbouw van marklindecoders bij deze modellen.
En inderdaad een permante magneet inbouwen is ook een mogelijkheid.
Ik bouw de uhlenbrock 75200 in mijn oudere  marklinloc's uit het hobby gamma vooral in om de kostprijs te drukken.
Met welke andere decoder kan je een marklinloc ombouwen naar digitaal zonder de originele moter om te bouwen die zowel lastencompenstie,optrek en remvertraging, rangeersnelheid en de mogelijkheid om 3 verschillende adressen in te voeren + 4 extra funtcie's heeft. En dit alles tot voor kort voor ?32 nu ungeveer ?40.
En met de nieuwe decoder de 76200 zelfs de mogelijkheid om een geluidsdecoder aan te sluiten.
Bouw ik bv. een lokpilot in dan moet ik de magneet vervangen liefst ook een vijf polig anker, de lampjes voorzien van nieuwe fittingen en de lampjes vervangen, en heb ik nog niet alle mogelijkheden die de uhlenbrock bied. En wat kost dit.
Het gaat hier tenslotte om heel eenvoudige loc's uit het hobbygamma.
Ik rij ook liever met een hoogvermogen aandrijving van marklin maar voor sommige modellen vind ik die kost te hoog.

Erik

n/a

Erik,

Dat lijstje is mij bekend, het monteren van een ander type schroef voorkomt het moeten vijlen of boren. [;)]

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


erik de noorman

Rosoft,

Nee echt vijlen,frezen en boren om de decoder in te passen.

Erik