Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Een diesel depot maken.

Gestart door belair, 19 april 2007, 23:51:40 PM

belair

citaat:
E?n kleine opmerking : ik heb de indruk dat de slang te dik is. Vermenigvuldig eens de diameter van de gebruikte slang met 87 ...



Was mij op de foto ook blijkbaar opgevallen. Als ik ze hier bekijk valt het blijkbaar wat beter mee maar ze is toch wat dik.
Zou misschien wat beter zijn met iets dunner, wat denk je van dit?



De koppeling moet er wel nog aan gemaakt worden.

Bedankt voor de opmerking.[;)]
mvg
Luc

Bundesbahnfreak

citaat:
Geplaatst door SuSke

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Inderdaad een ferme fotoreportage [:0] Ik heb ook weer een hoop bijgeleerd.
Ik weet niet of het Luc (Belair) opgevallen is, maar die grote tanks staan ook in een te kleine opvangbak [:D]. Je hebt dus carte blanche [;)]



En hij is bovendien gewoon volgelegd met betonstenen - dus zelfs niet weterdicht (oliedicht [:D])



Hoi Frans,

Een terechte opmerking, nu ja het gaat hier om een installatie uit de jaren stillekens die in de toekomst vervangen gaat worden door een nieuwe die conform is met de reglementen van vandaag, maar voor wanneer????? dat weet den duivel (ook ni)[8D]

belair

[}:)][:D] toch carte blanche Gerolf.[;)]
Ben al blij met het behaalde resultaat, maar was het niet voor Rudy z'n foto reportage dan zou het niet zo goed uitgekomen zijn. Nu zie je tenminste hoe zoiets in het echt er uit ziet.
mvg
Luc

belair

Weer een aanpassing van de depot,
Er is een afgedraaide olie tank, zoals op de foto's te zien, gemaakt van een oude tank op onderstel, geplaatst achteraan in het depot. Ze moet wel nog een extra laagje verf bij krijgen en het geheel van de depot moet ook nog nagekeken worden op plaatsen die per toeval geen verf gekregen hebben. 's Avonds is dit soms moeilijk te zien bij gebrek aan licht, maar op foto toch te zien.
Er werd ook een stroomkabel, die dient zoals Rudy zei om te tankbeurt stil te leggen wanneer de tank van de diesel vol is, aan toe gevoegd.
De UN-nummering en gevaren etikettering werd terug voorzien en is niet meer belemmerd door buizen, wat een terechte opmerking was.
Misschien als ??n van de laatste onderdelen zou zijn een loopramp om over de muur van de depot te kunnen gaan met materiaal of olievaten.



mvg
Luc

jean-luc

Wel Luc, 't ziet er echt goed uit. Straks je krijt uit Sluis bovenhalen en de zaak vervuilen ?

Als lichtbron aan de werktafel kocht ik me onlangs zo'n grote ronde lamp met vergrootglas op een plooi-arm. Door de ronde lamp wordt het licht overal verspreidt over de tafel. De arm is eenvoudig te verplaatsen en staat altijd goed vast. Duur, (? 70 Euro) maar zeker zijn prijs waard. Licht is belangrijk voor ons werk.

Groeten, Jean-Luc

belair

@ Jean-Luc,
Het krijt is de laatste stap. Wat het licht betreft, ik heb zo'n buislamp verlichting op steun van IKEA gekocht, zeer goed maar geen rondomverlichting. Uw model zal wel veel meer licht geven.
Rome is nu ook niet in ??n dag gemaakt.
Misschien ook opgevallen is de traanplaat (tip van Jean-Luc: verpakkingsbanden)die nu aangebracht is op de tanks naar de vulopening.
Bedankt voor de tip.
Nog een laatste laag verf zoals ik zei en nog wat Preiser mannekes erop om het wat meer tot leven te laten komen. Ik zoek spoorwegarbeiders maar heb ze momenteel nog niet gevonden. Ik denk eens navraag te doen bij MTE want door heb ik nog onlangs een waarde bon voor gekregen.
Zijn er anders nog goeie tips of opmerkingen, vuur ze maar af.[:D][;)]

doomslu

De slang (en de rest) ziet er inderdaad weer heel wat beter uit nu.

Wat ik zo fantastisch vind van onder andere Luc (belair) : ze lanceren zich in een project, durven het hier openbaren en ze houden rekening met de opinies van de anderen. Op die manier verkrijgen ze al vrij snel een verbluffend resultaat en laten ook de anderen meeprofiteren van de opgedane ervaring.
Doorgaan !!! [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

belair

citaat:
Geplaatst door doomslu

De slang (en de rest) ziet er inderdaad weer heel wat beter uit nu.

Wat ik zo fantastisch vind van onder andere Luc (belair) : ze lanceren zich in een project, durven het hier openbaren en ze houden rekening met de opinies van de anderen. Op die manier verkrijgen ze al vrij snel een verbluffend resultaat en laten ook de anderen meeprofiteren van de opgedane ervaring.
Doorgaan !!! [;)]




Bedankt Luc, [:I]
Ik heb altijd meegekregen van mijn ouders, en dat is al 42 jaar geleden begonnen, behandel een ander zoals je zelf zou willen behandeld worden en je kunt niet verkeerd gaan. Ik kijk liever uit de laagte dan de hoogte, dan val je niet van zo hoog.[:D][;)]
Dat zeg ik nu tegen mijn kinderen.
Maar het doet deugd zo'n opmerking te krijgen.
mvg
Luc

Bundesbahnfreak

Hoi Luc,

Je bent goed bezig zeg.
Een klein puntje (k wil ni muggeziften) bij ons staan die oude ketelwagen op blokken. Zonder de ophanging, de aspotten en het remhangwerk.

Verder zo!!!

Rudy

PS de complimenten over mijn foto's hebben me ook deugd gedaan[:)]

belair

@ Rudy (Bundesbahnfreak)
Daar heb ik ook efkes aan gedacht, om het ook zo te doen maar heb er dan uiteindelijk voor gekozen gewoon de assen te verwijderen.
Het is ergens een compromie tussen de verschillende mogelijkheden.
De loopramp is ook al aangebracht maar moet nog geschilderd worden, de rest heeft al zijn laatste laag gekregen.
Morgen zal alles een verweer beurt krijgen en laat ik wat foto's zien.
mvg
Luc

Bundesbahnfreak

citaat:
Geplaatst door belair

@ Rudy (Bundesbahnfreak)
Daar heb ik ook efkes aan gedacht, om het ook zo te doen maar heb er dan uiteindelijk voor gekozen gewoon de assen te verwijderen.
Het is ergens een compromie tussen de verschillende mogelijkheden.
De loopramp is ook al aangebracht maar moet nog geschilderd worden, de rest heeft al zijn laatste laag gekregen.
Morgen zal alles een verweer beurt krijgen en laat ik wat foto's zien.
mvg
Luc


Hallo Luc
Toch ferm gemaakt.  
Inderdaad een modelbaan is eigenlijk ??n grote compromis.
morgen stuur ik je nog een foto door van iets anders dat bij ons gebruikt word.  Kun je misschien ook iets moois mee doen.

groeten

Rudy

belair

Kijk ik al naar uit Rudy, bedankt.
mvg
Luc

belair

De eerste foto's van het verweren. Er zullen hoogst waarschijnlijk nog veel aanpassingen moeten gebeuren.

















Dit is mijn eerste verweer poging dus alle hulp is dankbaar aanvaard.
Wil je eens een foto vanuit een andere hoek, laat het me weten en ik zet ze er in.
mvg
Luc

jean-luc

Prachtig Luc, maar naar mijn gedacht niet vuil genoeg. Tenzij je een nieuwe depot wenst na te bootsen. Let er wel op om niet ??nkleurig zwart tewerk te gaan. Donkergrijs, donkerbruin, een vleugje groen mos op het dak van het kotje en langs de afvoerbuizen.
Ik ben trouwens verzot op die tonnen en dan nog vooral op deze die open is.; die veel te proper is vanbinnen.

Misschien ook niet verkeerd om eerst eventjes met een airbrush te passeren alvorens met de poeders aan te rukken. Kwestie om een ondergrond te leggen.

Onthou echter dat je tijdens het vervuilen best rustig en in verschillende etappes tewerk gaat. Neem je tijd want overdaad schaadt.

Groeten, Jean-Luc

ERVIN

Ik volg dit draadje telkens weer met de grootste bewondering, Belair je levert hier een knap staaltje modelbouw af.[;)]

Maar het hoeft niet altijd vuil en smerig te zijn, zelfs een opvangbak is , blijkbaar, niet altijd nodig, ik ben vandaag eens even op pad geweest naar het station in Mol, 5 min. van mijn deur, en daar heb ik deze foto's gemaakt, het is nu natuurlijk niet de bedoeling dat je alles terug moet gaan afbreken, maar als er andere modelbouwers zijn, waaronder ikzelf, die ook een dieseldepot willen gaan nabouwen, het kan en mag dus ook op deze manier...[;)]



Zoals je ziet, kraaknette tanks, en geen opvangbak te bespeuren????








Zo ziet het er hier in Mol uit, de tanks zijn ongeveer 5 jaar geleden gebouwd, hier worden dagelijks de Reeks 41 en de 77/78ers bijgetankt.