Mechelen - Terneuzen, info en modellen gevraagd.

Gestart door maxim, 19 april 2007, 21:11:26 PM

maxim

In Temse gaat men in het gemeentemuseum vanaf juni een tentoonstelling houden over de spoorweg "Mechelen - Terneuzen". Nu vroeg men aan mij of ik toevallig mensen kende die thuis een model hebben staat van een type locomotief die ooit dienst deed op de lijn "Mechelen - Terneuzen" (De locomotief moet gewoon van het zelfde type zijn, een NMBS type 71 is al goed genoeg om een idee te krijgen hoe dat type er juist uitzag). Ik heb daar wat info over meegekregen, maar omdat dat losse stukken info waren, en ik in feite veel te weinig ken over de vroegere geschiedenis van lijn 54 kan ik er niet veel mee doen.

Dus mijn eerste vraag, zou er mij iemand mij kunnen vertellen welke types daar juist rondreden?

En mijn tweede vraag, heeft er soms iemand interesse om zijn model voor een tijdje uit te lenen voor die tentoonstelling? Alle modellen worden in een glazen kast gestoken en verzekerd.

Alvast bedankt voor de reacties.

guy holbrecht

Maxim,

Info vind je in het boek 'Belgi? langs de spoorweg van weleer' van H.G.Hesselink. Van pagina 40 tot 43 staan een aantal foto's van locomotieven van de MT, onder andere de G7.1 (type 71) en het type 44. deze laatste is verkrijgbaar als bouwdoos bij Jocadis. Het is ook dat laatste type dat dienst deed als model om een mobiele stoomgenerator te bouwen in ??n van de vorige MSM's.
In 'Vapeur en Belgique' van Phil Dambly, deel 2 vind je vanaf p 223 een hele reeks foto's en beschrijvingen van locomotieven van de MT. Dit enkel in de Franse taal. De foto's zijn echter alleen al de moeite waard. Verder is er ooit nog eens een boek uitgegeven dat handelde over de spoorlijn Gent-Terneuzen enerzijds en Mechelen-Terneuzen anderzijds. In dit boek wordt de gehele geschiedenis verhaald van beide spoorwegmaatschappijen. Jammer genoeg is dit laatste boek nagenoeg onvindbaar. Ik ben er dus ook nog naar op zoek.
Alvast veel succes in je speurtocht.
Groeten,
Guy

n/a

Maxim,

In een boek over Hulst staat een foto van "de laatste stoomlocomotief uit Zeeuwsch Vlaanderen", gemaakt op 3 oktober 1959. Locomotief van dienst: 64.115. Met andere woorden: ook de pruissische P8 reed tussen Hulst en De Klinge.

Met vriendelijke groet,
Jan Strooband.

n/a

op mijn gevonden fotos staat duidelijk de 64113
(het is zeer duidelijk het cijfer 3 aan het einde en geen cijfer 5 !)

[8D]

voor degene die de tentoonstelling M-T in temse niet bezochten een digitale indruk hier:

http://hexjumper.be/expo_m_t/mt_expo.htm

janjozef

spijtig dat je daar niet meer reclame voor gemaakt hebt had die wel willen bezoek, de foto's zagen er goed uit

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

n/a

ik ben dit ook maar te weten gekomen d.m.v. een piepkleine advertentie welke verscholen stond op het internet ! ik fotografeerde alle aanwezige fotos en voorwerpen van uit de losse hand,soms door het glazen vitrine of kadervoorglas.
helaas was er dan soms een weerspiegeling te zien die niet te vermijden was.

het is bijzonder jammer hoe soms te weinig of slechte aankondiging er in het spel is bij bijzondere spoorweg gebeurtenissen.
om maar een voorbeeld te geven:
de 29013 die in oostende zou aankomen voor de kuifje zonnetempel reklame !
(nieuwsblad met simpele aankondiging dat een stoomtrein met "kuifje" zou aankomen in station oostende zonder verder details)

-niemand kon mij inlichtingen geven hoe en waar ik moest zijn om te kunnen passagier zijn van vertrekpunt X (niemand wist van waar 29013 zou vertrekken) tot in oostende en terug.
-in station sint niklaas wist men 24 uur op voorhand totaal niks van deze gebeurtenis en aan het loket belde men naar station oostende en...van daaruit kwam het antwoord dat ook zij totaal geen details
hadden kwestie deze gebeurtenis.(tevergeefs probeerde men ook naar de directie nmbs in brussel te bellen!)
-stationchef sint niklaas meld mij ter zelfder tijd ook dat het onmogelijk was dat de 29013 nog zou rijden en aankomen in oostende omdat het niet meer toegelaten was dat "vreemd materiaal" op het spoorwegnet van de nmbs zou rijden.
ik ben de volgende dag toch maar naar oostende gereden en onmiddellijk de onderchef mijn vraag gaan stellen over hoe,wat en waar en daar bleek dat deze persoon beschikte over een eenvoudig schema waarop alle details stonden van de 29013 trip.
helaas was het dan al te laat om nog als passagier heen en weer mee te rijden  :((
ik vind dat zulke zaken toekomst gericht zeker (in HOOFDLETTERS) een aankondiging met alle details moeten krijgen vanwaar en hoe men als passagier mee kan.

janieburton

Citaat van: n/a op 04 oktober 2007, 09:42:02 AM
ik ben dit ook maar te weten gekomen d.m.v. een piepkleine advertentie welke verscholen stond op het internet ! ik fotografeerde alle aanwezige fotos en voorwerpen van uit de losse hand,soms door het glazen vitrine of kadervoorglas.
helaas was er dan soms een weerspiegeling te zien die niet te vermijden was.

het is bijzonder jammer hoe soms te weinig of slechte aankondiging er in het spel is bij bijzondere spoorweg gebeurtenissen.
om maar een voorbeeld te geven:
de 29013 die in oostende zou aankomen voor de kuifje zonnetempel reklame !
(nieuwsblad met simpele aankondiging dat een stoomtrein met "kuifje" zou aankomen in station oostende zonder verder details)

-niemand kon mij inlichtingen geven hoe en waar ik moest zijn om te kunnen passagier zijn van vertrekpunt X (niemand wist van waar 29013 zou vertrekken) tot in oostende en terug.
-in station sint niklaas wist men 24 uur op voorhand totaal niks van deze gebeurtenis en aan het loket belde men naar station oostende en...van daaruit kwam het antwoord dat ook zij totaal geen details
hadden kwestie deze gebeurtenis.(tevergeefs probeerde men ook naar de directie nmbs in brussel te bellen!)
-stationchef sint niklaas meld mij ter zelfder tijd ook dat het onmogelijk was dat de 29013 nog zou rijden en aankomen in oostende omdat het niet meer toegelaten was dat "vreemd materiaal" op het spoorwegnet van de nmbs zou rijden.
ik ben de volgende dag toch maar naar oostende gereden en onmiddellijk de onderchef mijn vraag gaan stellen over hoe,wat en waar en daar bleek dat deze persoon beschikte over een eenvoudig schema waarop alle details stonden van de 29013 trip.
helaas was het dan al te laat om nog als passagier heen en weer mee te rijden  :((
ik vind dat zulke zaken toekomst gericht zeker (in HOOFDLETTERS) een aankondiging met alle details moeten krijgen vanwaar en hoe men als passagier mee kan.

Typisch  :o
 

argilla

Citaat van: maxim op 19 april 2007, 21:11:26 PM
In Temse gaat men in het gemeentemuseum vanaf juni een tentoonstelling houden over de spoorweg "Mechelen - Terneuzen". Nu vroeg men aan mij of ik toevallig mensen kende die thuis een model hebben staat van een type locomotief die ooit dienst deed op de lijn "Mechelen - Terneuzen" (De locomotief moet gewoon van het zelfde type zijn, een NMBS type 71 is al goed genoeg om een idee te krijgen hoe dat type er juist uitzag). Ik heb daar wat info over meegekregen, maar omdat dat losse stukken info waren, en ik in feite veel te weinig ken over de vroegere geschiedenis van lijn 54 kan ik er niet veel mee doen.

Dus mijn eerste vraag, zou er mij iemand mij kunnen vertellen welke types daar juist rondreden?

En mijn tweede vraag, heeft er soms iemand interesse om zijn model voor een tijdje uit te lenen voor die tentoonstelling? Alle modellen worden in een glazen kast gestoken en verzekerd.

Alvast bedankt voor de reacties.


http://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/inventaris/index/rubriek/Y2/archiefbewaarplaats/BE-A0510/eadid/BE-A0510_000214_002794_DUT/inventarisnr/I279400000493/level/file

http://www.archieven.nl/nl/zoeken?miview=inv2&mivast=0&mizig=210&miadt=39&micode=945&milang=nl

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_54_Mechelen_-_Terneuzen

een link naar enkele stations op lijn 54

http://www.stationsweb.nl/station.asp?station=hulst

http://www.youtube.com/watch?v=0qESU08MK9I
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

doomslu

Dit draadje lijkt wel de Fyra-story.
Een reactie na bijna 6 jaar!  :o
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dieselfreak

Beter geen oude koeien uit de gracht halen, die koeien zijn intussen allang verdronken, en het kalf ook.
MC

janieburton

Citaat van: dieselfreak op 02 augustus 2013, 10:48:48 AM
Beter geen oude koeien uit de gracht halen, die koeien zijn intussen allang verdronken, en het kalf ook.

:D :D :D :D :D :D
 

Sven VG

Naar aanleiding van 150 jaar is er sinds deze week een tentoonstelling over deze lijn in het museum van Hulst.

Groeten
Sven

Frank_N

https://duckduckgo.com/?q=spoorlijn+terneuzen+mechelen&t=ffab&atb=v212-1&ia=web

Ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat men die lijn weer wil openen, vooral uit toeristische overweging?
Kan dat zo gauw niet terugvinden..
Groet van Frank