Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Analoge baan met digitale besturing

Gestart door Frank_N, 16 april 2007, 13:22:03 PM

Frank_N

Beste modelspoorders:

Bij het bouwen van mijn baan ben ik ervan uitgegegaan dat alles met TTL electronica te besturen zou zijn: wisselstraten, ontkoppelaars, rijweginstelling, keerlus/schaduwstation, (vleugel)seinen, draaischijf en bezetmelding.
Dit om later over te kunnen stappen op digitale besturing 8D

De firma Velleman heeft een interface kaart in het programma:
http://www.velleman.be/product/view/?lang=nl&id=9383#
waarmee het mogelijk zou moeten zijn een analoge baan met een pc te besturen.

De zoekfunctie van het forum leverde niet het verwachtte antwoord :I

Heeft iemand hier ideen over of ervaring mee?
Kan iemand misschien uitleggen hoe en op welke manier de kaart te gebruiken zou zijn?

Bij voorbaat dank voor de reacties 8)

Groetjes Frank.
Groet van Frank

Gerolf

#1
Ik weet niet of de Velleman K8000 (dat is toch de bedoelde kaart?) een goede keuze is. Hij werkt via een parallele interface, dus je kabellengte is niet onbeperkt.
Seri?le communicate lijkt me beter (I2C, RS232 of RS485). Multiplexen moet je immers toch nog doen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

#2
Die kaart op de par.printerpoort zou ik niet aan raden.
Kijk eens op het internet bij leon van perlo
Die maakt seriele kaarten met 32 uitgangen,het programmeren van deze kaarten vergt natuurlijk wel enig programmeerkennis.
Maar dat is met die ander kaart ook zo.
Zelf een analoog besturings programma maken,is echt nog wel een stevige klus.
Wil je toch aan beginnen,dan kan ik je wel een klein beetje op weg helpen.

wim ysbeer

just4fun

#3
citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

Velleman http://www.velleman.be/product/view/?lang=nl&id=9383#


Hoi,
ik heb die kaart, ik kan die aan m'n 'plank met sporen' hangen, maar de afstand PC-kaart is dus inderdaad belangrijk. Ze is ook wat beperkt in mogelijkheden (in/outs), maar dat hangt natuurlijk af van de grootte van uw baan.
Ik gebruik eigenlijk deze kaart vooral voor kleine lichtsturingen in theatertjes. Uiteraard met een eigen geschreven programma. Het schrijven  van een eigen programma hangt sowieso verbonden aan de aanschaf van de kaart.
Ook moet je kleine 'interfacejes' (een simpel relais met tegen-diode of zoiets) maken om met de TTL-outputs je seinen, wissels, ... om te zetten. Niet ingewikkeld, maar wel noodzakelijk. Kijk op m'n site http://home.versatel.be/vt698346/hetgroterplan/titel%2002.htm onder de knop 'Techniek'.
Groet,
Paul

n/a

#4
Frank,

Heb je al eens gedacht om Loconet te gebruiken voor jou bediening?
Loconet modules kan je aan elkaar verbinden met simpele 6 draads telefoon kabel tot een netwerkje? Je kan er seinen, wissels, bezetmeldingen, panelen met drukkoppen, LED, enz..  mee bedienen.
Je kan ook via een Locobuffer de bediening door een PC laten gebeuren.
Je kan jou treinen op anoloog laten rijden. Als je later toch treinen wil digitaal maken kan je een Intellibox of een andere centrale die loconet heeft, gewoon er bij aan hangen.
Kijk even op mijn website.

Frank_N

#5
@ allen: Hartelijk dank voor de reacties [:)]
Het gaat inderdaad om de K8000 kaart.
Dat van de paralelle poort had ik even over het hoofd gezien.
Het zelf schrijven van een programma voor interface besturing: hier ben ik (nog) niet aan toe.

@Knut([:D]): Al eerder had ik de OM32 van Leon van Perlo in het vizier. Nu is er blijkbaar een versie beschikbaar die rechtstreeks door Koploper te besturen is. Voor zover ik kan nagaan zou ik met 2 van die kaarten mijn baan moeten kunnen besturen, vooropgesteld dat ik gebruik kan blijven maken van mijn diodematrix voor de wisselstraten. En blokken schakelen met relais (omdat ik met 2 analoge voedingen ga werken, een om te rijden een voor detectie bij stilstand).
Hier komt echter een ander probleem kijken: hoe zit het nu met terugmelding? Ik bedoel dat koploper toch zal moeten "weten" waar zich (en op welk moment) welke trein bevind. Bezet detectie maken is geen probleem voor mij, wel de manier (electronica) waarop ik dat Koploper moet melden.

@Hans: Op moment van plaatsen van dit topic ben ik reeds te ver gevorderd met de electronica voor mijn baan om nog op een geheel ander systeem over te stappen.

Ik hoop dat ik het zo juist omschreven heb.

Groeten van Frank.
Groet van Frank

ysbeer

#6
De printen van leon,hebben daar voor speciale ingangen.
GOEDE RAAD

Bestudeer dit systeem,haal de pdf uitleg van het internet en lees,lees en nog eens lees.

voor koploper is dit ideaal.

wim ysbeer

René

#7
De hierboven genoemde systemen zijn eigenlijk allemaal alternatieven voor digitale besturing. Als je over een poosje digitaal zou willen rijden zou ik niet snel voor ??n van die systemen kiezen aangezien je ze dan gaat vervangen en je de meeste dingen niet kunt gebruiken. Het loconet systeem voor het bedienen van wissels en seinen is overigens wel goed te combineren met bepaalde digitale centrales.

Je zou ook geleidelijk aan naar digitaal kunnen gaan. Voor een paar tientjes heb je al een locmaus 2 met centrale. De decoders die je dan in je loc bouwt kun je blijven gebruiken en later de baan uitbreiden met wisseldecoders en een centrale en (of met) interface.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

pahasoft

#8
Ren?,

Dinamo 3.0 IS digitaal. Hier kan echt gewoon digitale locs mee worden aangestuurd. Enige beperking is: het moet een DCC locdecoder zijn. Bij Railz gebruiken ze dit systeem ook. Grote voordeel vind ik: als ergens kortsluiting is door bijvoorbeeld een ontsporing dan ligt niet meteen de hele baan stil doch alleen de delen waar echt de kortsluiting is ontstaan.

Leuke dan nog van Dinamo is dat er zowel analoge locs als digitale locs op je baan kan laten rijden. Dit kan juist voor mensen een ideale overgang zijn om niet meteen al je locs om te moeten bouwen.

Nee ik heb geen aandelen en heb hier ook geen belang bij.

Frank_N

#9
Dank voor de reacties!

Maaaar: Het gaat dus niet lukken met de bestaande systemen mijn analoog baantje digitaal te besturen.
Volgende vraag: Weet iemand misschien een andere bruikbare oplossing [:I]?

Groet van Frank.
Groet van Frank

DelticPower

#10
Hallo Frank, als je zelf ook veel in de electronica knutseld is dan het systeem van de HCCmodelbaanclub misschien iets voor jou. De lok's blijven gewoon analoog en de besturing werkt samen met koploper.

Groeten van Jan

Ludwigdc

#11
Hallo Frank,

Ik gebruik de velleman K8000 kaart met groot tevredenheid, als je het slim aanpakt krijg je onbeperkte mogelijkheden.
De kaart werk via de printerpoort maar op de I?C protocol en ic's.
Je kan tot vier kaarten uitbreiden, maar met ??n kan je al heel wat.
Ik gebruik visual basic als programmeertaal.
Maar surft eens naar mijn site "zoldertreintjes" en zie onder het item "Elektriciteit" voor meer info over mijn systeem.

Zie de link in mijn profiel hieronder

Groeten Ludwigdc
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

Frank_N

#12
Hoi Jan en Ludwig,

Hartelijk dank voor uw reacties!

Ik ga de door U geplaatste oplossingen bestuderen.
paralelle poort (Velleman K8000) schijnt een probleem op te leveren. HCC heb ik wel bekeken, maar snap dat niet zo [:I]

Voor zowel Deltic_Jan als Ludwig: mooie site Hebben jullie!!
Voor Ludwig zijn site: hier kom ik dus (technies) even niet uit, wel errug mooi!
@ Ludwig: Mag ik U een pm sturen?

Groet van Frank.
Groet van Frank