Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Aanbevolen prijzen

Gestart door tufken, 14 april 2007, 12:56:10 PM

tufken

Deze morgen heb ik juist vernomen van enkele Duitse collega's die een vergadering hebben gehad bij Roco:

Voor Belgi?

Vanaf 2008 zullen de prijzen van ROCO aan de wensen MOETEN voldoen van ROCO, dit wil zeggen dat ROCO op het internet met dezelfde prijzen ( verkoop advies ) moet staan, ook op de prijslijsten (zoals voorinteken prijzen), dit om het dumpen van het materiaal tegen te gaan.

Op beurzen zullen niet meer de nieuwste aanbiedingen juist na het verschijnen (+- 4 a 5 maand) mogen worden verkocht.


In Nederland gaat normaal het nu reeds van start.
Voor M?rklin en Trix geld dit ook reeds in NL.

Er zullen nog merken volgen.
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


Havoc

Is dit in overeenstemming met de vrijheid van handel? Vermits meer en meer treinmerken onder dezelfde paraplu komen begint dit stilaan op kartelvorming te lijken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Peter

Nee, dit is niet in overeenstemming met de Europeese wetgeving en richtlijnen. Het probleem is dat er iemand klacht moet neerleggen bij het Europees Hof in Straatsburg (winkeliers doen dit niet want dan gaan ze waarschijnlijk nooit geen Roco meer krijgen) dus iemand privaat, een club of....! En dan duurt het Jaaaaaren eer Roco verplicht wordt zich aan te passen, waarvoor die dan ook weer een paar jaar voortkunnen met in beroep gaan enz. enz.
Dus vergeet het gewoon.
Nee, ofwel leggen we ons erbij neer, ofwel koop je gewoon geen Roco meer.
Met vriendelijke groeten
Peter

eric

Niet alleen in de treintjeswereld zijn er merken die u min of meer verplichten om hun adviesprijzen te gebruiken in de gedrukte reclamepers of op winkeliers hun internetsite.
Als ze u erop betrappen dat je de prijzen bradeert pakken ze u door op de eindejaarsbonussen een x aantal procentjes te gaan afknabbelen of het jaar daarop uw vaste korting te verminderen.
Aan adviesprijzen ben je niet verplicht te verkopen en dat kan ook niemand in Belgie verplichten.
Als je als winkelier mondeling een korting geeft aan uw klant, hebben daar ze het ruiken naar.

treinliefde

Het is niet alleen Roco, ook Mehano verplicht nu minimumprijzen, in de Benelux vanaf nu.  

LS Models ook, M?rklin en Trix komen er ook aan.

Dit heb ik onlangs vernomen. Volgense de Europese wet is dit WEL toegelaten als een fabrikant deze prijzen overal oplegt.
Ik zeg wel overal, in gans de EU zone.
Anders kan het worden aangevochten voor een veroordeling.


Daarentegen mag een Importeur dit niet, omdat dit de markt scheeftrekt t.o.v. de andere EU landen, en dit kan worden aangevochten.

Je kan zelf informeren bij de EU in Staartsburg, alle info is gratis en ook de telefoon gesprekken.


http://ec.europa.eu/europedirect/index_nl.htm

eric

@ treinliefde,
klopt als een bus (theoretisch)
Als men bv Makita neemt (voor degene die dit kennen)
Daar krijg ik een prijslijst van met daarop een bruto advies verkoopprijs en een minimum advies verkoopprijs.
Aan de minimum prijzen wordt normaal door iedreen verkocht, maar als het erop aankomt worden daar nog eens ferm kortingen op gegeven.
De Japanner denkt in zijn eigen, doe maar mannekes, het zijn jullie die minder verdienen en niet ik.
Andere (europese) merken daarentegen tikken u dan weer op de vingers, maar tot op heden is het nog maar altijd bij dreigen gebleven. Er zijn namelijk teveel mazen in het net om hun wettekes te omzeilen.

Havoc

citaat:
Dit heb ik onlangs vernomen. Volgense de Europese wet is dit WEL toegelaten als een fabrikant deze prijzen overal oplegt.
Ik zeg wel overal, in gans de EU zone.


Dat is wat anders. Het leek hier eerst alsof dat enkel voor Belgi? en Nederland ging gelden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Peter

Je mag de zaken niet verwisselen.
Minimum prijzen MAG van de EU
Vaste verkoopsprijzen mag NIET
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

citaat:
Minimum prijzen MAG van de EU
Vaste verkoopsprijzen mag NIET


Wat is het verschil? Iedereen gaat toch tegen de minimumprijzen verkopen dan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Jurgen

Bij brandstof werkt men toch ook met een minimum- en maximumprijs. Toch zijn er nog serieuze verschillen in de prijs. Zelfs 2 verschillende tankstations op nog geen km van elkaar hebben een verschillende prijs. Dat werkt toch ook perfect en niemand die een probleem daarover maakt.
Bij onze modeltreinzaken zal dit net hetzelfde worden denk ik.
Maar dat is hetgeen ik eruit kan opmaken h?. Ik kan er ook volledig naast zitten. [:I]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

13erke

Bekijk het eens van de andere kant, het is misschien de enige manier om roco nog gezond te houden, het is nu eenmaal al zo moeilijk in de modeltreinwereld. De prijzen slaan nu ook niet op (dus daar is niets illigaal aan), men wil gewoon de dumpingsprijzen vermijden zodat men aan de winkeliers( die anders ook geen modellen meer willen, ze krijgen ze niet meer aan de straatstenen kwijt) kunnen blijvan verkopen
en zeg nu zelf , roco is nu toch niet zo duur he[;)]

wisselstromer

ik heb ook al eens ergens gelezen dat als men zich niet aan de minimumprijzen houdt daran geen of minder geleverd gaat krijgen
of dit klopt??
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

tunnelmotor2000

Waar zit nu het probleem toch? Roco levert aan een bepaalde prijs aan (bijna) ALLE handelaars. Als de ene liever vanuit z'n garage verkoopt en geen fancy winkelruimte wil, dan vertaald dit zich in goedkopere verkoopsprijzen. Roco doet hier aan verkopersbescherming, en zou beter eens werken aan aangeboden service door deze. Ik voel hier duidelijk dat men dezelfde weg opwil als bij de automerken. Als de handelaars dit slikken, kunnen ze weldra zich verwachten aan een verplichtte stockage van reserve onderdelen. Reken maar dat ze dan pas zullen genaaid worden. Immers ooit al iemand geweten die een nieuw chassis voor een oude loc wil? Meestal gaat het hier om mensen die een volledige zelfbouw willen doen als zo'n chassis gevraagd word. Nee niet goed bezig bij Roco. Ze zouden beter eens uitverkoop houden van minder goed verkopende modellen. Zo raken ze die ook kwijt en is de koper blij dat hij een koopje kon doen. Nu kun je enkel koopjes doen bij sterfgevallen wanneer de familie onwetend is.
 

ysbeer

Mannen

Wat een problemen allemaal,en weet je wat je er van zal merken,niets.
De prijzen oorlog (ik bedoel de prijs verschillen)blijven bestaan.
Er zijn duren en goedkopere winkels,en via internet blijft het nog altijd mogelijk goedkoop een lok te bemachtigen.
Ook de nieuwe modellen op een beurs??.uiteraard.
Niet dat de winkel dat zal  toegeven maar nu reeds zoekt men maar uitwegen uit de roco en marklin druk.
En die zijn er voldoende,geloof mij maar.

Alle winkels,ook in nederland,huilen nu heel volgzaam met roco en marklin (en mehano) mee.
Alleen ja dat schrijf je natuurlijk niet hier.

Sorry maar al deze angst verhalen zijn opgeklopt,en op de volgende beurs(zeker in nederland)koop je het nieuwste model van roco nog altijd tegen een leuke prijs.

nu wie weerspreekt dit ??

wim ysbeer

Peter

In feite kan het Roco (en anderen) geen barst schelen wie wat aan welke prijs verkoopt. Zolang zij hun winst maken en veel verkopen zijn zij allang tevreden.Wat zouden zij zich zorgen maken wat een winkelier voor hun produkt vraagt. Het enige wat ze doen is een minimumprijs vastleggen (omdat het moet van de EU). De rest moeten de verdelers en de winkeliers maar onder elkaar bespreken.[:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter