Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

MSM 59

Gestart door Peter, 13 april 2007, 11:05:08 AM

Peter

Zat vanmorgen al in mijn bus. Veel vroeger dan anders, maar daar ben ik helemaal niet boos om. Integendeel. Straks, onder de parasol in de tuin met een koel drankje eens rustig lezen.
Met vriendelijke groeten
Peter

trainfreak

Hier zat die er vanmorgen ook in
Spoorse groeten
Dimitri

Dren

En dan zeggen ze dat vrijdag de 13e geen geluk brengt [:D]
Hier zat em vanmorgen ook in de bus , ik weet weer wat doen vanmiddag.

ricky56

Ik hoop MSM59 zal ook in de bus thuis zijn.[:p]

Maar ik hoop meer geluck met Euromillions en Lotto om dit vrijdag 13...[:D]

Vrienschappelijk,

Ricky.

doomslu

Bij mij was hij gisteren al, maar ik heb stillekes gezwegen om jullie allemaal niet jaloers te maken. [:D]

Ik vind de "mini-special" zeer geslaagd. Ben benieuwd naar jullie reakties.

Ricky, als jij ook gaat winnen dan gaan we het geld moeten delen. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Koen

Ik heb deze morgen nr. 59 ontvangen en heb het tijdschrift (door tijdsgebrek) in de vlucht eens bekeken.
Wat mij direct opviel was het prachtig uitgewerkt artikel met 3D tekeningen van Gerolf over de klimspiraal. Gerolf, dit verdient een pluim!
Het is hen weer gelukt. Een tijdschrift met zeer veel interessante onderwerpen, mooie banen en interessante tips. Ook het nieuwe concept van de wedstrijd spreekt mij wel aan. De moeite waard om zondag eens tijd te nemen om mijn lijfblad grondig door te nemen.

mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

poco loco

Na 3 12-uren-dagwachten thuiskomen en MSM59 in de brievenbus vinden, maakt alle vermoeidheid plaats voor een 'Joepie-gevoel'!
Maar mijn exemplaar is danig beschadigd... Heel de linkerkant (de 'gebonden zijde') lijkt wel aangevreten door een krokodil [:(].
Kan ik bij de redactie terecht voor vervanging (ondanks dat ik er van uit ga dat de post hiervoor verantwoordelijk is)?
Prachtig nummer!
"Mariahohe" is van een industri?le grauwheid die ik ooit hoop te kunnen evenaren.
Het 'Groenteveld' moet een 'GroenteNveld' zijn, maar de gipskruid-tip is  te overwegen.
Voor de E-bakwagensbodem hoeft men toch niet elk latje appart te zagen:
2mm-planking in balsa is in strips van 100x10cm te verkrijgen, en ik was al volop bezig mijn lege bakwagens daarvan te voorzien. Het resultaat is (mits een hoop verwering) verbluffend!
Gerolf, je presteert het om in 'klare taal' (waarbij niemand met vragen blijft zitten) een universeel bruikbare klimspiraaltechniek naar voor te brengen. Chapeau!
En mijn bijna 40 jaar oude Fleischmann-loc wordt nieuw leven ingeblazen.
U leest een contente lezer (die opgevreten buitenkant niet te na gesproken).
groeten, luc.

Tom

Ik zou zeker even bellen naar MetaMedia, ik had een keer een Franse in plaats van een Nederlandse MSM ontvangen, Ik heb de juisten gekregen en mocht den Franse houden.
Tom

Gerolf

Ik vind het weer een sterk nummer. De komende mini-baanwedstrijd wordt stevig in de verf gezten, vanuit allerlei hoeken (plans, editoriaal, voorbeeldbanen)
Ook de Praktijkartikels (het veld, messingkits, interieurs, mallengootje, ...) zijn z??r bruikbaar.

MSM lijkt internationaler te gaan. De modelbaan-bespreking gaat over een Duitse baan (ditmaal w?l met een plannetje [}:)]) en vele mini-baan voorbeelden zijn uitheems. Misschien is de Belgische-voorbeelden-markt stilaan uitgeput, maar dit had men misschien kunnen stimuleren door de wedstrijd toch "Belgisch" te houden?

Minpuntje: het zetduiveltje is helaas weer bezig geweest. Foto's zonder commentaar, verkeerde foto's (in mijn artikeltje staan de foto's bij 11 en 12 dubbel - dit hadden andere beelden moeten zijn)
Een grappige vond ik op p12 linksonder: "John Deere vierassige aanhangwagen" leren tellen, jongens ... [;)]

PS: Merci voor de reacties op het klimspiraal-deel, h? [:)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

martintje

Aangezien het Mei nummer al in de eerste helft van April in de winkel lag, toog pappa heden ochtend op de ouwe opoe fiets naar het stadje, om daar bij de sigarenboer zichzelf een exemplaar aan te schaffen.
ook de nieuwe Miba zag er schattig uit en werd dus ook in de tas gestopt, en deels betaalt met staatsloten waar nog gigantisch prijzen opstonden van zeker ? 5.00
Kleine miep moest natuurlijk eerst langs de speeltuin, zodat ik op het bankje rustig door kon bladeren.
Thuisgekomen op het balkon, met de koelkast als tussenstop ben ik het echt gaan lezen.
Nou vind ik dat ik niet zomaar commentaar mag leveren, aangezien ik toch een soort van "gast " ben op dit forum, maar er waren wel een paar dingen die me al lezend opvielen.
Grappig te zien dat er meerdere stukken geschreven waren door de hoofdredacteur van het "concurrende" blad rail magazine
En ook nog een andere kopstuk uit de Nederlandse modelspoordelaarij.
Ook grappig dat de baan van Henk Wust realistisch genoemd werd.
Het is een schitterende baan, maar verre van realistisch.
Die baan raakt je door de sfeer, en dat is minstens zo belangrijk. Zo niet belangrijker dan realistisch zijn
Met een duidelijk handtekening van Henk Wust, flikker zoveel mogelijk rommel op een hoopie en het lijkt wat.
Maar wel op een manier dat ie wel een sfeer weet te halen, maar zeker niet onhaalbaar.
Vandaar de opmerking van iemand die het te verweerd was daar wel door komt.
nog grappiger was , na het doorbladeren cvan de Miba er verdacht veel dezelfde soortige artikels in staan als in de MSM ( kleine banen, railspiraal).
Aangezien ze beide bladen tegelijk uitkwamen hou ik het vooral op toeval.
Knap stukje teken werk van Gerolf, als ie ooit het verband en prikken zat is, is een DTP baantje zo gevonden[^]
Verder leuke artikelen om te lezen in een verloren uurtje.
Maar tijdens het doorbladeren had ik gezien dat er een artikel instond over een Werpskitje, ik bewaarde het speciaal voor het laatst.
Dus des te groter was mijn teleurstelling.
Ik zal het niet  gauw zeggen, maar hier slaat de MSM volledig de plank mis.
Soms had ik het idee al dat soms de lengtes van artikelen niet in de juiste verhoudingen geplaatst werden ( wheateren 10 artikels met 10 pagina's per artikel, of een simpel ombouwklusje plaats geven op 10 pagina's bv ??.
Het artikel begon leuk, maar voor ik er lekker inzat was het artikel afgelopen.
Veel te kort, foto's die er niets bijdragen, en erger nog ontbrekende foto's.
Zo zie je de fret, en zo zie je het model klaar, met tussendoor een foto van de pot verf welke gebruikt werd (??).
Dit zijn bij uitstek de modellen om wat verder uit wijden
Vooral omdat tussen neus en lippen werd vermeld dat het gesoldeerd werd met een WSS, apparaten die nergens meer verkrijgbaar zijn, en alleen in elkaar gezet kunnen worden door mensen die echt weten wat ze doen met elektriciteit.
Juist omdat het een beginnerskit is, en om de mensen aan te moedigen die nog wat soldeervrees hebben was het een uitstekend artikel geweest om wat ui te wijden over de te gebruiken bout en soldeer middelen.
Er hoeft niet een algeheel bouwverslag te komen, maar ik heb ze gebouwd tijdens een Workshop van Erwin Werps, en er komt wel meer bij kijken.
En er zijn genoeg dingen waar je rekening mee moet houden en niet in de bouwbegeleiding beschreven wordt.
Er zijn dus tips zat om te behandelen, op de manier waar het artikel nu geschreven is jaagt het juiste mensen weg van het solderen i.p.v. over de drempel helpen.
En dat verdient een mooi model van Werps zeker niet, en riekt naar anti reclame. Heel jammer

Nog een klein puntje van kritiek, voor een overigens prime en leuk blad, waarom moeten alle hoofdletters nou vetgedrukt worden?? persoonlijk vind ik dat storend en soms onduidelijk lezen, maar misschien ben ik nu wel echt aan het klinknageltellen [:D]
Mvg Marty

poco loco

Marty,
Heb je je reactie ook op dat speeltuinbankje geschreven?
Je had dan (ongetwijfeld terecht) meer aandacht voor 'kleine miep' dan voor je taalgebruik. Ik heb je artikel 3x moeten lezen voor ik je koeterwaals begreep (en dan nog...).
Even nalezen voor publicatie lijkt mij geen overbodige luxe.

constructieve groet, luc.

martintje

Dank Luc, maar er is 2 keer een spellingscontroller overheen gegaan, maar die maakt zinnen niet korter.
En nalezen doe ik ook, maar ik ben nou eenmaal nog slechter in mijn eigen taal dan in modelbouwen.
Ik heb hier en daar de zinnen in meerdere zinnen verdeelt, om het wat leesbaarder te maken.
Maar dat je de Nederlandse versie van Koeterwaals niet begrijpt, daar kan ik niets aan doen.
Soms moet ik ook meerdere keren een belgische bijdrage lezen voor ik alle woorden begrijp.
Dus buiten de lange zinnen begrijp ik ff niet wat je niet begrijpt, als je in jouw ogen kritiek hebt, geef dan ook aan wat er prcies mis is, ipv het gooien met losse kreten.
Als je schoolmeestertje wil spelen, doe het dan goed [;)]
Mvg Marty

Gerolf

De MSM-excel-database is aangepast, dankzij Luc dooms. De link: http://meb.gerolf.be/msm/MSMinhoud.xls

Om het met zijn woorden te zeggen: "Voila z?, we zijn weer up-to-date" [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Is weeral een zeer sterk nummer. Niet alles interesseerd me evenveel, maar ik vind het een goede mengeling.

@ Gerolf: het artikel van die klimspiraal is zeer goed met duidelijke foto's (enkel spijtig van die dubbele)

@ Matti: zeer goed artikel over de ombouw (update) van de reeks 29 van Roco, met een uitstekende stap voor stap uitleg. Een opmerkingetje (niet bezien als kritiek maar als goede raad) Je gebruikt het produkt Kristal-clear van Micro (Superscale), dus je kent die produkten. Als ik van U was geweest had ik nog een stap verder gegaan en ook hun vernissen (Gloss en Flat coate) en hun decalsofteners (Sol en Set) gebruikt om je decals beter in te blenden met de rest. Nu heb je wat "silvering" waardoor je ziet dat het decals zijn. Met die andere produkten lijkt het alsof ze erop gedrukt zijn.(en goed beschermd) Die produkten kan je vele jaren bewaren. De mijn zijn ondertuusen al 15 ? 20 jaar in mijn bezit.
Met vriendelijke groeten
Peter

ricky56

Hallo,

Gisteren in de Bus... Ik zal mijn MSM 59 vandag lezen...

Meer "commentaires" morgen...

Vriendschappelijk,

Ricky.