Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

gevestigde waarden??

Gestart door ERVIN, 07 april 2007, 17:26:52 PM

n/a

Als nieuw beginner op dit forum en met de hobby treinen, vond ik het een gemis op dit forum dat er geen zoekfunctie was. (dacht ik)
Bij deze dank aan ervin, die in zijn artikel eigenlijk me de weg wijst.
Dom van mij dat ik dat daar niet heb zien staan in de linker bovenhoek. Ik die voor mijn werk zoveel opzoekingen doe op internet.
Nogmaals dank.

n/a

Maar toch probeer ik de zoekfunctie als beginner niet te gebruiken. Door te bladeren en te lezen in alle artikels, hoop ik ook eens iemand te kunnen helpen.

n/a

Rechtzetting, rechterbovenhoek

Gerolf

Mag ik je dan ook een tip geven, Robert?
Je kan je berichten corrigeren door gebruik te maken van het icoontje (pen en papier) boven je zelfgeplaatste bericht. Hierdoor heb je geen drie berichten nodig voor ??n verhaal [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Iebor

Aan allen die dit draadje lezen en schrijven. Ook ik heb me schuldig gemaakt aan vragen die al beantwoord waren of vragen die in gebruiksaanwijzingen staan. Ook ik weet dat een heleboel mensen eerst iets doen, het gaat fout en dan gaan vragen. Het is nu eenmaal zo, dat wanneer je als leek een hobby start dat alles gelijk goed moet werken er wordt maar op los gekocht en gefabriceerd en als er dan elektronica aan te pas komt en de onderdelen uit de zak rollen is de schrik evident. Sinds de komst van de PC (een paar jaartjes terug) heb je ook diverse forums, waar een ieder zijn verhaal kwijt kan. Vroeger moest je het hebben van een kennis of zo, of een vriendelijke winkelier. Mede dankzij dit forum en zijn leden heb ik met veel hulp en vooral de hulp van de beide Wims en Quf (dat moet ik er echt even bij vermelden) veel problemen weten op te lossen, je kunt nu eenmaal niet alles weten. Ook in de toekomst van mijn treinavontuur zullen vele problemen mijn pad kruisen. Ik hoop toch echt dat de leden van dit forum, ook al is het soms moeilijk niet boos te worden de amateur knutselaars (ook ik) willen blijven helpen. Als de zoekfunctie weer goed werkt en de jonge en eventueel nieuwe leden verteld wordt dat de handleiding van een gekocht product toch een belangrijke leidraad zou moeten zijn moet het toch mogelijk zijn dit forum te laten zijn wat het moet zijn. All for one and one for all!!

ysbeer

citaat:
Geplaatst door poco loco

Eigenlijk zeggen jullie hetzelfde dan wat ik bedoel:
met respect voor elkaar kritisch en constructief becommentari?ren.

Groeten, luc.



luc
als je iets wil terugnemen of juist bijzeggen.
Wil je dat dan in een nieuw bericht doen,desnoods met je eigen citaat.
Nu moet je alle bladzijde af zoeken voor dat je weet wie er iets veranderd heeft.
Maar wat er dan veranderd is ????????????????????????????????
Nu waren het er 5 maar 42 kan ook.
is geen kritiek,maar een verzoek.

wim ysbeer


doomslu

Ik ben akkoord met Wim. Het is een beetje vervelend om te gaan zoeken waar er nu iets is bijgeschreven of veranderd.
Graag ook bij een 'edit' een woordje uitleg wat er nu precies veranderd is in je bijdrage.
Bedankt !
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Koen

citaat:
Citaat door Maxim,

Maar waarom slaan er hier niet eens een paar mensne de handen in elkaar om een kennisbank te maken aan de hand van de berichten die hier op het forum verschenen. Een soort wikipedia voor modelspoorders.


Maxim, dit zou inderdaad niet slecht zijn maar ik denk dat dit een gigantisch werk is waarbij men zeer veel tijd moet investeren om tot een treffelijk resultaat te komen. Bovendien moet dit continu aangepast worden aan dit forum.
En dit is nu net het moeilijke van de zaak. Een website met een dbase structuur oprichten zal nog wel gaan. Maar het up to date houden ervan dat is een andere zaak. Je moet mensen vinden die het gehele forum continu lezen en dan bovendien alles nog eens noteren, in de dbase zetten en dan nog eens overpompen op een server. Niet evident!

mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Gerolf

Een geweldig idee, maxim, maar ik vrees samen met Koen wat voor de uitvoerbaarheid ervan.
De zoekfunctie van dit forum kan mensen al een eind op weg helpen in het vinden van specifieke informatie, maar ze zullen ongetwijfeld een hoop "ballast" tegenkomen, die echter weer w?l van toepassing is op andere onderwerpen van onze zeer rijke hobby.
Anderzijds is het ook zo dat er steeds nieuwe dingen op de markt komen of door forumleden "uitgevonden" worden. Een draadje van een jaar oud kan op die manier reeds achterhaald zijn.
Ik geloof eigenlijk niet echt in een "encyclopedie" voor modelbouwers. Het zou een momentopname zijn. We zijn misschien wel t? creatief [:o)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Zeg, gaan we die koeien uit de gracht blijven halen?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ERVIN

Ik heb even dit oude draadje weer opgerateld, en wel om deze reden..

Citaat uit andere post "Ik geef het op"

"Zoals de afgelopen weken, maanden al enkele gevestigde forum leden hebben afgehaakt ben ik nu degene die het ook afstapt op het MSM forum."

"Ik heb ook al dikwijls zin gehad om op te geven, voorlopig kijk ik nog wat de kat uit de boom, maar soms erger ik me toch hoe het hier aan toe gaat"

Einde citaat.

Ik heb het gevoel dat het hier van kwaad naar erger gaat, we moeten realistisch blijven h?, er is iets aan de hand met "ons "vertrouwde forum, ik ben al enkele dagen heel diep aan het nadenken over het hoe en wat er nu precies aan de hand is, maar er vertrekken hier bijna dagelijks collega's, en meestal zijn het mensen die hier toch al enkele maanden of jaren heel wat nuttige informatie hebben gegeven, ik merk natuurlijk ook dat het de laatse tijd wat komkommertijd is, zal met de tijd van het jaar te maken hebben, maar ik denk ook dat bijna alles al eens aan bod is gekomen wat nodig is om een mooie baan te kunnen maken.

Hoe denken jullie dat we het forum terug wat nieuw leven kunnen inblazen?? Kunnen we dat eigenlijk wel, of gaan we hier maar wat verder aanmodderen??

Ook stel ik mij elke dag opnieuw de vraag hoe het komt dat de laatste nieuwe editie van MSM nog steeds niet op de beginpagina staat van het forum ( hoeveel maanden staat nr. 65 nu al op de beginpagina??)

Ik heb al veel vrienden gemaakt op dit forum, en daar mogen er gerust nog wel wat bijkomen, maar ergens diep in mij vrees ik voor het ergste.

ErVin die erg ongerust is over de toekomst van "zijn" lievelings-forum.[:X]

Peter

Ervin, ben het volledig met je eens.
Maar ik geloof niet dat er een pasklare oplossing voor het grijpen ligt. Ik geef er niet om, om iedere keer hetzelfde nog eens uit te leggen. Veel vragen zijn hier op het forum en in MSM zelf al beantwoord geweest, maar niet iedereen heeft deMSM van 0 tot nu en een hele kast vol met model en grootspoor literatuur, en niet iedereen wil hopen draadjes doorlezen om een antwoord op zijn vraag (klein of groot) te krijgen.
Daarom stel ik voor dat een aantal mensen zich wat gematigder opstelt en met meer geduld reageerd. Ben je het beu...reageer dan gewoon eens niet. Dat is nog altijd beter dan een hap en een snauw.
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

Je moet je daar geen zorgen over maken Ervin. Het zal nu al een tiental jaar zijn dat ik op forums rondhang en wat jij daar vertelt komt overal voor en iedereen (denk ik toch) krijgt dat gevoel na een tijdje.

Als je op een forum toekomt als nieuw lid, dan is het allemaal fris en nieuw. Na een tijd merk je dat dezelfde vragen terugkomen (dat zijn dan nieuwe leden die de vragen stellen die je ooit zelf gesteld hebt) en dan doe je je best om die te helpen met je hier vergaarde kennis. Als dan weer een generatie aankomt, dan vraag je je af "waarom gebruiken ze de zoekfunctie niet". De volgende stap is het gevoel dat alles al verteld is en dat je geen zin hebt om alles nog eens te vertellen.

Dan kan je gewoon afhaken, of een tijdje wegblijven, of het rustiger aan doen, of erover klagen en kort van stof worden.

Er is hier vroeger heel wat om te doen geweest, maar een forum zonder levendig off-topic gedeelte kan leden voor wie het allemaal niet meer zo erg hoeft niet bijhouden. Eigenlijk erg, want dan gaat de kennis ook weg ipv dat ze nog op de achtergrond ter beschikking is.

Een andere mogelijkheid zou de aggemorleuthet baan kunnen zijn maar dat is niet chique genoeg naar de meesten hun goesting. Spijtig maar er heerst hier een nogal groot kaste gevoel.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

citaat:
Geplaatst door Peter

...
Daarom stel ik voor dat een aantal mensen zich wat gematigder opstelt en met meer geduld reageerd. Ben je het beu...reageer dan gewoon eens niet. Dat is nog altijd beter dan een hap en een snauw.

Goed gezegd, Peter.

Al eens op het franse forum gekeken de laatste tijd ? Daar is het pas stil ! Maar ze maken wel geen ruzie. [:I]

Alles al gezegd ? Neen hoor, daar geloof ik niet in. Soms komt een onderwerp wel eens terug, maar dat vind ik niet erg.

Wat ik persoonlijk wel jammer vind is dat sommige mensen absoluut geen antwoord op een vraag krijgen. Als dat gebeurt bij een nieuweling is dat des te erger, want die haakt al meteen af. Maar ja, ik begrijp wel dat we niet steeds een pasklaar antwoord liggen hebben... (ik dus ook niet).
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

Dat is inderdaad erg, maar als er dan iemand antwoord zonder echt een antwoord te geven om toch te laten weten dat er aandacht aan gegeven wordt dan wordt die direct de grond ingeboord. Onlangs nog gebeurd, ik ben te lui om de draad te zoeken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.