Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

gevestigde waarden??

Gestart door ERVIN, 07 april 2007, 17:26:52 PM

Klaas Zondervan

Ervin, ik vind jouw bericht nogal algemeen gesteld.
Moet ik me nou aangesproken voelen? Je hebt het over techneuten, daar wil ik graag bij horen. Maar je hebt het ook over "mensen die geen fatsoenlijke discussie kunnen voeren". Daar wil ik mezelf niet toe rekenen. Maar je bericht wekt de indruk dat je beide groepen op ??n hoop gooit. Ik hoop dat ik dat verkeerd zie.

ERVIN

Hoi Klaas,ik heb dit bericht bewust "algemeen" gehouden, wat betreft die techneuten, dit was om een voorbeeld te geven, ik had evengoed de spoorleggers of scenerybouwers kunnen nemen.
Dus aangesproken voelen moet je beslist niet doen,over het niet op een deftige manier een discussie voeren heb ik geen namen genoemd en zal dat ook niet doen, diegene die zich hierdoor aangesproken voelen, het was zeker niet mijn bedoeling om iemand met de vinger te wijzen, ik heb alleen maar willen duidelijk maken dat we als grote mensen met een goed ontwikkelt brein niet zo moeten ruzie maken, er is al miserie genoeg in onze harde wereld, dit is een hobby, weet je, en een hobby dient om zich te ontspannen en er plezier aan te beleven, net zoals dit forum gemaakt is om ideeen met mekaar uit te wisselen en naar oplossingen te zoeken als er ergens een probleem zich voordoet.
Dus Klaas, niets persoonlijk, maar algemeen.[;)]

Ludwig

Hoi,
Ik ben zelf nog geen lid van een modelspoorclub.
Maar ik vraag me af, hoe is de sfeer daar?
Of reageren mensen achter een pc misschien anders dan in het echte leven?
Ik kan me moeilijk inbeelden dat het op elke bijeenkomst ruzie is[:D]
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Koen

Hoi Ludwig,

Op dit ogenblik ben ik geen lid van een club (wel enkele jaren geweest). De sfeer hangt af van de club en zijn leden. Maar ook daar ontstaan dikwijls discuties die moeten opgelost worden. Gezond verstand, overleg en op een gezonde manier discuti?ren, brengt dan een oplossing.
Het heeft geen zin om je been stijf te houden, je mening door te drukken en de boel te blokkeren. Zo werkt het niet. Je moet werken als een team met ??n gemeenschappelijk doel nl. genieten van de hobby! En dat dit soms spanningen met zich meebrengt, is normaal. Elk lid heeft een ander karakter, een andere achtergrond, andere interesses maar dat maakt het net zo boeiend en leerrijk!

mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Havoc

Een club is anders dan een forum:
- er is directer contact, ook niet-verbale communicatie speelt een rol
- je adresseert je tot 1 of enkele personen, niet tot enkele honderden
- omdat het op een andere plaats is heb je tijd om andere zaken die in je hoofd zitten opzij te zetten voor je daar toekomt

Maar er zijn even verhitte discusies, sommige die jaren aanslepen.

Het is niet te vergelijken. Wat hier soms tot ellenlange discusies leidt is daar op 5 minuten opgelost met een tekeningetje.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

zoeffie

Inderdaad vaker gehoord en ook vanaf de zijlijn meegekeken.
En toch snap ik het nog steeds niet[?]
Het is toch je hobby[?][?] Als je woorden hebt op een club of op een forum dan stop je daar toch mee[?] Dat is tenminste mijn zienswijze.
Als ik ergens geen plezier meer aan beleef dan is het ook geen hobby meer. Waar ben je dan mee bezig[:(!]

Steven86

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Het is mij opgevallen dat er de laatste tijd meer "oude rotten" verdwijnen op ons forum,(INFO-Rochevalien...)wat is hier de oorzaak van??
Hebben ze het hier wel gezien, vinden ze hun ding niet meer op het forum, zijn ze ,telkens opnieuw,dezelfde vragen beu, of gaat het hier om iets anders, ik ben zo maar in het wilde weg aan het denken hoor, vinden ze zich te goed om beginnelingen, of mensen met een minder technisch inzicht,of mensen die het wel proberen maar er maar niet uitgeraken,om al deze mensen verder te helpen, denken ze zo van,laat die sukkels maar verder kl..ten!!??
Al was ik een proffesionele modelbouwer,iemand die in al de boekjes zou staan, ik zou er niet aan denken om mijn ideeen niet met andere te willen delen, ik zou iedereen verder helpen daar waar nodig,jammer genoeg ben ik geen proffesional en ik zal het ook nooit worden, maar helpen dat is iets dat ik telkens weer met het meeste plezier doe, getuige hiervan zijn al die mensen die mij al PM's gestuurd hebben met allerhande vragen.

Dus INFO, kom van je eiland man, en help iedereen die het nodig heeft, en Roche, waarom zomaar ineens vertrekken, er was geen reden voor, een gedacht mag toch gezegd worden, we zijn allemaal grote mensen en hebben allemaal dezelfde hobby, een hobby waar iedereen zoveel mogelijk van wil leren, jullie hebben het toch ook allemaal moeten leren, waarom deze kennis niet met andere mensen delen??


Wat mij betreft: veel t? druk professioneel de laatste tijd. Moet kunnen. Het werk is evengoed een hobby [:)]. Dat is reden nummer ??n.
Daarnaast: elk forum heeft zijn eigenheid, zijn eigen stijl. Desalniettemin, dient een forum voor mij doorheen deze stijl een minimum relevantie te houden wat betreft informatieverschaffing, echt vernieuwende info.  Persoonlijk mis ik dit laatste op dit forum al een half jaartje. Teveel discussies, te weinig info. En dan kies je al gauw voor de andere fora en vormen voor communicatie.
Al te vaak zijn de discussies hier een eenwegscommunicatie geworden. Te weinig dialoog. Voor een dialoog dien je minimum met twee te zijn ;-)

En ja, 'k weet het - ik heb ook graag meegedaan aan een discussie op dit forum en ook dat moet kunnen. Maar toch... Ik heb al meer dan zes maand niet meer actief meegediscussieerd op dit forum maar stel vast dat er niet veel verandert. Het blijft teveel monoloog, te weinig dialoog. En het zal enkel veranderen als iedereen dit wil veranderen en er als een team zijn schouders wil onderzetten.

Mijn bescheiden mening [;)]

Havoc

citaat:
Het werk is evengoed een hobby


Neen. Ik heb ooit de fout gemaakt om van mijn hobby mijn beroep te maken en sidsdien heb ik een andere hobby gezocht.

Inderdaad je al een hele tijd niet meer gehoord Steven86. Maar je hebt wel wat gelijk: "Teveel discussies, te weinig info". Zal wel beteren zeker?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Ludwig

En toch voel ik er wel iets voor om mij lid te maken van een club.
Ik heb wel niet veel vrije tijd en mijn kennis over modeltreinen is zeker van het beginners maar toch...
Ik ben afkomstig uit omgeving Antwerpen, dus aan clubs geen te kort.
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Steven86

citaat:
Geplaatst door Havoc

citaat:
Het werk is evengoed een hobby


Neen. Ik heb ooit de fout gemaakt om van mijn hobby mijn beroep te maken en sidsdien heb ik een andere hobby gezocht.

Inderdaad je al een hele tijd niet meer gehoord Steven86. Maar je hebt wel wat gelijk: "Teveel discussies, te weinig info". Zal wel beteren zeker?


Het zal zeker beteren.
Wat werk en hobby betreft. Je kan ook van werk veranderen. Dat helpt ook af en toe [:D] Bwa, nog een paar maand en ik ben terug. Toen ik aan dit laatste project begon, wist ik dat ik 6 maanden niets anders ging doen [:)]

just4fun

Amaai, een paar dagen er tussenuit en 'er roert entwat' op het forum!
Het was me ook reeds opgevallen dat er een aantal mensen hun schup hier afkuisen wegens allerhande redenen. Het is ook niet de eerst keer dat er wat wrijvingen zijn op het forum.
Er wordt ook gevraagd of het er in clubs ook zo aan toe gaat? Ik zit zelf niet in een club, maar weet met stellige zekerheid te zeggen dat dat (uiteraard) niet het geval is. Ik bezoek regelmatig opendeurdagen van clubs (MTD, Wommelgem, Mobov, De Pijl, ..., in het Antwerpse is er geen gebrek) en daar heerst over het algemeen een gezellige en gemoedelijke sfeer.
De reden is eigenlijk de eenvoud zelf. Als hetzelfde soort 'gesprekken' als hier op het forum in een club zouden gehouden worden, komen ze lang niet zo 'bitsig' over als hier (of eender welk ander forum). Dat komt omdat de geschreven taal veel koeler en afstandelijker is dan de gesproken. Er is de nuance die de spreker kan laten blijken door intonatie, lichaamstaal, gebaren, ... Er is de nuance van de toehoorder. Er is ook direct contact tussen spreker en toehoorder EN dialoog. De ene spreekt, de ander luistert en dit op eenzelfde tijdstip. Komt een woord bij de luisteraar verkeerd aan, dan ziet de spreker dat direct en kan zich, tijdens het vormen van z'n zinnen, reeds corrigeren.
Dit kan niet op een forum. Ge drukt op 'Nieuwe reactie plaatsen' en moet wachten tot diegene waar ge u toe richt ook reageerd. Die neemt eerst de tijd om het geschrevene te verwerken en (misschien) vanalles tussen de regels er bij te denken. Andere uitspraken zijn dan wat scherp en dan loopt de 'toehoorder' warm. Volgens mij zijn er hier niet meer mensen met 'lange tenen' dan in het 'verbale' leven. Alleen is elke vorm van intonatie en lichaamstaal weg en zo komen bepaalde uitspraken wat bitsiger over.
Het is aan de lezer om een poging te doen om die nuance terug toe te voegen, niet te veel na te denken over of de correspondent u nu wilde takkelen, dan wel verder helpen. De algemene sfeer op dit forum is toch wel de hulp van de ander, al is de ene in z'n uitspraken korter, harder, bitsiger dan de ander. Maar zo is het nu eenmaal in het leven.
Laten we het gewoon over modelbouw hebben, over onze hobby en een poging ondernemen om hier een clubsfeer op te bouwen: gezellig met af en toe een oplaaiende discutie. Maar ook deze kleine brandjes doven, ofwel na een tijdje vanzelf, ofwel door de vrijwillge brandweer, dit zijn de andere forumgenoten, zo loopt het al een tijdje en dat leek me tot hier toe goed. Soms moet er eens iemand afkoelen, dat is in elke relatie (ook een forum-relatie) zo dat er even wat afstand moet (en kan) genomen worden.
Groet,
Paul

poco loco

Ik heb het net nog in mijn reactie op 'expo-Blankenberge' gezegd:
Dit is een 'HOERA-forum', waarbij iedereen die het waagt niet laaiend enthousiast te reageren op elk gepubliceerd fotootje, afgeschoten wordt.
Het valt mij op dat de 'oude rotten', met al hun ervaring, dan ook dikwijls zwijgen over probeersels waar best wat op aan te merken valt.
Z??r spijtig: leren kan enkel van fouten.
Als dan toch iemand het aandurft terechte kritiek te geven (cfr. Gerrit 'Rochevalien') wordt die als 'puristisch perfectionistje' van het forum weggejaagd.
Terwijl dit forum volgens mij juist dient om kritiek te krijgen over je probeersels en niet om jezelf te laten overladen met "fantastisch-goe-bezig"-nonsens (al gebeurt het natuurlijk dat 1e bouwsels goed lukken en mag dat dan gezegd worden!).
'Meer tolerantie voor een kritische stem' is mijn pleidooi en de "oude rotten" kunnen ons nog v??l leren!

groeten, luc.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door poco loco



Als dan toch iemand het aandurft terechte kritiek te geven (cfr. Gerrit 'Rochevalien') wordt die als 'puristisch perfectionistje' van het forum weggejaagd.


groeten, luc.



Luc
Het gaat niet om de kritiek,dat mag en moet,maar om de manier waarop.
Ik zeg niet dat gerrit dat deed,maar er is soms kritiek die niets op bouwt alleen maar sloopt.
Als je schrijf ik vind dit of dat lelijk.
Schrijf er dan ook bij waarom en wat er aan te doen.
En wie, ook zo een soort, kritiek niet kan hebben,ja die moet maar weg gaan.
En blijf af van kritiek op zaken die niets (maar dan ook niets)met de hobby te maken hebben.

wim ysbeer

Gerolf

Ik volg je, Wim [;)]
Kritisch zijn is op een forum nuttig, zelfs noodzakelijk. We 'zitten' immers op een forum om dingen op te steken van elkaar.
Of je kritiek aanvaard wordt, staat of valt met de manier waarop je die formuleert. Alternatieven (proberen) aanbrengen verzacht het negatieve.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

poco loco

Eigenlijk zeggen jullie hetzelfde dan wat ik bedoel:
met respect voor elkaar kritisch en constructief becommentari?ren.

Groeten, luc.