Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

gevestigde waarden??

Gestart door ERVIN, 07 april 2007, 17:26:52 PM

ysbeer

Bijna alles wat hier geschreven is valt terug te voeren op een paar principes.

Wees redelijk ook als mensen voor de zoveelste keer iets vragen.
Reageer NIET met "dat is al zoveel gevraagd" maar verwijs even naar waar er wat over geschreven is.
Als je dat zelf ook niet kunt vinden,wat denk je dan van de gene die hier nieuw is.

Wees netjes,schrijf zo dat je de zelfde tekst ook recht in iemands gezicht zou durven zeggen.

Kritiek,uiteraard,maar dan wel opbouwend en niet continu, en terzake

De tekst (verzonnen) ik vind dat die rails er maar slordig en scheef bij ligt,kan ook als
Ik zou proberen de rails nog wat rechter te leggen en vooral in de bocht iets minder scheef,probeer eens met...........enz

Probeer niet leuk te zijn over een andermans rug.
Wie met kiezels gooit,krijgt bakstenen terug.

wim ysbeer

cbx

Je hebt een punt Ervin er zouden m??r mensen moeten zijn zoals jij.
Mijn ervaring is helaas zodanig met enkele forummers dat ik contact heb gezocht met een andere treinenliefhebber welke mij erg goed heeft geholpen. Ik heb hem opgehaald in Eindhoven en samen het probleem opgelost, en hem vervolgens weer naar Eindhoven terug gebracht, kijk dat is elkaar vooruithelpen.

Ik had er ook veel moeite mee dat er soms veel te belerend word gedaan hier met opgeheven vingertje, men kan het ook op een rustige manier zeggen ook al is het voor de zeshonderdste keer.
Verwijs met een linkje naar eerder gestelde vragen dat is toch maar een kleine moeite.

Ook heb ik begrepen dat dit forum er is voor treinenliefhebbers door treinenliefhebbers, en als je dan gelukkig een nieuweling binnen krijgt wordt hij met veel technische termen en tekeningen om zijn
oren geslagen alsof iedereen elektronica man is, hij moet dat maar begrijpen. En er wordt met verbazing gereageerd als iemand iets niet snapt. Zo jaag je mensen weg, hij krijgt om zijn minst de indruk dat hij dom is en nergens iets van begrijpt.

Al 42 jaar rij ik motoren en vertoef op 2 motorforums, ook daar worden telkens opnieuw dezelfde vragen gesteld, over de accu, over de motorolie, over de voorvork, over de banden enz.enz.
Probeer je in te leven in de vragensteller wellicht ben je zelf ook ooit zonder enige kennis aan een hobby begonnen en vond je het ook fijn dat je vragen op een fatsoenlijke manier beantwoordt werden.

INFO

citaat:
Geplaatst door cbx


Ik had er ook veel moeite mee dat er soms veel te belerend word gedaan hier met opgeheven vingertje, men kan het ook op een rustige manier zeggen ook al is het voor de zeshonderdste keer.
Verwijs met een linkje naar eerder gestelde vragen dat is toch maar een kleine moeite.




CBX, nu wil ik geen oude koeien uit de sloot halen, maar ik kan mij een aantal vragen herinneren, waarbij werd doorverwezen naar websites met informatie, linkjes naar vragen over hetzelfde onderwerp, en naar de HANDLEIDING waar alles heel erg duidelijk instaat. Maar zelfs na al deze goede en juiste informatie, was het muntje nog steeds niet gevallen. Dat wil niet zeggen dat iemand dom is. Maar geef dan niet de antwoord gevers de schuld van het feit dat het probleem nog steeds niet is opgelost, deze wringen zich in allerlei bochten, via geschreven tekst en met tekeningen of plaatjes.
Het aller ergste wat hier meestal het resultaat van is dat de vraagsteller gaat klagen bij de moderator van het forum, dat hij onheus of onbehoorlijk wordt geholpen, met alle gevolgen vandien.
Dit is dus de hoofd rede waarom ik niet meer, of maar heel erg sporadis zal reageren op forums. Het maakt dus niet uit of de antwoorden gegeven worden, door iemand met fluwelen handschoenen aan, of door iemand die het je recht voor de raap zegt. Het wordt toch niet begrepen.

Een schoolvoorbeeld van het type vraag waar ik het over heb vind je hier http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=4156 ieder antwoord hierop gegeven zal tot nog meer vragen leiden en tot nog meer onbegrip. Want ook hier helpt het lezen en bekijken van de handleiding niet.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door INFO

CiteerGeplaatst door cbx

Een schoolvoorbeeld van het type vraag waar ik het over heb vind je hier http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=4156 ieder antwoord hierop gegeven zal tot nog meer vragen leiden en tot nog meer onbegrip. Want ook hier helpt het lezen en bekijken van de handleiding niet.
Goed dat je het zelf aanhaalt als voorbeeld, Wim. Het is een mooie illustratie van de lopende discussie hier.
Die tien vraagtekensymbolen - was dat nu echt nodig? Een rustige verwijzing naar de handleiding - liefst met paginanummer - was toch beter geweest, h? [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

INFO

Ja, zekers, deze vraag roept bij mij zoveel vraagtekens op dat ik verplicht ben om deze erbij te zetten.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

DelticPower

Hallo Allemaal, graag wil ik ook even reageren op dit onderwerp. (In het algemeen, niet persoonlijk)

Op de eerste plaats zie je in allerlei technische vakken dat het overbrengen van kennis door Techneuten steeds moeilijk is. Kennis overbrengen is een vak op zich. Toch doen ze de moeite om het te proberen. Jongeren zijn dikwijls ( ik veralgemeen) gemakkelijk uitgevallen, nemen niet de moeite om iets een paar maal door te lezen tot ze het begrijpen. Vinden het gemakkelijker om dan maar de volgende vragen te plaatsen.
Ouderen die niet met techniek zijn opgegroeid lezen het een paar maal, maar begrijpen het niet. Vragen meestal niet verder en haken dan af.
Al deze punten zijn menselijk. De gedachte die bij mij opkomt is dat de hobby een zodanige snelle technische groei doormaakt, dat deze voor veel oudere treinliefhebbers niet bij te houden is, en voor jongere instappers niet te overzien is.
In deze tijden waarbij de fabrikanten steeds meer moeite moeten doen om te overleven denk ik dat hier van fabriekswege wat meer aandacht aan geschonken mag worden. Handleidingen in een begrijpelijke taal meeleveren. Zoals ik hierboven al schreef, kennis en techniek overbrengen is een vak.
Groeten van Jan

cbx

citaat:


Het aller ergste wat hier meestal het resultaat van is dat de vraagsteller gaat klagen bij de moderator van het forum, dat hij onheus of onbehoorlijk wordt geholpen, met alle gevolgen vandien.


Dat heeft geen zin daar kan een moderator ook niets aan doen.
citaat:

Dit is dus de hoofd rede waarom ik niet meer, of maar heel erg sporadis zal reageren op forums. Het maakt dus niet uit of de antwoorden gegeven worden, door iemand met fluwelen handschoenen aan, of door iemand die het je recht voor de raap zegt. Het wordt toch niet begrepen.

Als het niet begrepen wordt leg je het waarschijnlijk niet goed uit?
Wat jij als vanzelfsprekend ervaart is voor een ander wellicht aba cadabra.
In de trant van: Beste 16 jarige je moet toch weten dat je met je linkervoet de koppeling bedient en met de rechtervoet de rem.
Zo'n jongen denkt.............waar heeft ie het over!

Wat ik eerder schreef: Probeer je te verplaatsen in die persoon die nog nergens iets van weet, en behandel de vragensteller zoals je zelf graag behandeld zou willen worden.
In het woord CommUnIcatie zit de afkorting: U en Ik.

janjozef

Een forum is gewoon geen plaats om de kennis van A tot Z op door te geven. Als iemand praat over een condensator en je eerst antwoordt is "wat is een condensator" dan moet je stoppen met vragen te stellen over electronica en eerst electronica gaan studeren. Zo is het dikwijls op dit en veel andere fora. Dit heeft niets met nieuw of gevestigd te maken, dit heeft te maken met zelfkennis. Je moet eigenlijk veel van een onderwerp kennen om te kunnen een serieuze vraag te stellen, en dikwijls ontbreekt het hier bij de vraagstellers aan. Beter zou het zijn het forum in een deel gevorderd en echt beginners te wijzigen. Dan weet je dat het bij de gevorderde over moeilijkere en bij de beginners over "beginners" vragen gaat. Dit zal al veel ergernis wegnemen. Meer gevorderde die het beu zijn altijd hetzelfde te antwoorden moeten dan niet antwoorden en kunnen zich in hun eigen deel bezig houden. Natuurlijk moet je steeds blijven oppassen voor de lange tenen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

Ook ik reken mezelf tot de "gevestigde" waarden (Nou ja??), maar dat wil helemaal niet zeggen dat ik alwetend ben, verre van. Gisteren was ik bij Gerolf, en daar ook zie ik dan weer dingen waarvan je denkt "He dat wist ik nog niet" of "Ha, hij doet dat zo". Waarmee ik bedoel dat je altijd weer nieuwe dingen, nieuwe oplossingen en nieuwe ideen vind.
Dus als er mensen vragen stellen probeer ik die zo goed en zo duidelijk mogelijk te beantwoorden, en als het moet nog een keer en nog een keer enz. Wat Jan zei, bestaat al. Op dit forum is er al een vakje ?? (slecht woord) voor beginners, en dit is en mag niet negatief bedoeld zijn. Een wijze raad kreeg ik vele jaren geleden van mijn toenmalige CEO toen ik net een sport hoger op de ladder mocht staan. Hij zei toen over leiding geven het volgende: "Een goede leidinggevende moet er voor zorgen dat zijn mensen naar hem op kijken ZONDER dat hij de indruk geeft op ze neer te kijken". En dat moeten we ook bereiken tegenover beginners in onze hobby. Ze mogen naar ons op kijken, maar wij mogen nooit de indruk te geven dat we op hen neerkijken, of erger, hun uitlachen.
Met vriendelijke groeten
Peter

belair

citaat:
Geplaatst door Peter

"Een goede leidinggevende moet er voor zorgen dat zijn mensen naar hem op kijken ZONDER dat hij de indruk geeft op ze neer te kijken". En dat moeten we ook bereiken tegenover beginners in onze hobby. Ze mogen naar ons op kijken, maar wij mogen nooit de indruk te geven dat we op hen neerkijken, of erger, hun uitlachen.



Dat is mooi gezegd Peter, to the point.
Laten we zo verder doen met onze hobby, kijk eens rond je heen, er is al miserie genoeg zonder dat er hier op het forum nog gemaakt wordt.
We zijn soms met pietleuterige dingen bezig, terwijl het leven zo mooi kan zijn. Er zijn mensen die op het randje hebben gestaan naar het hiernamaalse en het geluk gehad hebben terug te mogen keren, die houden zich niet meer bezig met zulke dingen want zij weten hoe mooi het leven is.
Begrijp je.[;)]
mvg
Luc

Treinist

Dag Allen;

Allereerst mijn complimenten aan alle spoorders die niets hebben hoeven leren en nooit vragen hebben gesteld. Proficiat met uw aangeboren talent.

Ik ben [:(!]

Ik heb sinds kort de eerste schuchterige stappen gezet op het gebied van modelspoor en dacht een hobby te hebben waar ik in kon leren en groeien. Ook dacht ik op een forum terecht te zijn gekomen waar je niet werd aangekeken als beginner, uitgenomen dan deze personen die mij wel een fatsoenlijk antwoord of een verwijzing gaven, maar als er wordt gesteld dat;

citaat:
Als iemand praat over een condensator en je eerst antwoordt is "wat is een condensator" dan moet je stoppen met vragen te stellen over electronica en eerst electronica gaan studeren. Zo is het dikwijls op dit en veel andere fora. Dit heeft niets met nieuw of gevestigd te maken, dit heeft te maken met zelfkennis. Je moet eigenlijk veel van een onderwerp kennen om te kunnen een serieuze vraag te stellen, en dikwijls ontbreekt het hier bij de vraagstellers aan.


dan vergaat mij een beetje de lust en zakt mij de moed in de schoenen.
Hoe moet ik het dan leren?
Nu klooi ik maar een beetje aan zonder kennis van zaken. Ik probeer van dit forum kennis te halen maar de schroom om een vraag te stellen wordt wel groot. Ondanks het feit dat Gerolf mij heeft verteld dat stomme vragen niet bestaan krijg ik de indruk dat er door sommige forumleden weldegelijk meewarig naar beginners vragen wordt gekeken.

Helaas.

Treintjes maar weer verkopen????
Dat vertik ik. Ik klooi wel lekker alleen verder als het zo moet en vraasg de dingen dan wel rechtstreeks aan de forumleden die zo vriendelijk waren om mij verder te helpen.
Dan leert een andere beginnende sukkel ook niets meer.

locomotion

Bij al wat hier gezegd wordt kan ik mij volledig aansluiten. Het meeste nog bij de reactie van Ysbeer (goed samengevat). Ik reageer alleen wanneer ik zin heb en probeer daarbij mij fatsoenlijk te houden. Ik reageer niet omdat ik gefrustreerd ben in sommige reacties van anderen en probeer daar ook geen rekening mee te houden. Alle negatieve commentaren laat ik gewoon links liggen. Daar ga ik gewoon niet op in, zo simpel is dat. En ik ga niet weg van dit forum of naar een ander formum omdat het elders beter zou zijn.
Locomotion

doomslu

@ treinist : niet opgeven, man, en ook niet boos zijn.

Je citeert Janjozef, maar geef toe, ergens heeft hij wel gelijk. We willen allemaal iedereen helpen, maar de vraagsteller heeft soms zo'n gebrek aan kennis dat het erg moeilijk wordt om te helpen. Ik denk dat sommigen hier een beetje willen rennen alvorens ze kunnen stappen.
Voor de elektronica-leken verwijs ik graag naar een degelijke serie artikels die in de eerste nummers van MSM verschenen zijn en waarbij alle beginselen uitgebreid werden besproken.

Ik wil jou (en alle anderen) niet ontmoedigen. Integendeel : we zijn allemaal ergens begonnen en zijn met veel vallen en opstaan geraakt waar we nu zijn.

En nogmaals : niet bang zijn om vragen te stellen. Krijg je ??n scheef antwoord, dan zal er ongetwijfeld ook iemand met begrip antwoorden en daar gaat het toch om.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ysbeer

Inderdaad gewoon doorgaan met vragen.
Zeker 90 % van alle forum leden wil graag helpen,alleen die schreeuwen meestal niet zo hard en vallen daardoor niet op.

Lees de antwoorden die gegeven worden em binnen 2 maanden weet je wie je wel en wie je beter niets kunt vragen.
Vraag desnoods per email aan die mensen die jou goed behandelen,en die andere laat ze ploffen.

wim ysbeer

Treinist

@ allen;

Misschien ben ik wat scherp geweest in mijn woorden, maar ik heb zeker niet de bedoeling gehad om de rechtgeaarde mede hobbyist voor het hoofd te stoten.

@Riny en Doomslu;

Ik geef ook niet op! Maar ik vond het even een harde tegenvaller om zoiets te lezen. Dan krijg je toch wel een beetje het gevoel op een lager 'plaatsje' te staan als sommige heren weetal. En juist deze mensen kunnen zoveel eer en dankbaarheid hebben van hun werk als zij begrepen dat elke beginner vraagt.
Toen ik wilde leren fietsen zij hun vader toch ook niet; "Kijk maar op de plaatjes"?

De boosheid is nu wel over, dus nu maar een sigaret en een rood wijntje, en vol goede moed er weer tegenaan.[:D]

Vriendelijke groet

Gerrit (Treinist)