gevestigde waarden??

Gestart door ERVIN, 07 april 2007, 17:26:52 PM

Gerolf

Dat je reactie niet persoonlijk is, begrijp ik wel, hoor [;)]

Misschien is het wel een goed idee om een aparte rubriek te maken binnen het praktijk-deel. "scratchbuilding" of hoe dan ook te noemen. Wat denken anderen ervan?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Dat je reactie niet peroonlijk is, begrijp ik wel, hoor [;)]

Misschien is het wel een goed idee om een aparte rubriek te maken binnen het praktijk-deel. "scratchbuilding" of hoe dan ook te noemen. Wat denken anderen ervan?



Goed idee Gerolf. Laten we derop los scratchen of hoe schrijf je dit ??
(Jij kan sneller antwoorden dan ik een bericht kan opstellen Gerolf.Ik moest mijn antwoorden nog herwerken en hop .. Fijn van je .)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Decapod

Ik denk dat die 'scratch-build'-rubriek een goede oplossing zou bieden, als er dan tenminste regelmatig iets in verschijnt ... .

Maar nog eens mannen - en sorry, ik weet dat ik hier de stem van de 'beginner' vertegenwoordig - wat is toch het probleem met verschillende niveaus? Kijk eens naar andere fora, daar lopen die niveaus ook allemaal door elkaar. Dat hoeft toch geen probleem te zijn?
Integendeel, wat enthousiaste 'oude rotten' maken het voor beginners zo aanstekelijk dat ze heel snel en met weinig geknoei enorm veel kunnen leren ... . Wordt er een vraag 'teveel' gesteld, verwijs dan naar een draadje (of een MSM-artikel) waarin het goed besproken werd. Daarvoor dient een forum. Als die oude rotten nu eens regelmatig zouden laten zien wat ze aan het doen zijn (ook in onafgewerkte staat) dan kan iedereen ervan leren (of zijn we zo 'pecky' op zelf uitgevonden tips en tricks?).
Ik vind het net geweldig dat ik regelmatig een pm'etje krijg met wat extra uitleg, een schouderklopje of meer info. Dat is toch de bedoeling, niet?

Het zal wel aan mij liggen, maar ik word moedeloos van zo'n ideeën ... [:(](en daar bedoel ik absoluut niets persoonlijks mee!).
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

argilla

je kan gelijk hebben Decapod maar,....bekijk het ook eens langs de andere kant van de lijn van diegene die net "dat ietjes" meer willen.Dank U
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Decapod

Doe ik ook, maar ik zie niet in hoe de belangen van die twee groepen (en al diegenen die er tussenin zitten) mekaar in de weg moeten staan.

Er zal heel dikwijls wel eens iets over mijn hoofd gaan, maar als ik dat dan lees en niet meteen begrijp, zijn er twee mogelijkheden: ofwel zoek ik op en lees ik, ofwel denk ik: "dat komt nog wel". Geen probleem dus.
Als ik echter een vraag heb waaa ik niet meteen antwoord op weet en waarvan ik vermoed dat er iemand op het forum daar een goed antwoord op kan geven, dan is het toch normaal dat ik eerst hier terechtkom met mijn vraag, niet? We zijn hier op van mekaa te leren, of dat nu op hoog of laag niveau is ... .
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Havoc

citaat:
En zonder elitair te zijn of te willen klinken, dat klein "clubje" is juist goed.


Zo komt het wel niet over hoor.

citaat:
Doe ik ook, maar ik zie niet in hoe de belangen van die twee groepen (en al diegenen die er tussenin zitten) mekaar in de weg moeten staan.


Ik zie ook niet waarom dat niet op 1 forum kan. Als je het gaat opsplitsen in "beginners", "gevorderd" en "experten" dan krijg je pas problemen. Die van beginners die per ongeluk op een expert-probleem stuiten beklaag ik. Want in beginners gaan ze geen antwoord krijgen (omdat niemand van de experten daar iets leest), en ofwel durven ze bij de experten iets te vragen en worden ze weggepest ofwel durven ze het zelfs daar niet vragen.

Trouwens hebben we die discussie al eens niet gehad?? Enkele jaren geleden??

citaat:
Als die oude rotten nu eens regelmatig zouden laten zien wat ze aan het doen zijn (ook in onafgewerkte staat) dan kan iedereen ervan leren (of zijn we zo 'pecky' op zelf uitgevonden tips en tricks?).


Daar zeg je nu eens iets. De meeste van die experten willen enkel iets laten zien dat "af" is. Ze willen je niet laten zien hoe ze het opbouwen.

citaat:
Goed idee Gerolf. Laten we derop los scratchen of hoe schrijf je dit ??


Het is nooit verboden geweest om scratchbuilding te doen of om er iets van te laten zien op dit forum. Maar dan niet enkel "het is af, zo ziet het eruit achter 3 jaar werk", alles durven laten zien h?. Maar er staat hier niet veel...eigenlijk bijna niets.

En denk je echt dat er meer te zien gaat zijn als er een aparte rubriek komt? Men wil hier enkel het resultaat (laten) zien, niet het bouwen zelf. Alhoewel dat het meest inspirerend is en waar je het meest van kan leren. Waarom denk je dat er niemand aan begint? Omdat hij er zoveel anderen dat ziet doen?

Als ik dat vergelijk met bvb MLS waar van alle bouwwerken in allerlei staat van afwerking getoond worden dan lopen we hier veel mis. En daar komt regelmatig wel de kreet "omdat ik hier zoveel gezien heb heb ik ook eens iets geprobeerd".

Hier is er nog nooit iemand die de opbouw van een kit heeft laten zien!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Een "scratch-build" rubriek lijkt me nuttig, al is het om sommige praktijk-onderwerpen, projecten in evolutie, een beter plaatsje te geven. Jou loc-project zou daar bvb goed in passen, Havoc. En zo zijn er nog heel wat (het station Boom van Peter, Verschillende werkjes van David "Marklinrijder", ... en nu w??t ik gewoon dat ik verschillende anderen ongewild tekort doe.
De "tips"-rubriek/catalogus die Peter een tijdje terug voorstelde zou hier misschien ook in passen.

Of die rubriek nu inderdaad "scratchbuilding" moet heten, da's nog wat anders... mij lijkt dat wat te eng. Ik zou eerder iets in de geest van "grotere praktijkprojecten" of "werk van lange adem" als naam gebruiken. "Voor gevorderden" zou ik NOOIT als naam gebruiken. Dat is zoveel zeggen als "niet voor beginners - buiten blijven, jullie" en dat mag zeker niet de bedoeling zijn.

Wat beelden van projecten in evolutie betreft: ik geef toe dat ik daar zelf soms ook wat karig mee ben. Dat heeft er mee te maken dat mijn projectjes meestal beschreven worden in een bekend tijdschrift [;)] maar misschien moet ik eens vaker een sneak-preview geven.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ludwig

Daar zeg je nu eens iets. De meeste van die experten willen enkel iets laten zien dat "af" is. Ze willen je niet laten zien hoe ze het opbouwen.

Hier is er nog nooit iemand die de opbouw van een kit heeft laten zien!
[/quote]

Erger nog.
Ik heb ooit een draadje te geopend waar het de bedoeling was om nagebouwde projekten uit MSM te tonen.
De reactie was nopes.
Als of er niets wordt nagebouwd of dat de mensen eerder bang hebben hun probeersels te tonen.
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Stefan Appelmans

Ik ben wel helemaal akkoord met Gerolf: in mijn idee was er geen kwestie van gevordende te scheiden van beginnelingen, integendeel.
Het zijn de beginnelingen die hier feitelijk het meest te winnen hebben, en de gevordende kunnen hun werk tonen, uitleggen en antwoorden op vragen van andere gevordende of beginnelingen. En zich eventueel een beetje doen glanzen, maar dat is menselijk.[8D]

De beginneling van vandaag zal misschien in "een zekere tijd" de gevordende worden die U op de kop zal klimmen..[:D]Met uw hulp!
Maar dat kan geen kwaad, ver vandaar, opnieuw:integendeel!

OUDE ROTTEN, dat hoor ik niet graag. Ik denk niet aan mezelf, nochtans als er een "oude rotte" is...[:o)]
Dat doet me denken aan die "jeugdhuis inrichter" die ons (en ik...) "comitards" noemde. Dat zijn, in het frans, leden van een comitee, maar met een heel negatief naasmaak in de uitdrukking!

Comitards en oude rotten zijn mensen die meestal hun goede tijd "verspillen" aan het welzijn van de leden, "hun hemd natmaken" zoals men zegt, en dit zonder geldwinst. Moet ik er nog "integendeel" bij voegen?

Jonge mensen (de andere[8D]) wees blij dat ge nu internet hebt en zo dingen zoals dit forum. Niet zo lang geleden, als ge niet toevallig het bestaan van een club kende, zat ge daar in uw st...kelder alles alleen uit te vinden.

Internet is een goudmijn! Ik versta nog niet hoe dat allemaal gratis kan zijn, vooral op ons tijdperk waar alles zoveel kost. Ge gaat in GOOGLE (pub) ge schrijft 1N4007 of Briney Spears (tiens?)en ge hebt daar alles voor U, met de gebruikwijze, voorbeelden en alles.
Kunt U zich eventueel eens per ongeluk kunnen voorstellen wat het was wanneer men dat in een boek moest vinden? Welk boek? waar?

Dat wilt niet zeggen dat ge alles moet laten doen, maar dinkt eerst een beetje verder. Is dat allemaal niet wonderbaar?
En hoe kunt U zich zo gemakkelijk kwaadmaken voor uw hobby, dat normaal een "rust activiteit is[:D]" (integendeel?[:o)])

Kijk naar de ronde van frankrijk op TV.
1) Dat is sport en goed voor de gezondheid.
2) De landschappen laten U toe de velden, bomen, straten, soms sporen te zien. Men ziet de kleuren heel goed, enz.Interessant.

Maar ik ben in de slechte topic...[:I]
stefan.

Peter

Ludwig schreef:

citaat:
Ze willen je niet laten zien hoe ze het opbouwen.


Willen wel, maar dat stelt dan wel het bezit van een degelijk digitaal fototoestel (voor goede macro opnamen) voorop.
De door mij, tot nu, geplaatste foto's werden gewoon vanop een normale afstand gefotografeerd, en daarna bewerkt met Photoshop

Trouwens: van zowel het seinhuis Hoboken-Kapelstraat, als van het nog steeds in bouw zijnde station Boom, werden meerdere stap voor stap foto's hier op het forum geplaatst.
En ook al dikwijls genoeg gezegd, dat iedereen welkom is om eens te komen kijken, Maar ik blijf dat niet altijd herhalen[:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

vandomm

Als ik eerlijk ben dan moet ik zeggen dat de scratch - building me het meest interesseert . Vandaar dat de series in MSM over  het weatheren en verweren door mij zeer gewaardeerd worden . Deze materie zou ik graag onder de knie krijgen . Zijn er hierover ook  lesavonden ?

Wat ik wel mis ,zijn duidelijke bouwtekeningen met afmetingen .
Cees .

argilla

citaat:
Geplaatst door Havoc

citaat:
En zonder elitair te zijn of te willen klinken, dat klein "clubje" is juist goed.


Zo komt het wel niet over hoor.

citaat:
Doe ik ook, maar ik zie niet in hoe de belangen van die twee groepen (en al diegenen die er tussenin zitten) mekaar in de weg moeten staan.


Ik zie ook niet waarom dat niet op 1 forum kan. Als je het gaat opsplitsen in "beginners", "gevorderd" en "experten" dan krijg je pas problemen. Die van beginners die per ongeluk op een expert-probleem stuiten beklaag ik. Want in beginners gaan ze geen antwoord krijgen (omdat niemand van de experten daar iets leest), en ofwel durven ze bij de experten iets te vragen en worden ze weggepest ofwel durven ze het zelfs daar niet vragen.

Trouwens hebben we die discussie al eens niet gehad?? Enkele jaren geleden??

citaat:
Als die oude rotten nu eens regelmatig zouden laten zien wat ze aan het doen zijn (ook in onafgewerkte staat) dan kan iedereen ervan leren (of zijn we zo 'pecky' op zelf uitgevonden tips en tricks?).


Daar zeg je nu eens iets. De meeste van die experten willen enkel iets laten zien dat "af" is. Ze willen je niet laten zien hoe ze het opbouwen.

citaat:
Goed idee Gerolf. Laten we derop los scratchen of hoe schrijf je dit ??


Het is nooit verboden geweest om scratchbuilding te doen of om er iets van te laten zien op dit forum. Maar dan niet enkel "het is af, zo ziet het eruit achter 3 jaar werk", alles durven laten zien h?. Maar er staat hier niet veel...eigenlijk bijna niets.

En denk je echt dat er meer te zien gaat zijn als er een aparte rubriek komt? Men wil hier enkel het resultaat (laten) zien, niet het bouwen zelf. Alhoewel dat het meest inspirerend is en waar je het meest van kan leren. Waarom denk je dat er niemand aan begint? Omdat hij er zoveel anderen dat ziet doen?

Als ik dat vergelijk met bvb MLS waar van alle bouwwerken in allerlei staat van afwerking getoond worden dan lopen we hier veel mis. En daar komt regelmatig wel de kreet "omdat ik hier zoveel gezien heb heb ik ook eens iets geprobeerd".

Hier is er nog nooit iemand die de opbouw van een kit heeft laten zien!


1) Havoc, als jij dat zo aanvoelt is dat uw volste recht en dan laat ik dit voor uw rekening ( ook al sla je de bal mis) maar goed ieder zijn....

2) ik pleit ervoor om in het andere forum de modelbouwers die iets meer willen, aanbod te laten komen. En dat dit niet noodzakelijk hier in dit forum moet ( mag wel maar hoeft niet)
Wat is er mis mee dat modelbouwers die verder willen gaan apart ergens anders een discussie verder zetten en tonen wat hun kunne is. Wat is er in godsnaam mis mee met de ambitie om een stapje hoger te willen gaan in onze mooie hobby ? En daarvoor te kunnen rekenen op nog meer ervaren modelbouwers als jezelf .
Mag ik dan deze opmerking niet maken of zo.
Kijk van mij mag iedereen zijn heug en meug neerpennen op dit forum. Geen probleem mee.
Maar als ik bv naar de group On30 kijk ( weleenswaar Engels-talig) valt het wel op dat daar ervaren modelbouwers  zitten. Niemand die er aanstoot aanneemt dat daar beginners komen kijken en praten.
Wat opvalt is wel het klimaat ( wat ik zo noemen) van goede nabuurschap, en dit zonder alle andere dingen der bij te sleuren. To the point. Dat is alles.
3) Splitsing ??? dat is tegenwoordig het mode woord zekers . Nergens gesproken over splitsing.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Stefan Appelmans

stefan.

Havoc

citaat:
OUDE ROTTEN, dat hoor ik niet graag.


Ik denk dat je hier even de bal mis slaat. ?Oude rot" in het nederlands is niet pejoratief, het wil gewoon zeggen "iemand met veel ervaring die hij opgedaan heeft door het TE DOEN".

citaat:
gaat in GOOGLE (pub) ge schrijft 1N4007 of Briney Spears (tiens?)en ge hebt daar alles voor U, met de gebruikwijze, voorbeelden en alles.
Kunt U zich eventueel eens per ongeluk kunnen voorstellen wat het was wanneer men dat in een boek moest vinden? Welk boek? waar?


Een gebruiksaanwijzing voor Britney Spears???? Voor een 1N4007 waren er databoeken, ik heb die nog liggen. En het internet zonder la Spears zou voor mij geen probleem zijn, integendeel.

citaat:
ik pleit ervoor om in het andere forum de modelbouwers die iets meer willen, aanbod te laten komen. En dat dit niet noodzakelijk hier in dit forum moet ( mag wel maar hoeft niet)
Wat is er mis mee dat modelbouwers die verder willen gaan apart ergens anders een discussie verder zetten en tonen wat hun kunne is. Wat is er in godsnaam mis mee met de ambitie om een stapje hoger te willen gaan in onze mooie hobby ? En daarvoor te kunnen rekenen op nog meer ervaren modelbouwers als jezelf .
Mag ik dan deze opmerking niet maken of zo.


Tuurlijk mag je die opmerking maken. Maar waarom moet dat op een andere plaats? Geef daar eens een rechtuit antwoord op: waarom niet op dit forum? Waarom wil je anderen niet inspireren? Schrik om vragen te krijgen? Dat begrijp ik niet. Er is niemand die diegenen die m??r willen tegenhoudt en toch laten ze niets zien...

citaat:
Splitsing ??? dat is tegenwoordig het mode woord zekers . Nergens gesproken over splitsing.


Wie stelt er voor om ergens anders te (her)beginnen?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Stefan Appelmans

En hoeveel boeken kopen met alles dat ge wilt weten, laatste versie natuurlijk, en dat weet ge nooit op voorand.
Voor Britney Spears, die is voor mij ook niet noodaakelijk, het is trouwens de reden waarvoor ik het schreef.[xx(]
Ik kom in twee of drie dagen terugkijken...[:X]
stefan.