dubbeltractie en keerlus

Gestart door Jean, 05 april 2007, 21:32:02 PM

Jean


Spoorweggenoten,


Volgens mij is het niet mogelijk om met dubbeltractie (beide gemotoriseerd en elk een eigen decoder) een keerlus door te rijden. Klopt dit?

Ik heb het niet uitgeprobeerd, ik rij niet met dubbeltractie. Voor mij is het louter een theortische vraag, maar ik ben wel benieuwd of iemand kan zeggen of mijn aanname correct is.

En wat gebeurt er eventueel?

Ben benieuwd, groeten
Jean



erik de noorman

Ik heb daar toch geen problemen mee. Zelfs in tripeltractie. Ik rij wel 3 rail.

Erik

Klaas Zondervan

Ik zou ook niet weten waarom dubbeltractie in een keerlus niet kan.
Jean, kun je uitleggen wat je gedachtengang hierover is?

Jean

In een eerdere posting, als ik mij goed herinner eentje van CBX, stond vermeld, vrij vertaald, dat je twee keerlussen best met ??n keerlusmodule zou kunnen aansturen. Een beperking die dit dan met zich meebracht, was dan wel dat je dan niet met een tweede loc gelijktijdig gebruik kon maken van de keerlussen (die beide worden aangestuurd door ??n LK100).
Volgens mij is dit volgens hetzelfde principe: Met een tweede loc ga je ??n keerlus in.
Het kan dus wel lees ik.
Wat zie ik over het hoofd? Graag een toelichting waar het mis gaat in mijn gedachtengang.

Nu ik recent de keerlussen op de baan heb aangesloten, kwam deze gedachtengang boven...wat nu als je in dubbeltractie gaat rijden?

Geldt overigens dat er geen probleem is bij dubbeltractie voor beide typen modules? Dus voor zowel de 'kortsluiting gestuurde' en de 'bezetmelding gestuurde' keerlus modules.


Groet,
Jean


toch moeilijk, in ??n keer goed typen

Klaas Zondervan

Jean, de beperking bij een keerlusmodule is dat je altijd maar over 1 scheiding tegelijk mag rijden. Dus bij een keerlus met eigen omschakelmodule mag je niet tegelijk over de ingaande en de uitgaande scheiding rijden. De scheiding waar de trein over rijdt wordt nl. door de module gelijk gepoold. Zou je tegelijk over de andere scheiding rijden, dan wil de module bij scheiding 2 gelijk polen waardoor de poling bij scheiding 1 weer verkeerd is.

Als je een keerlusmodule gebruikt voor 2 keerlussen, dan heb je totaal 4 scheidingen, en daarvan mag er maar 1 tegelijk door een trein bereden worden.

Er is in dit verband geen verschil tussen een kortsluitende module zoals de LK100 en een module die gestuurd wordt door bezetmelding, zoals de Funky schakeling.

Peter

Ik gebruik de Lenz keerlusmodule (LK-100) en heb geen enkel probleem met loks in dubbeltraktie. Voor de besturing van dubbeltraktie heb ik sowieso geen probleem, vermits dit zeer eenvoudig aan te sturen is met de Intellibox van Uhlenbrock. Het enige wat je in de gaten moet houden dat de scheidingen in de keerlus minimun de volledige treinlengte gebruiken.
PS: ik rij DCC digitaal
Met vriendelijke groeten
Peter

cbx

citaat:
Geplaatst door Peter

Ik gebruik de Lenz keerlusmodule (LK-100) en heb geen enkel probleem met loks in dubbeltraktie. Voor de besturing van dubbeltraktie heb ik sowieso geen probleem, vermits dit zeer eenvoudig aan te sturen is met de Intellibox van Uhlenbrock. Het enige wat je in de gaten moet houden dat de scheidingen in de keerlus minimun de volledige treinlengte gebruiken.
PS: ik rij DCC digitaal


Ik rij ook met dubbeltractie waarbij ??n lok trekt, vervolgens 9 Ertz wagons en weer een lok welke duwt over de Lenz LK100 en dat gaat prima. Inderdaad de lengte van de trein in de gaten houden t.a.v. de lengte van de keerlus.
Maar ook twee loks in dubbeltraktie met 9 wagons gaat prima. Is ook nodig op de "Schiefe Ebene" dat stijgt nogal!

Jean

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Jean, de beperking bij een keerlusmodule is dat je altijd maar over 1 scheiding tegelijk mag rijden. Dus bij een keerlus met eigen omschakelmodule mag je niet tegelijk over de ingaande en de uitgaande scheiding rijden. De scheiding waar de trein over rijdt wordt nl. door de module gelijk gepoold. Zou je tegelijk over de andere scheiding rijden, dan wil de module bij scheiding 2 gelijk polen waardoor de poling bij scheiding 1 weer verkeerd is.

Als je een keerlusmodule gebruikt voor 2 keerlussen, dan heb je totaal 4 scheidingen, en daarvan mag er maar 1 tegelijk door een trein bereden worden.

Er is in dit verband geen verschil tussen een kortsluitende module zoals de LK100 en een module die gestuurd wordt door bezetmelding, zoals de Funky schakeling.




Helemaal helder.
Achteraf bezien (wederom) zo klaar als een klontje [:)]

Groeten,
Jean