Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Dwarsliggers

Gestart door Peter, 02 april 2007, 18:54:57 PM

Peter

Nee, ik bedoel geen moeilijk doende mensen of een bepaalde modelspoorclub, maar dwarsliggers of bielsen .
Ze zijn er in soorten, hout, ijzer, beton of.... enz.
Wat me opvalt is dat je wel rails ziet met betonnen bielsen, maar ik heb nog nooit wissels gezien met betonnen bielsen. In Antw. centr. liggen ze op -2 waarschijnlijk wel op betonnen platen, maar meestal liggen ze gewoon op houten bielsen.
O ja, Rocoline heeft rails met (immitatie) betonnen bielsen, maar dat is niet het type dat hier in Belgie gebruikt wordt (hier hebben ze dezelfde breedte over heel de lengte) en zijn ze iets breder.
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

#1
In Nederland zijn de laatste jaren heel wat wissels op betonnen bielzen gelegd. In ieder geval in enkele grote stations, zoals Amsterdam CS, Rotterdam CS, Utrecht CS. Maar ze liggen b.v. ook in het industriegebied Vlissingen Oost. En er zijn ongetwijfeld anderen die dit lijstje kunnen aanvullen.

13erke

#2
Op rail.lu hebben ze daar een onderwerpje over, op het luxemburgse net werder tot voor kort bij spoorwerken weer sporen met houten houten dwarsliggers gebruikt, maar nu kennelijk begint men daar ook met betonnen dwarsliggers te gebruiken.
De url : http://www.rail.lu/weichenaufbetonschwellen.html

knibbelknabbel

#3
In Kontich liggen er wissels in betonnen bielzen. De vertakking van L27 naar L13, komende van Brussel... Dit zijn bij mijn weten de enige die er liggen. (bij wijze van experiment gelegd?)

jean-luc

#4
De paniek sloeg me om het gore lijf toen ik de titel las.
Wat is je vraag in feite Peter ?

Groeten, Jean-Luc  -  lid van "De dwarsliggers"

Gerolf

#5
citaat:
Geplaatst door jean-luc

Wat is je vraag in feite Peter ?
Of/waar er in Belgi? betonnen liggers voor wissels gebruikt worden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw