zandstralen

Gestart door treinvirus, 02 april 2007, 16:23:08 PM

treinvirus

Ik heb een tender die bij verschillende vefpogingen totaal mislukt is dootr technisch problemen .
Nu gaat het om een -duur- DJH model stoomlok type 58 waarvan de lok zeer mooi gebouwd is door mij en volledig gelukt is kwa verf.
Heeft iemand van jullie een zandstraalinstallatie om de verschillende lagen verf van de metalen tender te halen zodat ik hem opnieuw kan spuiten. Zo'n installatie is voor mij te duur om aan te kopen  daar ik ze misschien 2 a 3 keer zal gebruiken. indien iemand mij kan helpen: ik stuur de tender op of breng hem wel als het niet te ver is. graag een reaktie :het zou zonde zijn voor de lok om hem zo te laten
Dirk
 

Peter

Is de tender in elkaar gelijmd of gesoldeerd?
In het geval van soldering kan je het beste wat Methyl Ethyl Ketone (MEK) kopen of een andere scherpe solvent (oplosmiddel) een paar uurtjes (1 is soms al genoeg) in onderdompelen en de verf komt in velletjes eraf, tot op het naakte metaal. NIET VOOR PLASTIEK E.D.!!!!en in een goed verluchte ruimte gebruiken. In het andere geval kan je remolie voor auto's of ovenreiniger gebruiken. Inspuiten of insmeren, in een plastiek zakje steken, goed afsluiten en een goede 24 uren laten staan. Nadien met een oude tandenborstel of zoiets en wat afwasmiddel de verf er grondig afborstelen
Met vriendelijke groeten
Peter

loco

Ik heb in het verrleden herhaaldelijk DJH modellen moeten ontverven. Ook wanneer de verf er al jaren op zat. Vaak waren dit modellen die ik overkocht en opnieuw moesten gebouwd worden.
Ik heb altijd Sun vloeibare vaatwasmachiene zeep gebrruikt. Hierover heeft ook in MSM een bijdrage gestaan. In elk geval is SUN minder gevaarlijk dan MEK. Enfin, ik ben helemaal geen MEK-fan, daarom raad ik het ook af. Remolie gaat ook goed. Maar dan zit je met de olie. Probleem is vaak de grondverf. Die kan hardnekkig op het model blijven zitten. Zandstralen zou ik niet doen. Ook niet wanneer je met koolstof kunt stralen ipv zandkorrels. Het gevaar bestaat dat je witmetaal ook gaat wegstralen.

treinvirus

dank u
ik heb de methode met sun ook gelezen in MSM en ook toegepast maar enkel op plastiekmodellen en ik moet toegeven :het werkte wel voor relatief recent geverfde oppervlakken maar het duurde verschillende weken bij mij voor er alles afging. Wel heb ik het produkt puur gebruikt maar niet ververst.Gaat het sneller met regelmatig verversen vaatwasprodukt?eventueel telkens bij produkt warm water bijvoegen?
De modellen bij mij zijn gesoldeerd dus ik ga nu de remvloeistof eens proberen daar ik denk er nog wat staan te hebben in de garage.
Ik wist niet dat zandstralen zo drastisch werkte!
dirk
 

Gerolf

Isopropanol verwijdert ook verf, en lijkt me onschadelijk voor je model. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd om er oude verf mee te verwijderen, maar het lijkt me zeker een mogelijkheid.
Het vaatwasmachinemiddel warm houden (bain-marie?) verhoogt ongetwijfeld de inwerkingsmogelijkheid.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

zoeffie

Isopropanol?
Dan mag er toch geheel niks van plastic of lijm aanwezig zijn op het model.
Wees hier zeer voorzichtig mee en zorg dat je 100% overtuigd bent dat alles van metaal en gesoldeerd is.

locomotion

De meeste middelen die je probeert zijn agressief. Iso is ??n van de minst erge. Het gaat, maar veel hangt toch af van de hardheid van de verf. Je moet zeker een deksel gebruiken, anders is de Iso zo weg.
Maar ook remolie is agressief. maar zeker niet gevaarlijk voor metaal. Wel bvb op expoxy. Werkt langzaam.
Ik zou toch aanraden van eerst uit te testen en zeker ook eens het afwasmiddel van Sun proberen.
Nog een vraagje in de marge. Weet iemand waar je gemakkelijk Isopoanol kunt kopen, buiten mijn apotheker. GB - Brico ... ???
Locomotion

GeM

Ik heb het enkele jaren geleden geprobeerd met een metalen kast van een oude M* stomer: kast ontdaan van alle attributen, en dan enkele dagen in een bakje met thinner laten liggen. In de kleine spleetjes met een tandenborstel de verf wegpoetsen. Uiteraard het bakje thinner in een goed verluchte plaats zetten (bij mij was dat het washok buiten)
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

janjozef

Ik betwijfel of isopropanol verf gaat afbijten, en zeker geen humbrol of revel. Voor mij, de gezondste is met sun vloeibaar afwasmiddel voor de vaatwas. Zijn industriele tegenhanger zou nog beter moeten zijn maar die heb ik nog niet geprobeert. Weet trouwens niet hoe hij heet of waar te krijgen

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Klaas Zondervan

Waarom eigenlijk geen verfafbijt of gootsteenontstopper? (beide op basis van natrium-hydroxide)

hobbyist

Isopropanol wordt ook gebruikt om cd's/dvd te kuisen
dus je vindt het overal. let wel op. Isopropanol is kankerverwekkend

locomotion

Weet iemand waar je isopropanol vlot en goedkoop kunt kopen in flesjes van 1 liter. (liefst niet bij de apotheker om de hoek).
Ik wist ook niet dat het klankerverwekkend was. vremd, want het zit in zoveel producten (stiften, medicijnen, verven, .... ) dat ik me afvraag waarom er dan geen waarschuwing op staat.
Locomotion

Peter

Te koop bij Brico en bij goede drogisten. Niet bij Gamma !!
Met vriendelijke groeten
Peter

René

citaat:
Geplaatst door hobbyist

Isopropanol wordt ook gebruikt om cd's/dvd te kuisen
dus je vindt het overal. let wel op. Isopropanol is kankerverwekkend




Waar kan ik terugvinden dat het kankerverwekkend is?

Bij mijn weten lost het enkel nog niet uitgehardde verf op en is het ook niet schadelijk voor kunststoffen. Het spul wordt in kunststof flessen opgeslagen.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

Peter

Isopropanol is NIET kankerverwekkend. Volgens alle produkt-klassifikaties die ik ken ADR-IATA-RID en IMO is het enkel irriterend.

Hierbij het voorbeeld van zo'n informatie kaart.

http://www.bevepe.be/producten/pdf/74_techfiche_nl.pdf
Met vriendelijke groeten
Peter