Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

sleperwip bij 3-rail digitaal

Gestart door dancer, 02 april 2007, 08:37:39 AM

dancer

Ik had gelezen dat een sleperwip nodig is tussen de 2 gescheiden stroomkringen bij Marklin digitaal... (wanneer dus verschillende delen van de baan door middel van booster (bv delta contol f)en trafos verschillende stroomkringen heeft..)  Is dit wel echt zo nodig?  want ik snap niet waarom....

Klaas Zondervan

Een sleperwip is niet nodig. Als de sleper over de scheiding komt tussen twee boostergebieden, dan verbindt hij beide boosters even met elkaar. Maar dat is niet erg, omdat de boosters dezelfde spanning leveren.
Een sleperwip is wel nodig op de scheiding tussen een digitaal en een analoog deel van de spoorbaan, omdat daar de spanningen verschillend zijn.

dancer

ok klaas..
dat was heel duidelijk; bedankt... (want ik zit op zovele forums hierover te checken en na een tijd weet men niet wat men moet doen..met zo veel verschillende uitleg..)

EricVW

Toch heeft mijn booster het laten afweten.
Bij maar een moment dat de twee middenrails met de sleper in contact kwamen( allebij de secties digitaal)
Eric

Klaas Zondervan

Eric,
er zijn duizenden digitale spoorbanen met meerdere boosters waar duizenden keren contact wordt gemaakt tussen twee boosters doordat een trein over de sectiescheiding rijdt. Het systeem is daartegen bestand. Dus als het bij jou fout ging dan was er iets verkeerd aangesloten, of je had domme pech.

LokSound

een sleperwissel is ALTIJD aan te bevelen.
Wie garandeert er dat beide delen van je baan op hetzelfd potentiaal staan? Denk ook aan de booster met lagere uitgangmogelijkheid.
Voor zijn prijs (van de WIP) altijd plaatsen. De voorzichtigheid is de moeder van de ....

LokSound

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Eric,
er zijn duizenden digitale spoorbanen met meerdere boosters waar duizenden keren contact wordt gemaakt tussen twee boosters doordat een trein over de sectiescheiding rijdt. Het systeem is daartegen bestand. Dus als het bij jou fout ging dan was er iets verkeerd aangesloten, of je had domme pech.




mogelijks reed je te traag over de scheiding en heb je een (kort)sluiting veroorzaakt die het systeem niet kon opvangen...

Klaas Zondervan

Loksound, bij digitale banen op 2-rail systeem is een sleperwip helemaal niet mogelijk. Maar ook daar gaat het op duizenden spoorbanen al duizenden keren goed, dus ik zie het probleem niet zo.

JoVer

Bij 2-rail banen is er geen verschil in "potentiaal": de rails die elkaar op de scheidinslijn tussen 2 booster-secties "raken" hebben dezelfde polariteit. Bij 3-rail kan het zijn dat ze "out of sync" zijn.

Anderzijds: vele 3-rail digitale banen kennen hier geen probleem.

Wat betreft: traag rijden en dus kortsluiting: kortsluiting is kortsluiting, of je nu traag of snel rijdt.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door JoVer

Bij 2-rail banen is er geen verschil in "potentiaal": de rails die elkaar op de scheidinslijn tussen 2 booster-secties "raken" hebben dezelfde polariteit. Bij 3-rail kan het zijn dat ze "out of sync" zijn.

Ik gebruik het woord niet gauw, maar nu wel: grote onzin.

n/a

Je dient alleen een sleperwip te gebruiken als je ??n deel van je baan met een M?rklin 6021 of Intellibox voedt, en een ander deel met een Delta Control (beide types, 6604 en 66045) als booster - door de Delta Control wordt het signaal kennelijk iets in fase verschoven, waardoor je zonder sleperwip vonkvorming krijgt (verschil in spanning in tijd gezien, dus 'kortsluiting' omdat op een bepaald tijdstip het in fase verschoven signaal bv. net 0 is, terwijl het originele signaal dat dan juist niet is).

Zie http://www.x-train.de/tut/deltaboost.htm met name bovenaan in het artikel de zin: "Die Ausg?nge der Booster und der UNIT d?rfen NIE zusammen kommen."

Zie ook http://www.marklin.nl/digital/6604-booster.html onderaan het artikel.

Peter


Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Spoor_H0

door de Delta Control wordt het signaal kennelijk iets in fase verschoven, waardoor je zonder sleperwip vonkvorming krijgt (verschil in spanning in tijd gezien, dus 'kortsluiting' omdat op een bepaald tijdstip het in fase verschoven signaal bv. net 0 is, terwijl het originele signaal dat dan juist niet is).

Dat wordt dus veroorzaakt door de manier van aansluiten, maar heeft niks met 2-rail of 3-rail te maken.

n/a


Klaas Zondervan


n/a

Nou ja omdat je mij citeerde......

Het lijkt dat een aantal mensen wel ergens de klok heeft horen luiden, maar dus niet weet waar de klepel hangt, in verband met die sleperwippers.

Peter