Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

sleperwip bij 3-rail digitaal

Gestart door dancer, 02 april 2007, 08:37:39 AM

LokSound

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Loksound, bij digitale banen op 2-rail systeem is een sleperwip helemaal niet mogelijk. Maar ook daar gaat het op duizenden spoorbanen al duizenden keren goed, dus ik zie het probleem niet zo.



we hadden het hier wel over M?rklin en niet over 2-rail!
sorry!

LokSound

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door JoVer

Bij 2-rail banen is er geen verschil in "potentiaal": de rails die elkaar op de scheidinslijn tussen 2 booster-secties "raken" hebben dezelfde polariteit. Bij 3-rail kan het zijn dat ze "out of sync" zijn.

Ik gebruik het woord niet gauw, maar nu wel: grote onzin.



verwijten hoeft niet hoor.
Als elkeen wat helpt, komen we er wel!

Patrick

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door LokSound

we hadden het hier wel over M?rklin en niet over 2-rail!
sorry!

Precies, maar ik haalde 2-rail er even bij om te illustreren dat er situaties zijn waar een sleperwip niet eens mogelijk is, en het toch goed gaat.
Dus waarom een sleperwip bij 3-rail dan wel nodig is, dat snap ik nog steeds niet. Elektrisch is er geen wezenlijk verschil in dit opzicht tussen 2-rail en 3-rail.

n/a

Tja iemand moet het laatste woord hebben! [:(]

Treinliefhebber

Als een centrale de boosters parallel aanstuurt zijn er geen looptijdverschillen en zijn dus de signalen op ieder moment gelijk. Als een centrale een booster aanstuurt die op zijn beurt andere boosters (6604 of 66045) aanstuurt ontstaan er looptijdverschillen en zijn de signalen niet meer gelijk, hoe kortstondig dit ook is. Rijdt een lok snel over het scheidingspunt zal er niet veel gebeuren, echter rijdt deze langzaam over het scheidingspunt kan dat voor problemen zorgen. Decoders kunnen hierdoor defect raken.
Het eerste bericht van Spoor_HO klopt.

Dave

n/a

Ter info:

Er zijn twee soorten boosters, zie uitleg op volgende site (Duits)
http://www.digital-bahn.de/info_kompo/booster.htm
Deze boosters mengen op een baan gaat niet.

Als met boosters in fase zijn, en meestal is dit zo als met de kleurcodes aanhoud, dan is een sleeperwip niet nodig. Als de draden van boosters geen duidelijke aanduiding hebben wat juist massa en digitaal signaal is dan kunnen de boosters uit fase zijn, heeft men problemen zonder sleeperwip.

Boosters met gemeenschapelijke massa tussen digitaal systeem en massa booster uitgang (MIT Massebezug) zijn meestal geen probleem.
Boosters met gescheiden massa (OHNE Massebezug) zijn dikwijls een pobleem, ook op twee rail systemen. Hier moet men zeker naar de fase gelijkheid kijken.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Treinliefhebber

.... Als een centrale een booster aanstuurt die op zijn beurt andere boosters (6604 of 66045) aanstuurt ontstaan er looptijdverschillen en zijn de signalen niet meer gelijk, hoe kortstondig dit ook is.

Inderdaad, en zoiets moet je dan ook niet doen.
Bovendien heeft het niks met 2-rail of 3-rail te maken, in dit geval krijg je op beide railsystemen problemen.

René

Eigenlijk begijp ik de ophef niet helemaal. In het geval van faseverschillen (geen tegenfase) of looptijdverschillen zal er kortstondig misschien iets meer stroom gaan lopen. De duur ervan is zo kort dat die boosters daar letterlijk en figuurlijk niet warm van worden.
In een ander topic (of op een ander forum) lees ik dan weer dat mensen een keerlusmodule hebben die juist gebruik maakt van een kortstondige kortsluiting (bewust gekozen) waar ze dan weer geen probleem in zien.

Mocht het geval zich voordoen dat een trein zodanig tot stilstand komt dat de beide boosteruitgangen iets langer met elkaar verbonden zijn dan zal alsnog een stroombegrenzing of kortsluitbeveiliging in werking treden, netzo als het geval moet zijn bij een ontsporing waarbij kortsluiting optreedt of het openrijden van een wissel die daar niet geschikt voor is. Tegen dit soort denkbare incidenten moet een booster beveiligd zijn.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

n/a

citaat:
Geplaatst door Eric VW

Toch heeft mijn booster het laten afweten.
Bij maar een moment dat de twee middenrails met de sleper in contact kwamen( allebij de secties digitaal)
Eric



Tsja Ren? ik denk dat ook.

Maar ik wil op het 3R-gedeelte van mijn baan gemengd met een IB, een Power 3, en een aantal Delta Controllers gaan rijden, dus ik voorzie voor alle zekerheid de sleperwippers toch maar, om ook de Delta Controllers, die op de uitgang van IB of Power 3 aangesloten worden, als booster te kunnen gebruiken. Vandaar dat ik me informeerde over het gebruik van die Delta Controllers als boosters. Heb het in de praktijk nog niet gebruikt: tot nu toe enkel "rechtstreeks via de IB" gereden.

Misschien kan Eric VW nog even zijn configuratie schetsen - wat voor soort boosters hij in gebruik had, welke er juist defekt raakte.

Peter

erik de noorman

Ik gebruik op mijn baan een IB en een delta als booster samen zonder sleperwip. Tot nu toe nog geen enkel probleem. Enkel inderdaad als je een lok over  
de gescheiden sectie's laat kruipen hapert hij even (kortsluiting) waarna de lok gewoon verder rijdt.

Erik

n/a

Dus als je geen sleperwippers gebruikt bij gebruik van Delta Controllers als boosters, best voor alle zekerheid de scheiding tussen de secties leggen op plaatsen waar de trein snel rijdt [:D] [:D] .


Lucien 1952

nu geraak ik er echt niet meer uit.
even voor mij vertellen hoe het momenteel zit.
ik heb een baan in twee delen verdeeld. een gevoed door transfo 52va verbonden aan 6021 en een transfo 52va verbonden aan 66045 als booster. gescheiden door een sleperwip.
nu de vraag ik heb me een booster 6015 aangekocht ter vervanging van de 66045 moet ik dan nog een sleperwip gebruiken of niet[:I] ja op dit gebied ben ik echt een leek..
graag even uitleg .
waarvoor dank.
lucien.
lucien

Klaas Zondervan

Ik snap dat je er niet meer uitkomt. De meningen zijn nl. sterk verdeeld.
Maar ik vind een sleperwip onnodig, en de voorstanders van de wip hebben nog steeds niet overtuigend aangetoond dat hij wel nodig is.
Nou kan een sleperwip ook geen kwaad, dus als je bang bent dat het fout gaat dan zet je er voor de zekerheid gewoon een tussen.

ysbeer

Wellicht dom,maar hoe moet dat nu op 2 rail als een sleper wip volgens jullie nodig is.
Zelf iets wat er ook maar in de verreverte op lijkt zie ik bij 2 rail niet als mogelijk
Is dat dom??En gaan dus alle boosters kapot??
wim