Eerste ervaringen met Type 15 Olaerts

Gestart door nmbssncb, 01 april 2007, 22:08:33 PM

nmbssncb


Ik heb van het type 15 van Olearts onlangs 3 uitvoeringen gekocht: de 150001 (donkerblauw), de 1501 (geel/blauw) en de 1503 (lichtblauw).

Ze zijn geschikt voor (M?rklin) 3-rail, uitgerust met ESD Loksound mfx, schakelbare derde koplamp, sluitlichten en cabineverlichting.

Deze loks zijn mooi afgewerkt en gedetailleerd. En de kostprijs is zeer acceptabel. Verder is elke lok verpakt in een robuuste kartonnen doos met zeer goed en stevig schuim.

Loks met een kunststoffen kap hebben nooit mijn voorkeur en vooral wanneer er veel "losse" details aan zitten. Bij dit type 15 valt dit erg mee. Alleen is het uitkijken met de kunststoffen bedrading op het dak: het is wel redelijk stevig, maar toch. Gebruik van metalen draden op de isolatoren had m.i. beter geweest.

De frontverlichting is zeer helder met wit LED licht (kan eventueel gedimd worden met de ESU Lokprogrammer).
De rode sluitverlichting is bij daglicht niet goed te zien, wel in het donker. Dit had wat mij betreft wat feller gemogen.

Het geluid is ronduit goed te noemen. Ik heb een type 13 van LS Models met geluid, en dat is een stuk minder...

Deze lok heeft een "fluister" sleepkontakt. Dit Roco sleepkontakt is inderdaad stiller dan de standaard M?rklin sleepkontakten.

Dan nu het rijgedrag met gebruik van de M?rklin Central Station.

De lok kan zeer, zeer langzaam rijden. Als Vmin is 3 ingeprogrammeerd op een schaal van 0 -255. Minder kan ook nog maar schokkerig rijgedrag is dan het gevolg.

Op de slanke M?rklin C-rail wissels haalt de lok het vaak niet op de Vmin. Hij blijft hangen tot wanneer de snelheid (spanning) opgevoerd wordt. Veel hangt af van de rijrichting - sleepkontakt voor of achter - en of er rechtdoor of afbuigend door de wissel wordt gereden.

Het type 15 van Olaerts heeft geen anti-slipbandjes maar het kontaktoppervlak van de wielen met de rails is ruwer dan gebruikelijk.

Verder heb ik de indruk dat de vertikale speling van het sleepkontakt net onvoldoende is, het Roco sleepkontakt is bovendien dikker door het stuk plastic dan de standaard M?rklin sleepkontakten, en dat het draaistel daardoor op de wissels door de verhoogde puntkontakten omhoog wordt gedruk. Gevolg: minder grip op de rails.

De 1501 rijdt het best en heeft het minst problemen op de wissels.
Helaas, zowel de 150001 en de 1503 geven kortsluiting bij het berijden van de wissels. Dit is een probleem dat ik nog nader moet onderzoeken.
Feit is dat bij de C-rail slanke wissels de kontaktpunten soms tegen de wielflenzen aankomen, ook bij een enkele M?rklin lok. De toleranties zijn gering.

Het type 15 heb ik nog niet uitgeprobeerd op een helling en ook niet met een "last".


nmbssncb
========
Willy

loco

beste nmbssncb
Jouw probleem met de sleper hebben wij ook gehad met enkele modellen. maar gelukkig hebben we dit kunnen oplossen. Een mogelijke oplossing vind je onder aan het artikel op deze blz http://www.de-pijl.info/Clubinfo/gazet/gazet%20164%20Reeks%2015%20aanpassing/Reeks%2015%20TO%20aanpassingen.htm

Peter

Zie draadje "mijn laatste aanwinst" Mijn 1503 rijdt fantastisch (DCC) en ook met de koppeling is er niets mis. (ik gebruik Fleischmann Profi-koppeling)
Dus voor dit model Guido van mij een 10 op 10
Met vriendelijke groeten
Peter

nmbssncb

citaat:
Geplaatst door Peter

Zie draadje "mijn laatste aanwinst" Mijn 1503 rijdt fantastisch (DCC) en ook met de koppeling is er niets mis. (ik gebruik Fleischmann Profi-koppeling)
Dus voor dit model Guido van mij een 10 op 10



Ik heb "je draadje" gevonden in de inmiddels 55 pagina's tellende "Mijn nieuwe aanwinst".
Ik beschik niet over de Fleischmann Profi-koppeling (omdat die niet unverseel is) maar probeer het wel eerst met de ROCO universeelkoppeling.
Waarschijnlijk heeft de lok 10 op 10 voor 2-rail gebruik... Over de trekkracht en het gedrag op een helling heb ik tot op heden nog niets vernomen...
Willy

Peter

Als test 8 4-assige wagens (Roco Eurofimas en Rivarrosi T-2) op een helling van 2,5 % geven geen probleem voor de 15. De maximum op mijn baan is 6  4-assige wagens (moet niet maar kan wel)
Bij deze test was er geen merkbaar verschil in snelheid bij de helling op te rijden, enkel bij het afrijden van de helling versnelt de trein een beetje.
Met vriendelijke groeten
Peter

nmbssncb

citaat:
Geplaatst door loco

beste nmbssncb
Jouw probleem met de sleper hebben wij ook gehad met enkele modellen. maar gelukkig hebben we dit kunnen oplossen. Een mogelijke oplossing vind je onder aan het artikel op deze blz http://www.de-pijl.info/Clubinfo/gazet/gazet%20164%20Reeks%2015%20aanpassing/Reeks%2015%20TO%20aanpassingen.htm



Loco,


De ingreep van het afvijlen om meer ruimte te geven aan het sleepkontakt is nogal rigoreus. Ik zie het nog even aan. In elk geval bedankt voor de reaktie (uit mijn geboortestad!).

Trouwens een van de oorzaken van de de kortsluiting op de M?rklin slanke C-wissels is de bevestiging van de sleper. Deze bevestiging laat een kleine horizontale beweging - naar links of naar rechts - toe waardoor de sleper niet meer perfect parallel staat met de rijrichting. De speling van het klikmechanisme waarop de sleper geklemd is, met het draaistel is te groot.

Bij ??n van de 3 loks lukt het mij niet om het onderdeel tussen de buffers te verwijderen. Het zit muurvast in de NEM-schacht. Aan die kant kan ik dus (voorlopig) geen koppeling aanbrengen. Deze lok stuur ik zeker terug.
De overige heb ik van de Roco Unverseelkoppelingen voorzien. Tot op heden heb er geen problemen mee...

nmbssncb
========


Willy