Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Belgische modellen in N

Gestart door dwizeno, 27 januari 2005, 12:10:59 PM

railrunner

Piko brengt de Nederlandse reeks 22 uit onder catalogusnummer 40440.  Dit is ook goed nieuws voor ons, want dit model is de Belgische reeks 76.  Die werden gebruikt in de Antwerpse haven, alsook voor de aanleg van de hogesnelheidstrein.  Verder heb ik in mijn archieven een foto van dit model in Scheldewindeke op lijn 122.  Twee kleurvarianten mogelijk: de roodbruine (zoals ze van Nederland komen en de nieuwe livreikleuren grijs/geel.  Prijskaartje ca. 140€, maar in Nederland bij Freebit voor te bestellen voor 126€.

Tampondruk?  Ik heb al eens geinformeerd om een model in ontwikkeling te bedrukken via tampondruk: 5€ per wagon en per kleur in kleinserie!  Dure onderneming als je al drie of vier kleuren nodig hebt.  En dan is het al een gunstprijs.  De Belgische markt in schaal N zal altijd afhankelijk blijven van een aantal initiatiefnemers die iets in 3D willen maken.  En het zal gebeuren via kleinseriefabricatie, juist omdat onze markt al klein is.  En om te verkopen zal die kleinseriefabricant  zijn prijzen niet al te hoog moeten leggen, en dan zal het voor sommige mensen nog te veel zijn.  En de marge om iets aan een model te verdienen ligt al bijzonder klein, je moet het al bijna gratis doen, zeg maar uit liefde voor schaal N.

marc goovaerts

Ik denk dat elke kleinseriefabrikant het al kan vergeten om de grootste kost voor de grote merken door te rekenen:de uren, dagen en soms maanden aan voorstudie die eraan vooraf gaan. Die kan je best als hobby beschouwen, want onmogelijk door te rekenen in het eindproduct voor N.

Michiel

Bij Fleischmann is het voor 2014 ook noppes. De Nederlanders worder wel goed bediend, net zoals bij Minitrix. Goed voor hun. Voor de Tp1e  rijders onder ons is de Pruissische P8 wel inzetbaar als Belg.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Bij Arnold is het ook heel erg karig. Enkel Duitsers, Spanjaarden en Amerikanen kunnen zich verheugen. De rest moet maar wachten wat het volgend jaar brengt. Toch wel een beetje zielig programma van hornby (aka Arnold), vind ik persoonlijk. Zelfs de Nederlanders (meestal goed bediend) moeten een jaar houtje bijten.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

J_Vandereycken

Ik heb even bij Piko geïnformeerd,... er zou een Belgische reeks 76 volgen... maar over de timing had men nog geen zicht

Redskin

#350
Voor de Belgische vrienden: is dit iets? ;) Ook dit is natuurlijk wel weer wat magertjes, maar evengoed een kans voor de modelspoorrijders op zoek naar materieel in/door België. Dit is 'n Frans treinstel van Kato in N-spoor, met het bedrijfsnummer van de SNCB. Nooit geweten overigens (of maakt Lemke soms een typootje: SNCF / SNCB?? ::)).Je moet 't trouwens ook maar mooi vinden (ikke wel, maar dat zal ook een beetje komen omdat een vriend van me op de bok van zo'n machine zit :) ) en moet 't qua tijdperk passen...



Volgens Lemke dus met een "Betriebsnummer" van de SNCB, zie HIER.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

doomslu

Een Thalys met NMBS nummer bestaat zeker!
Dus, geen fantasietje.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Driesel


Jep,

Lemke doet toch een poging om in België rondrijdend materieel uit te brengen (onder impuls van LS?).
De Thalys-treinstellen zijn verdeeld onder 4 spoorwegmaatschappijen: SNCF, NMBS, NS en DB (Ik dacht dat de DB hun twee stellen ondertussen had verkocht aan de NMBS). Dus Kato kan wel nog enkele nummers uitbrengen.

Naast deze Thalys met NMBS-nummer van Kato, brengt Hobbytrain ook nog twee diesellocs G 2000 uit die op het Belgische net rondrijden/-reden. Namelijk één van RF (Rail Feeding) en één van ECR (Euro Cargo Rail, de Franse dochtermaatschappij van DB Schenker) , de onderste twee op volgende pagina: http://www.lemkecollection.de/shop/index.php?page=search&keywords=g2000&cat_spur=132&cat_bahnverwaltung=&cat_epoche=28&cat_strom=&desc=on&sdesc=on&x=26&y=21 (ik plaats de foto's hier niet, gezien het foto's van de H0-versies zijn). Het betreffen dus wel tijdperk VI-modellen.
Voor de RF is er naast de kleine Belgische markt ook in Nederland een afzetmarkt, voor de ECR is dat Frankrijk.

Voor de knutselaars: van de ECR-versie is makkelijk een NMBS 5706 tot 5709 te maken.
Voor mij komt Lemke/Hobbytrain net iets te laat met deze G2000'en:



Kato kondigt echter ook een TGV Réseau aan (weliswaar tegen 2015): deze komen ook op het Belgisch net. En dit opent ook perspectieven om volgend jaar een Thalys PBA te verwachten. (PBA = Parijs - Brussel -Amsterdam, PBKA = Parijs - Brussel -Keulen - Amsterdam)
De reeds geproduceerde Thalys-PBKA-stellen van Kato waren met SNCF-nummers en zijn ook perfect inzetbaar op het Belgische net.

Dries

Michiel

Bedankt Dries om dat toe te lichten. Kijk, van dat modern spul heb ik geen kaas gegeten. Als er geen ronde-"B" of NMBS op staat ben ik verloren. Ik ken echt niet alle Belgische operatoren die op onze sporen rond zeilen. Er blijkt dus toch Belgische materieel geproduceerd ter worden. Geen paniek dus! :D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Citaat van: Michiel op 24 januari 2014, 11:53:09 AM
Bedankt Dries om dat toe te lichten. Kijk, van dat modern spul heb ik geen kaas gegeten. Als er geen ronde-"B" of NMBS op staat ben ik verloren. Ik ken echt niet alle Belgische operatoren die op onze sporen rond zeilen. Er blijkt dus toch Belgische materieel geproduceerd ter worden. Geen paniek dus! :D


idem voor mij, alles wat niet Belgisch en tijdperk IV is komt niet op de baan
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Redskin

#355
Citaat van: Michiel op 17 januari 2014, 08:54:46 AM
Bij Fleischmann is het voor 2014 ook noppes. De Nederlanders worder wel goed bediend, net zoals bij Minitrix. Goed voor hun. Voor de Tp1e  rijders onder ons is de Pruissische P8 wel inzetbaar als Belg.

Dan zal dit voor de Belgische modelspoorvrienden toch een klein feestje zijn hoop ik: exclusief voor Menzels Lokschuppen brengt Fleischmann twee "Liegewagens" van de SNCB (tijdperk V) uit. Deze zijn gebaseerd op voormalig Eurofima-rijtuigen van Roco en er zijn twee rijtuignummers.



De respectievelijke artikelnummers zijn 814410-1 en 814410-2 en de oplage van ieder 200 is slechts stuks! :o
Voor meer info en voorbestellen: Klikkerdeklik Succes!
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Michiel

Ik kan niet inschatten of een gemiddelde Belgische TP5-rijder hier een feestje voor gaat bouwen, maar ik neem 'm wel op in de lijst van "alle Belgische schaal N modellen ooit geproduceerd". Bedankt voor het melden van deze nieuwkomer, Frank.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

JohoMapi

#357
Hallo allemaal,

De teleurstelling dat er zo weinig Belgische treinmodellen bestaan begrijp ik wel. Als 'miniatuur-fabrikantje' van 3D-modellen weet ik inmiddels uit eigen ervaring dat er gewoon veel meer afzetmarkt is in andere landen. Misschien leuk ter indicatie waar de RAILNSCALE-bestellingen vandaan komen. Het betreft hier de verdeling van het aantal bestelde producten in t/m 15 juli:
56,2% Duitsland
12,8% Frankrijk
6,8% Verenigde Staten
5,5% Nederland
3,7% Groot Brittannië
2,7% Canada
2,3% Spanje
2,3% Zwitserland
1,8% Ierland
1,8% Zweden
0,9% Bulgarije
0,9% Denemarken
overige landen <0,5% (Australië, België, Japan, Oostenrijk, Slovenië)

Onze modellen zijn vooral naar Duits en Frans voorbeeld. Uiteraard zijn deze modellen ook zeer goed toepasbaar op modelbanen met een ander land als thema. Niettemin zou het uitbrengen van bijvoorbeeld een specifiek Nederlands model al een flinke gok zijn.

Ik vind het daarom prijzenswaardig dat er fabrikanten zijn die Belgische modellen uitbrengen.

Groet,
Maurice
Al onze N-schaal belevenissen vind je op: http://klapplitalbahn.wordpress.com

Sinds kort brengen we ook 3D-print modellen uit: http://railnscale.com/

modèlisme

#358
Hello,
Voor zelfbouwers heb ik de koppen  van verschillende treinstellen in schaal N in stock.
AM 800, Break, AR 40 met enkele koplampen en dubbele koplampen.
Deze zijn 3D geprint van mijn tekeningen.
De kop van een motorstel 45 ( messing ) en de kop van de HLE 27 ,21, 11 ( messing )  en onderdelen kop voor de reeks 18 ( messing )  te bouwen
Het zijn enkel wel de koppen en afronding dak, de zijwanden en de rest dient men zelf te maken uit plasticart, maar vermits de kop het moeilijkste is, dus geprint en apart te verkrijgen.
Bij interesse zullen de koppen ook in messing te verkrijgen zijn, rechtstreeks uit een 3 D tekening gemaakt, ook overweeg ik als er interesse is het volledige dak van de loc reeks 27 in messing te leveren. Dit enkel bij voldoende interesse.
De kop van het stel 620 heb ik wel getekend, maar werd nog niet geprint.
Van elke kop heb ik momenteel maar enkele in stock, maar kunnen steeds na 14 dagen geleverd worden in plastiek uitvoering.
Binnenkort ( oktober ) zal ik ook de stoomloc type 50 in schaal N ( messing ) hebben en waarschijnlijk ook de reeks 91 ( messing).
Voor zelfbouwers zullen ze verkocht worden zonder wielen en motorisering, misschien als er interesse is later met wielen en gemotoriseerd.
verder nieuws in schaal N, misschien in Leuven.
 

59erke

Citaat van: modèlisme op 26 juli 2014, 11:37:22 AM
Binnenkort ( oktober ) zal ik ook de stoomloc type 50 in schaal N ( messing ) hebben en waarschijnlijk ook de reeks 91 ( messing).
Voor zelfbouwers zullen ze verkocht worden zonder wielen en motorisering, misschien als er interesse is later met wielen en gemotoriseerd.
verder nieuws in schaal N, misschien in Leuven.

ik denk dat de modellen met wielen en motorisatie toch wel geinteresseerden zullen vinden.
Ik zou ze persoonlijk, enkel op aanvaag en mits meerkost volledig afgewerkt aanbieden
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan