Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Belgische modellen in N

Gestart door dwizeno, 27 januari 2005, 12:10:59 PM

Michiel

In de MSM 129, waar de aankondiging staat, staat niet vermeld om welke versie het zou gaan. Op de site van Piko is nog geen enkele vermelding van dit model te bespeuren. Het is dus nog een beetje wachten op Piko's publicatie van de aankondiging van dit model, denk ik.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ik zag nu in MSM dat het zou gaan om een NS versie.

Maar ik heb contact opgenomen met Piko, en kreeg het antwoord dat ze NIET van plan zijn op de Benelux hondenkop in schaal N te gaan produceren! Weer een aankondiging die niet doorgaat in schaal N.  :(
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Dat is dan wel helemaal duidelijk...
Eigenlijk nieuwsgierig waar MSM dan de mosterd haalde voor hun aankondiging.

PietB

Citaat van: marc goovaerts op 22 oktober 2013, 12:41:21 PM
Maar Belgische bovenleiding in N zie ik nog niet dadelijk zitten.
Met je eens Marc, maar dat vind ik ook voor H0 gelden.
Het is nooit goed in verhouding te krijgen.
Ik heb elders in det spoor 0 deel van het forum een filmpje geplaats met daar op alleen de masten en portalen, geen bovenleidingen er tussen.
Ik moet zeggen, het valt alleen op als je er op let.
Ik denk dat ik mijn baan zo ook ga aankleden.

grt Piet.

doomslu

In MSM 129 staat dat het een NS hondekop betreft.
In het volgende nummer komt een testverslag.
Misschien komt er ook een Benelux versie, maar misschien ook niet... afwachten.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Michiel op 26 november 2013, 12:14:54 PM
MFTrain breng 2 Belgische goederenwagens uit in schaal N.

http://www.1zu160.net/neues/news.php?id=2714

Michiel, trouwens is die schaal fraaie grafitti, fraaie vastzetarmen coilwagen

Groeten Peter ;)

Michiel

Ik hou niet van grafitti...   >: (zei brompot) ;)

En bij de neuheiten Minitrix is het weer een gemiste kans: niets Belgisch voor 2014.  :(  Hoe dóen ze het!  ??? (...of ik heb er over gekeken)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Nee hoor, het is weer noppes.

Metpetergaathetbeter

Belgische markt is al niet groot (voor Ho) en N is nog een kleinder stukje van de koek ! (Helaas maar waar!)

Groeten Peter ;)

loco

De Belgische markt is inderdaad te klein, daar valt niet aan te twijfelen. Maar juist daarom liggen er kansen open voor de occasionele initiatiefnemer die dit professioneel wilt aanpakken en bestaand materiaal een correcte Belgische look wil geven.
Wat ik met professioneel bedoel is: een perfect uitgevoerde schildering en tampondruk voor de opschriften (eventueel ook voor de schildering). Nieuwe modellen zijn natuurlijk ook een optie, maar dan denk ik eerder aan perfecte 3D prints op een bestaand of nieuw chassis. Ik weet dat ze daar in Blankenberge van dromen, maar echt professioneel is hun geleverde werk nog niet (steeds).
Uiteraard zal daar een meerprijs aan vast hangen. Maar als de kwaliteit goed is, dan mag dit geen probleem zijn.
Anderzijds zijn er ook fabrikanten die weigeren hun materiaal door anderen te laten aanpassen. Märklin heeft zich hiertegen in het verleden reeds verzet.

Peter

Wat is er eigenlijk met de bestaande modellen naar Belgisch voorbeeld in spoor N? Ik denk dan bv. aan de reeks 59 van Roco?? of stomers van Fleischmann (zwarte modellen)
Mijn vader zaliger had een hele reeks modellen die hij minitieus allen ombouwde en schilderde.
Modelspoor is in veel gevallen ook modelbouw en/of model (om) bouw, want kant en klare modellen kopen kan eigenlijk iedereen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Rangeerduivel

Met de bestaande modellen is helemaal niks mis,maar geef toe dat een kant en klaar model altijd perfecter is dan een model omgebouwd/aangepast door een modelbouwer.
Schildering en vooral belettering(tampondruk) zullen altijd mooier en zuiverder zijn dan dat ze door iemand thuis op zijn werk/keukentafel uitgevoerd zijn,al doet die man nog zo zijn best,sporen zal het altijd nalaten.
En dit te weten dat vandaag de dag perfectie en authenticiteit een uithangbord is voor de meeste fabrikanten,omdat de KLANT er naar vraagt.

;)

Michiel

Citaat van: Peter op 15 januari 2014, 13:57:31 PM
Wat is er eigenlijk met de bestaande modellen naar Belgisch voorbeeld in spoor N? Ik denk dan bv. aan de reeks 59 van Roco?? of stomers van Fleischmann (zwarte modellen) Mijn vader zaliger had een hele reeks modellen die hij minitieus allen ombouwde en schilderde.Modelspoor is in veel gevallen ook modelbouw en/of model (om) bouw, want kant en klare modellen kopen kan eigenlijk iedereen.

Zelfbouw en ombouw is natuurlijk het allerleukst, en mijn handen jeuken om eens te beginnen aan een poging scratchbuilding van typische Belgische stomers. Maar het blijft bij de grootfabrikanten erg zielig gesteld. De 59 van Roco is de enige echte Belgische loc dat een grootfabrikant ooit gemaakt heeft. 50 jaar schaal N, en 1 echte Belg! Het blijft toch zielig. Sorry dat ik het zeg, en zelfbouw en/of ombouw in schaal N is niet aan iedereen weggelegd.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Rudy, de keuze is natuurlijk aan de modelspoorder zelf  Een paar perfekte modellen (perfekt zijn modellen slechts zeer zelden zelfs in H0 en groter) hebben of een grotere verzameling met ietsje minder dan perfekte modellen.
Er zijn hier op het forum trouwens een paar modelbouwers die tot nu enkel gebouwen maken of gemaakt hebben in N. Ik ben er zeker va dat die ook uitstekende N loks en rijtuigen kunnen maken (desnoods met de hulp van een 3D printer.
Wat de beschrifting betreft: Tegenwoordig bestaat er decalpapier van uitstekende kwaliteit, en als je dan ook nog het Microscale of DACO systeem gebruikt heb je inderdaad die "Painted on look"
Met vriendelijke groeten
Peter