Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Belgische modellen in N

Gestart door dwizeno, 27 januari 2005, 12:10:59 PM

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Scorpion
Weet iemand of de 77/78 serie gemaakt is op N formaat?
Bij mijn weten niet.
ps: Het heeft geen zin om dat in twee draadjes tegelijk te vragen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

citaat:
Geplaatst door Scorpion
Weet iemand of de 77/78 serie gemaakt is op N formaat?
Bij mijn weten niet.
ps: Het heeft geen zin om dat in twee draadjes tegelijk te vragen.



Sorry van die 2 draadje, had de eerste gevonden via google en pas later zag ik zo'n topic in N spoor. Ik zal die andere verwijderen.

Wel jammer dat ze niet op N-formaat zijn :(

Michiel

Heren (en dame?),

Belgische modellen in N zijn dun gezaaid, dat is een open deur en sta met open mond jullie zelfbouw modellen te bewonderen. Pet af!

Maar zelf heb ik daar geen tijd meer voor (gezin) en voor de exploitatie van mijn zijlijntje met kopstation zoek in naar lichte personenrijtuigen van rond 1900 tot 1950. De loc heb ik al, type 96 van Arnold. Maar heeft iemand een idee welk merk ooit belgische rijtuigen heeft geproduceerd uit die periode?

Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

5307

ik zal eens een locshow tonen!


janjozef

Tiens is die rode ook al belgisch ?
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

5307

NOG niet, ik zal proberen zo goedkoop mogelijk aan een kap van een 62 geraken, maar ik denk dat die enkel bij MTE te verkrijgen is als ik mij niet vergis en die 62-kap plaats ik dan op het onderstel van de 218.

Michiel

Om terug te komen op de initi?le vraag vermeld ik hier een aantal belgische modellen die ik heb aangeschaft, te beginnen met...

Dit is een model van het type 26 van de NMBS uitgebracht door Minitrix (12407). De kleurstelling is OK, maar jammergenoeg is de uitvoering niet helemaal conform: met als opvallenste fout dat de Belgische 26's geen gesloten cabine hadden. (behalve de door de TSP gerecontrueerde 26, maar dat is een ander verhaal) Normaal hadden ze ook windschermen op de tender ter bescherming bij het achteruitrijden, maar die ontbreken ook op het model. Voor de rest een prima model, technisch perfect en al voorbereid voor de inbouw van een digitale decoder.

groeten aan allen,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Een andere loc aangekocht een maand of wat geleden in afwachting dat ze op mijn baan rondjes kan rijden...

Dit is niet een typisch Belgische loc, maar na de 1ste wereldoorlog bleven er 3 in Belgi? achter die gedurende een jaar of 5 middelzware tot zware personentreinen, soms in dubbeltractie met type 8, trokken. De locomotieven werden nooit herschilderd in Belgische kleurstelling (toen nog chocolade-bruin). Dit model van Arnold Rapido (2250) lijkt me een zeer geslaagde uitvoering van een legendarische beierse S3/6 locomotief. Ik kan haast niet wachten om ze op mijn baan de Orient-Express te zien slepen door het Ardens landschap (=een beetje overdreven[;)])

groeten,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Een meer successvolle loc is er nooit geweest bij de Belgische spoorwegen dan deze:

Geen enkel ander type loc bestond in zulke getale als deze stoomloc type 81 (en dat zal waarschijnlijk ook nooit meer gebeuren). Via oorlogsbuit ons land ingesukkeld, om het dan vlot zo'n 50 jaar uit te houden tot aan het einde van het stoomtijdperk. In model werd dit type door zowel door Arnold Rapido (2516/2517), als Piko (5/4119) als Fleischmann (7153) gebracht. Arnold had 2 versies, de vereenvoudigde 2517, en de meer gedetailleerde 2516. Fleischmann brengt haar jammergenoeg in die onbegrijpelijke zwarte "europese" uitvoering. Zonde...

groeten,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

En voorlopig als laatste een tenderloc

Het type 96 van de Belgische spoorwegen in model gebracht door Arnold Rapido (2294). Jammergenoeg heeft Arnold voor het gemak de duitse versie enkel maar een ander kleurtje gegeven. Niet alle kleurbiezen werden correct aangebracht, de voorverwarmer op de ketel zou verwijderd moeten worden, en de kolenbakken werden niet verhoogd. Jammer want voor de rest is dit een prima model.

groeten,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

N-spoorder

-Arnold Rapido (2516/2517)
-Arnold Rapido (2294)
-Piko (5/4119)

Zijn deze modellen nog in de groothandel verkrijgbaar, zo ja tegen welke prijs ongeveer.

Is het misschien haalbaar om zo'n zwarte uitvoering (Fleischmann) zelf om te schilderen?

N-spoorder

citaat:
Geplaatst door 5307

ik zal eens een locshow tonen!





Welke modellen (cataloognummers) van welke merken zijn deze?

5307

wow wat een vraag...

kan ik geen gedetailleerde uitleg geven, maar (van L => R):

minitrix V60 (bordeaux, overschilderd hlr80)

minitrix V60 (bordeaux, overschilderd hlr80)

minitrix 204.007

piko 204.001

piko type 81

kap van MTE, zonder onderstel

N-spoorder

citaat:
Geplaatst door 5307

wow wat een vraag...

kan ik geen gedetailleerde uitleg geven, maar (van L => R):

minitrix V60 (bordeaux, overschilderd hlr80)

minitrix V60 (bordeaux, overschilderd hlr80)

minitrix 204.007

piko 204.001

piko type 81

kap van MTE, zonder onderstel



bedankt, zijn die piko's nog verkrijgbaar?

5307

geregeld op ebay (al dan niet .de)

en op beursen zie je ze wel nog eens opduiken [;)]