Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Belgische modellen in N

Gestart door dwizeno, 27 januari 2005, 12:10:59 PM

Michiel

Dit lijkt me een heel plausible, zelfs correct NMBS model van vóór het Infrabel tijdperk. Ik had de aanbieding van dit model ook gezien op de bekende occasie-site.

https://forum.trainminiaturemagazine.be/index.php/topic,10380.msg1023173.html#msg1023173
(met dank aan Bernard voor dit opzoekwerk  ;) )

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Citaat van: railrunner op 31 januari 2020, 10:33:41 AM


Ik heb dit model (afkomstig van het Italiaanse Linea-Model) in HO gemaakt en op het eerste zicht is met het N-model niks mis...

Er bestaat ook een zelfbouw messingmodel in schaal N.

;)
Hetzelfde HO model wordt ook door een Belgische handelaar verkocht, wel in een andere doos en daardoor stukken duurder ::)

Driesel

#467
Jim,

Zoals Rudy zegt is dit een bouwkit van het Italiaanse Linea-Model. Het model was indertijd kant-en-klaar en als kit verkrijgbaar bij PB Messing Modelbouw; volgens mij was het zelfs door Paul dat er decals bij zaten voor een Belgische versie.

Het is geen model van Hammerschmidt; het kan wel zijn dat ze ooit bij Hammerschmidt enkele kits in elkaar hebben gezet.

In onze club was jaren geleden iemands oog gevallen op deze bouwkits, en zo hebben we drie kits gekocht (twee in H0 en één in N voor mij). Ik kan je deze kit aanraden: ik was ook wat terughoudend om een messingkit te bouwen, maar deze kit verbaasde me van het gemak om ze in elkaar te zetten. Alles past perfect. Door het etswerk zijn de details zeer fijn.
Ik ben enkel niet tevreden van de motorisatie: er zit een Faulhaber in, maar de overbrenging door middel van een kunststof-cardan werkt niet goed.
Je kan de kit vinden voor een standmodel; een motorisatie is apart verkrijgbaar.



Als je goed naar het voorbeeld kijkt, dan zal je ook merken dat er op de Belgische versies nog wat details verschillen met de bouwkit. Deze heb ik trachten om te zetten op mijn bouwsel. De bijgeleverde decals heb ik niet gebruikt (het B-logo is niet correct) en vervangen door zelfgemaakte. Ook de bijgeleverde standaard stroomafnemer van Sommerfeldt doet afbreuk aan de fijnheid van het model, dus die werd ook vervangen. Door de haperende aandrijving staat mijn model nu op de (lange) lijst van 'ooit eens af te werken projecten' ;)


Rangeerduivel

Citaat van: Driesel op 31 januari 2020, 14:55:34 PM

Ik ben enkel niet tevreden van de motorisatie: er zit een Faulhaber in, maar de overbrenging door middel van een kunststof-cardan werkt niet goed.
Door de haperende aandrijving staat mijn model nu op de (lange) lijst van 'ooit eens af te werken projecten' ;)


De aandrijving schept bij mijn model ook datzelfde probleem, niet omwille van een slecht funktionerende cardan, maar om een op onverklaarbare wijze hardnekkig geblokkeerde motor... :-\
De motor zit op praktisch onherroepelijke wijze "ingesoldeerd" in het draaistel, en bij montage moet ergens iets, ik weet niet wat, misgegaan zijn...

;)

59erke

Citaat van: Michiel op 31 januari 2020, 10:42:09 AM
Dit lijkt me een heel plausible, zelfs correct NMBS model van vóór het Infrabel tijdperk. Ik had de aanbieding van dit model ook gezien op de bekende occasie-site.


heb ik ook gezien maar is een vraagprijs van 600 euro niet aan de zeer hoge kant ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

railrunner

Citaat van: Michiel op 31 januari 2020, 10:42:09 AM
Ik had de aanbieding van dit model ook gezien op de bekende occasie-site.

Allen, dank voor de info.

Klopt, en de vraagprijs is 600€.  Correcte prijs?  Lijkt me bijzonder overdreven.  De verkoper zal dit zien als een belegging denk ik.

Driesel

CiteerKlopt, en de vraagprijs is 600€.  Correcte prijs?  Lijkt me bijzonder overdreven.  De verkoper zal dit zien als een belegging denk ik.

Jim, ik dacht dat een gebouwd model vroeger verkocht werd aan 725 €, dus die prijs valt nog mee. De vraag is natuurlijk of het aangeboden model deftig rijdt.
Als je echt geïnteresseerd bent dan raad ik je het bouwpakket aan: http://www.lineamodel.it/benvenuti_in_lineamodel.htm  (naar beneden scrollen naar artikel Art.N5807M+Art.N59807MTF voor 120 €). Zal je veel meer plezier aan beleven en kan je aanpassen aan je eigen wensen.

Michiel

#472
MABAR / RockyRail (ik ken het merk niet) brengt blijkbaar 3 Belgische containerwagens uit. Is dit nieuw?

https://mabar.es/es/busqueda/$texto/0//?texto=sncb







groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirkh

Mabar bestaat al lang, vooral Spaanse en Franse treinen. Ik heb daar een renault ABJ1 van. Maakt wel veel lawaai maar rijd redelijk; Details zijn niet super maar voor N voldoende. Ik weet nu niet hoe het met deze wagons gaat zijn van afwerkingen.

BC911

Volgens mij zijn dit geen nieuwe modellen. Het zijn de oude die uitgebracht werden door RockyRail. Ik heb ze hier allemaal liggen. Zelfs het referentienummer is hetzelfde. Zoek maar eens op "Rocky Rail RR60118".

Ik dacht zelfs dat nieuwe varianten van deze wagons nu geproduceerd worden door REE Models:
https://www.ree-modeles.com/catalogue/catalogue-n/porte-containers/419-couplage-porte-container-serie-1
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

BC911

Citaat van: railrunner op 08 oktober 2019, 10:57:06 AM
Arnold wil een Lineas livrei uitbrengen in schaal N, enkel en alleen indien er voldoende intersse is

Bericht gekregen dat er te weinig belangstelling is, en gaat dus niet door  :(.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Michiel

#476
Toch wel merkwaardig dat een locomotief van Lineas als Frans bedrijf die haar materieel onder Duitse registratie heeft ingeschreven, niet in beide landen meer interesse kan opwekken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

Hier zijn ze dan, eindelijk verkrijgbaar:






Michiel

Nooit gedacht, maar dan toch! Machtig mooi is dat. Jim, chapeau!  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

BC911

Zien er heel goed uit zo op het eerste zicht! Kijk ernaar uit om ze in handen te hebben en te testen.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...