Belgische modellen in N

Gestart door dwizeno, 27 januari 2005, 12:10:59 PM

Driesel


Volgens de planning van de '4de Grote Modelspoor Expo' komend weekend zullen er enkele N-banen naar Belgisch voorbeeld te zien zijn. Hopelijk zijn er weer vele, mooie Belgische N-modellen te bewonderen.
Naar aanleiding hiervan volgen enkele foto's van mijn modellen, die op 5 en 6 oktober jongstleden op de N-baan van de MSKK rondtoerden (http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=7029)








Roderik



Nieuw van Mehano.
Met de correcte verfborstels en handigheid is hier wel iets van te maken voor een 57.
Always be modelling!

Michiel

Ik kreeg net een antwoord van Paul Bellon dat de Belgische Atlantic type 12 in schaal N van Pb-Messingmodelbouw verwacht wordt voor het eerste trimester van 2009. De locomotief zit dus nog steeds in de pijplijn! Dat is goed nieuws!

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Roderik

Dit is het kleinste chassis dat te vinden is in N-schaal



Maar spijtig genoeg staat de motor niet in het midden van het chassis en is hij vrij hoog. Daarom heb ik het aangepast naar dit.



Na de aanpassing is er een decodertje bij "gefoefeld"



Om er dan een kastje rond te bouwen van een Draisine type 7.



Dit is de Draisine in realiteit.


Foto afkomstig van www.stoomtrein.be
Always be modelling!

ERVIN

Amaai, zoooo klein!!![:0]

Greg

Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Michiel

Roderik, dat is onvoorstelbaar knap werk, gezien de miniscule afmeting van dit dingetje. Ik hoop dat ie op 1 as nog voldoende grip heeft, maar desondanks schitterend gedaan!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

[:0] Roderik is weer aan't toveren [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Mr-tsjoektsjoek

Pffffff, niet te doen ! En dan denken wij dat we fijn werk leveren in HO.

Prachtige draisine Roderick ![:p][:p][:p][:p]

bjornbockstal

Eindelijk eens tijd gemaakt om eens met het modelbouwen verder te doen.
Ik ben begonnen met de bouw van een rangeerlocomotief van de reeks 83.
De eerste resultaten:






Heeft er iemand een idee om de gebogen dakvlakken te bouwen?
Met plasticard wil het niet echt lukken om die bogen er in te krijgen en ze de er ook in te houden.

nmbs

citaat:
Geplaatst door bjornbockstal
Heeft er iemand een idee om de gebogen dakvlakken te bouwen?
Met plasticard wil het niet echt lukken om die bogen er in te krijgen en ze de er ook in te houden.


Heb je het al eens rond een potlood proberen te draaien?  Indien dat niet lukt zou ik met fijne ijzerdraad (zoals Faller gebruikt voor afluitingen te maken) proberen een dakgewelf te maken en daar de plasticard eventueel op te lijmen met indien nodig Tec7 [:p]

Mvg Stephane

Roderik

citaat:
Geplaatst door Roderik

Dit is het kleinste chassis dat te vinden is in N-schaal





Nog even een aanvulling.
De motor is afkomstig van het merk Pro-Hobby.
Geef ik Goegel het volgende in en je vindt de nodige info.
"Pro-Hobby Ca-ND-1"
Always be modelling!

bjornbockstal

citaat:

Heb je het al eens rond een potlood proberen te draaien?  Indien dat niet lukt zou ik met fijne ijzerdraad (zoals Faller gebruikt voor afluitingen te maken) proberen een dakgewelf te maken en daar de plasticard eventueel op te lijmen met indien nodig Tec7 [:p]

Mvg Stephane


Dat heb ik inderdaad al geprobeerd, het probleem zit in het feit dat er 2 verschillende buigstralen zijn in het gedeelte dat de motor moet afdekken. Ik weet niet hoe ik die verschillende buigstralen in 1 stukje plasticard kan brengen.

Mr-tsjoektsjoek

Dag Bjorn,

Zelf heb ik een type 272 gebouwd uit plasticard, wel in HO, jullie werk in N is nog een stuk fijner, chapeau...

Het dak van mijn 272 heb ik als volgt gemaakt :
Enkele dakribben gemaakt die ongeveer 0.5 mm kleiner zijn als de buitenmaat van het dak. Hierop stroken plasticard gelijmd 0.5 of 0.7 mm dik. De breedte hangt af van de ronding, bovenop mogen ze iets breder zijn als de stroken aan de kant, waar de ronding korter is.
Lijm alles zorgvuldig vast, alle naden goed gedicht met lijm.

Nu kun je de grove vorm wat bijwerken : de hoekigste kanten wegwerken met behulp van een vijl of breekmes (hiermee schrapen over de ribben, NIET SNIJDEN !)
Vervolgens wordt langs de buitenkant putty aangebracht, ik gebruik bvb Plasto van Revell. Hiermee worden alle spleten en kieren opgevuld die na de vorige bewerking nog overblijven.

Nu kun je met een fijne vijl, en verschillende korrel van schuurpapier het dak afwerken.

Ik behaalde hiermee een behoorlijk resultaat.





Hier twee voorbeelden van het dak van mijn 272.

Veel succes !

doomslu

Je kan eventueel ook proberen om een dik (plat) stuk plasticard te gebruiken dat je rond vijlt en/of schuurt.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *