Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

geluid

Gestart door n/a, 29 maart 2007, 20:30:14 PM

n/a

Beste lezers;
Modeltreinen zijn een heel mooi om te zien maar ook om te horen.En daar had ik juist een vraag over.Ik zoek al geruime tijd manieren om geluid uit een lok te krijgen.Loksound is misschien het beste maar ook behoorlijk aan de prijs als ik al mijn loks wil laten horen.Pas geleden heb ik iets van soundtraxx op het net gezien.Heel leuk maar niet voor mij als (digitale)Marklin fanaat.Op dit forum heb ik ooit eens iets gelezen van 1 of 2 personen die iets bijzonders hadden maar wat ik niet meer terug kan vinden.Het een ging over een oscilator en volgens mij iets met 8 kanalen.En het andere over de duitse conrad.Die had een hele kleine harde schijf waar een geluidje op gezet kon worden om af te spelen.Als er iemand is die mij verder kan helpen of iets anders weet hou ik mij aanbevolen.Misschien zijn er wel meerdere mensen die graag geluid willen horen op wat voor manier dan ook.
Met vriendelijke groet,
cowboywillie

ysbeer

Dat met 8 kanalen zegt me niet zo veel.
Of toch,BUSCH heeft een geluids box met inderdaad acht verschillende geluiden.
Wellicht bedoel je dat.
Conrad,ook de nederlandse,heeft een geluids moduul voor 20 sec geluid.
Je vind in MSM 58 hier van een redelijke beschrijving.
Het ding kost circa 10 euro.

Bedenk wel dat het nogal wat problemen geeft om bij een rijdende trein geluid buiten de lok te maken ,wat goed klinkt.
Voor vast staande dingen is het echter heel mooi te gebruiken.

Kijk eens bij conrad.nl naar geluidsmodule.
Niet te vinden dan zeg je het maar dan zoek ik het nummer wel op.

wim ysbeer

Gerolf

Om dergelijke modules in een loc te bouwen kan lastig zijn (plaatsgebrek)
Er bestaan verschillende locdecoders met geluidsfuncties, waarop je een luidsprekertje aan kan sluiten.

Ik zou zeker niet al je locs van geluid voorzien: dat wordt op de duur niet meer aangenaam om te horen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Leendert

In het kader van 'denkpistes' en 'niets is te gek', ben ik met het volgende experiement begonnen: Ik heb onder de baan 8 luidsprekers geplaatst. Kleintjes, zo onder een station, in een berg etc. De luidsprekers worden met een K84 (kloon) aan of uitgeschakeld aan een standaard geluidskaart. Dus van die 8, is er altijd maar ??ntje die er aan gekoppeld is.

Vervolgens (ik rijd met Koploper) worden met 'speciale acties', de juiste luidspreker gekozen en de desbetreffende WAV (of MP3) file afgespeeld. Dat geeft een heel aardig effect. Die 'speciale acties' zijn waanzinnig mooi en handig. Je moet wel precies weten wat je doet, maar dan heb je ook een giga gereedschap voor dit soort zaken.

Ik praat bewust even over 1 luidspreker. Natuurlijk kan je dit nog verfijnen, door 2 luidsprekers te gebruiken (stereo) zodat een trein die van links naar rechts rijdt, ook daadwerkelijk van links naar rechts 'klinkt'. Dat laatste zit uiteraard dan al in de wav-file (met Audition, CoolEdit etc. eenvoudig te doen) en loopt ongeveer gelijk met de optrektijd van de loc.

Wie weet heeft iemand iets aan dit idee.
Het is nog een experiment en nog ruimte voor verbetering en ideeen. Ik heb tamelijk veel 'nederlandse' geluiden (peronaankondigingen etc.) maar rijd met Duitsmaterieel in een duits landschap. Zou dat dus graag willen ruilen voor de Duitse variant. Stuur gerust een PM.

Het idee was oorspronkelijk om met surround 5.1 te werken, zodat je - net als bij een DVD - het 'beeld' van het geluid precies op de plek kan zetten waar iets gebeurt. Daarvoor is echter de spreiding in Soundkaarten met bijbehorende drivers te groot en te afwijkend, dat gaat Paul, de vader van Koploper, nooit in KL opnemen heeft hij me eens verteld. Het afspelen van een wav of MP3 lukt met bijna alle machines met een geluidskaart en daar is weinig CPU power voor nodig, iets wat niet gezegd kan worden van 5.1 sounds. Vandaar deze 'hardware' variant.

Groet,
Leendert

Gerolf

Niets is zo gek ... ik speel met eenzelfde gedachte, maar dan met de Dolby 7.1-geluidskaart in mijn PC. Theoretisch is het haalbaar.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rotsgieter

Mehano heeft ook modellen analoog met geluid. Wat er precies in zit weet ik niet maar als ze het los in de handel zouden brengen zou dat een groot probleem voor analoge rijders oplossen.

Mvrgr.  Hans