Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

test TL-verlichting

Gestart door thalysken, 26 maart 2007, 12:17:11 PM

thalysken

Beste modelspoorvrienden,

Zoals de meesten al weten is er in MSM 58 een artikel over zelf TL-verlichting maken. Ik zou dit namelijk ook eens willen proberen , Maar heb een paar vragen over het materiaal :

- Kun je de SMD-leds ook in een electrozaak krijgen ?
- Van die ge?maileerde koperdraad , Kun je deze in de gamma krijgen of ergens anders en waarvoor dient het ?
- Zo'n dunne styreenplaat kun je deze in een modelbouwwinkel krijgen ?
- Waar kan je dikke lichtgeleiders krijgen en waarvoor dient het ?
- harskernsoldeer waar kun je dit krijgen ( ook in gamma zeker )?
- Waarvoor dient het vloeimiddel en waar kun je het krijgen?

Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is en als er nog vragen zijn dan stel je ze maar. Nu zie ik zelf dat het heel wat is maar aldoende leert men zegt iedereen hier toch.

Alvast bedankt,
Thijs

Gerolf

Deze zal ik maar beantwoorden, zeker [;)]

- Kun je de SMD-leds ook in een electrozaak krijgen ?
>>> Dat zal dan een elektronicazaak moeten zijn, een handel in elektronische onderdeeltjes. Dat soort winkels wordt echter hoe langer hoe moeilijker te vinden.

- Van die ge?maileerde koperdraad , Kun je deze in de gamma krijgen of ergens anders en waarvoor dient het ?
>>> Ook hier : de elektronicahandel of misschien een bedrijf waar men elektromotoren reviseert. Zulke ge?mailleerde draad wordt gebruikt om spoelen mee te wikkelen, zoals in elektromagneten, motoren of als elektronische component. Indien je een doorgebrande wisselmotor hebt (eentje met elektromagneetjes) kan je zulke draad daaruit vaak recycleren.

- Zo'n dunne styreenplaat kun je deze in een modelbouwwinkel krijgen?
>>> Ja, de meeste hebben dit in voorraad.

- Waar kan je dikke lichtgeleiders krijgen en waarvoor dient het ?
>>> Ze dienen om licht te geleiden [:o)] en je kan ze vinden in sommige modelbouwhandels. Dunne lichtgeleiders kan je soms in Blokker-achtige gadgets vinden. Vermits ze toch samengeperst worden in een stukje krimpkous, is dit eventueel een alternatief.

- harskernsoldeer waar kun je dit krijgen ( ook in gamma zeker )?
>>> Een bouwmarkt is een mogelijkheid, de elektronicahandel ook.

- Waarvoor dient het vloeimiddel en waar kun je het krijgen?
>>> Vloeimiddel dient om je soldeertin beter te laten uitvloeien, en zo een betere soldeerlas te maken. Het bestaat in pasta, halfvloeibaar, ... In een bouwmarkt is het soms te vinden bij de loodgietersbenodigdheden (een klein, vaak blauw busje) Zelf gebruik ik vertinningsmiddel (Tin-it 40/60 van CFS Products)

Tenslotte: succes met het (na-)bouwen ervan!
edit: tikfoutjes ... [:I]
edit2: Antwoorden op "waarvoor dient het" schuingedrukt gezet
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

thalysken

Beste Gerolf,

Soms zette ik erbij : en waarvoor dient het maar daar antwoorde je niet op. Graag zou ik dat toch eens weten want ik ken echter niet zo veel van die dingen.

Alvast bedankt,
Thijs

Gerolf

Thijs, ik heb de "waarvoor-dient-het"-antwoorden schuingedrukt gezet. Indien je nog meer wil weten, vraag maar.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

thalysken

Oei, had dit niet opgemerkt. En ook bedankt voor de reactie. Ik ben namelijk echt nog niet thuis in elektronica. Maar iedereen hier zegt : ALDOENDE LEERT MEN.

Havoc

SMD leds kan je bij electronicazaken kopen, maar het gaat niet simpel zijn. Het handigste gaat Conrad zijn (er zijn er die dat niet graag horen, maar spijtig genoeg bestellen de meeste electronicazaken zo'n spullen niet graag omdat er niet veel liefhebbers van smd zijn en ze grote hoeveelheden moeten kopen)

Als je dan toch bestelt kan je direct een rolletje harskernsoldeer en ge?mailleerde draad kopen op dezelfde plek. Let erop dat wat je wil solderen en je soldeer wat bij elkaar passen. Een diameter van 1mm lijkt me best voor het soldeer als je smd leds gaat solderen. De emaildraad zou ik 0.2mm of 0.3mm nemen, een absolute beginner misschien 0.4mm alhoewel dat iets stijver is. Of een rolletje van elk, kom je lang mee toe en kan voor vanalles dienen.

Vloeimiddel zou ik niet gebruiken! (Gerolf, die tin-it 60/40 zou ik zeker niet voor electronica gebruiken, tenzij je alles na solderen h??l goed afspoelt) De meeste van die vloeimiddelen zijn agressief en niet te gebruiken voor electronica. Als je toch wil, zie dat je er hebt voor electronica.

De reden dat ze die email draad gebruiken is dat die heel dun is, en dat er soorten zijn waar de isolatie smelt als je er met soldeertin tegenkomt (een beetje aandringen en de bout goed heet zetten, iets minder heet als je daarna componenten soldeert).

Electronica zaken in Belgi? die ik nog ken: Aitec in Leuven, Gotron in Aalst, Cotubex in Brussel, Multitronics in Halle en VanDenBrande in Liedekerke
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Havoc

Electronica zaken in Belgi? die ik nog ken: Aitec in Leuven, Gotron in Aalst, Cotubex in Brussel, Multitronics in Halle en VanDenBrande in Liedekerke
... Geronica in Malle, Arton in Antwerpen, Rato in Antwerpen-Linkeroever.

Vloeimiddel: Inderdaad grondig afspoelen (water en zeep) voor het verdere gebruik van de component. Het hoeft niet per s?, maar het maakt zulke fijne lassen wel beter te doen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

pabe

citaat:
Geronica in Malle, Arton in Antwerpen, Rato in Antwerpen-Linkeroever.


Geronika in Malle, heeft ook een grote componentenwinkel in Turnhout, vlakbij het station [:D]


just4fun

citaat:
Geplaatst door Havoc

Electronica zaken in Belgi? die ik nog ken:


Stereorama in Lier, Ditronic in Merksem-Antwerpen

Paul

janjozef

Allee dat zijn al een hoop electronica zaken, zal toch eens moeten paseren en het ook uitproberen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Bundesbahnfreak

Verel te Mechelen, LAB te Hasselt

[;)]

trainfreak

CRF Electronics in Heusden (Oost-Vlaanderen)
http://www.crfelectronic.be/
Spoorse groeten
Dimitri

dieseltje

citaat:
Geplaatst door Bundesbahnfreak

Verel te Mechelen, LAB te Hasselt

[;)]



Verel in Mechelen heet nu Atys Electronics en zit niet meer in de Stassartstraat maar op de Nekkerspoelstraat.(tegenover Aldi)

In Mechelen heb je ook nog Joenit, op de Brusselsesteenweg

Benny

thalysken

Beste modelspoorvrienden,

Ik heb zojuist eens op de site van conrad gekeken maar er is iets niet duidelijk voor mij. Hoeveel kost alles als ik 10 smd-leds bestel? Ik kon geen smd-leds vinden in de elektronicawinkel dus moet ik toch bij conrad bestellen. Nog een klein vraagje: hoeveel dagen duurt het tegen dat je die leds krijgt?

Alvast bedankt,
Thijs