Nummering stuurstandrijtuigen type M2

Gestart door n/a, 24 maart 2007, 17:20:37 PM

n/a

Het Nederlandse Lovers Rail had eind jaren '90 vijf stuurstandrijtuigen met de nummers LR 017-021. Dit waren verbouwde stuurstandrijtuigen type M2 met een schuin front (zie: http://www.martijnhaman.nl/loversrail.htm). Mij is onbekend wat de NMBS-nummers waren van deze vijf rijtuigen. Kan iemand hier meer over vertellen?

Weet iemand verder hoe het computernummer in het algemeen van dit type rijtuig bij de NMBS was in 1999? Waren hier nog verschillen in of was er sprake van een aaneengesloten nummerserie?

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
http://www.martijnhaman.nl/

n/a

Zelf al wel gevonden:

In een artikel van Bert van Reems (Railhobby 1991, nr 4) over de rijtuigen van de NMBS staat: ?Derhalve werden in 1978 zes B7DR-rijtuigen uit de serie M2 verbouwd tot stuurstandrijtuigen voor het rijden in trek-/duwverkeer met dieselloks reeks 62. (?) In 1980 worden nog eens acht B7DR-rijtuigen omgebouwd tot stuurstandrijtuig (BDx), maar met een schuin in plaats van een recht front en met een stuurstand geschikt voor de bediening van elektrische lokomotief uit de reeks 25.?
Dit moet haast wel gaan over de rijtuigen die later als stuurstandrijtuig bij Lovers Rail terecht kwamen. De stuurstandrijtuigen van Lovers rail hadden een schuin front en de bedoeling was trek-duw-treinen te formeren met een lokomotief reeks 25.5. Helaas geeft het artikel geen informatie over de nummering van de rijtuigen.

Een zoektocht op internet levert al het volgende op: de NMBS had 3 stuurstandrijtuigen type M2 (BDx) die door een elektrische lokomotief reeks 25 kon worden gebruikt en twaalf stuurstandrijtuigen type M2 (BDx) die compatibel waren met een diesellokomotief reeks 62. Dit moet de stand van zaken zijn eind 2000. Bron: http://www.dekamer.be/QRVA/pdf/50/50K0051.pdf

Weer verder zoeken levert nog op dat de M2 BD/BDx-rijtuigen de computernummers 50 88 82 48 601-716 hadden. Verwarrend is echter dat gesteld word: "Certaines voitures sont aptes ? circuler en rames r?versibles : 45 voitures de type B, 22 voitures de type AB et 22 voitures-pilote BDx (dont 13 pour la traction diesel et 9 pour la traction ?lectrique)."
Blijkbaar zijn er dan toch negen stuurstandrijtuigen voor elektrische tractie?
Bron: http://www.belrail.be/F/fiches/car/index.php?type=m2&page=fiche

Een stukje verder, maar wie weet er meer?

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
http://www.martijnhaman.nl/

doomslu

Martijn, meer weet ik er ook niet over, maar belrail.be is doorgaans een betrouwbare bron.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

n/a

Inmiddels een stuk verder dankzij de onovertroffen NVBS-bibliotheek (http://www.nvbs.com/). Daar heb ik het volgende boek gevonden: 50 ans de transport voyageurs = 50 jaar reizigersvervoer 1930 - 1985 : vol/deel II / G. Close, M. Thiry. - Groupement belge pour la promotion et l'exploitation touristique du transport ferrroviaire;. - Li?ge : GTF, 1985. - 462 p.

Het boek bevat een schat aan informatie over de stalen NMBS-rijtuigen uit de periode 1930-1985. Deel 2 behandelt onder andere de rijtuigen type M2. Uit het bijbehorende overzicht is af te leiden dat in 1980 en 1981 acht B8D-rijtuigen verbouwd zijn tot stuurstandrijtuig voor trek-duw-treinen met elektrische tractie en wel de volgende:

Nummer / UIC-nummer / verbouwd tot stuurstandrijtuig
49210 / 50 88 82-48 610-5 / 1981
49211 / 50 88 82-48 611-3 / 1980
49232 / 50 88 82-48 632-9 / 1980
49234 / 50 88 82-48 634-5 / 1981
49236 / 50 88 82-48 636-0 / 1980
49237 / 50 88 82-48 637-8 / 1981
49241 / 50 88 82-48 641-0 / 1981
49305 / 50 88 82-48 705-3 / 1980

Vijf van deze rijtuigen zijn zoals al eeder gemeld naar het Nederlandse Lovers Rail gegaan. De vraag is nu: wie heeft in of na 1999 nog stuurstandrijtuigen met schuin front gezien of gefotografeerd in NMBS-livrei? En welk nummer hadden die stuurstandrijtuigen?

Ik hoop hiermee de lijst van acht kandidaten te kunnen reduceren tot de vijf die naar Lovers Rail zijn gegaan.

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
http://www.martijnhaman.nl/

Jurgen

Ik heb eens op die site van belrail gekeken, maar daar staan geen nummers bij.
Het lijkt mij een zware zoektocht te worden naar de juiste nummers van de rijtuigen die je zoekt. Misschien moet je eens bij de NMBS gaan horen. Of bij de initiatiefnemers van Lovers Rail. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

n/a

Een zoektocht naar foto?s van stuurstandrijtuigen leverde al twee foto?s op van na 1999, waaronder een van Foto van Davy Gijbels uit 2004: http://users.skynet.be/fa321706/HPIM0870.JPG  Per mail heb ik al de vraag uitstaan welk nummer dit rijtuig heeft.

Lovers Rail bestaat niet meer. Dat bedrijf werd in 1998 overgenomen door CGEA dat naar ik begrepen heb de stuurstandrijtuigen voor de dienst van Lovers heeft aangeschaft. In de tussentijd (we zijn al weer negen jaar verder) is CGEA via Connex in Veolia transport hernoemt. Grote kans dat dat spoor niets meer oplevert.

Van navraag binnen Nederland verwacht ik niet veel. In 2003 verscheen het boekje ?Alle stalen getrokken rijtuigen op een rij? (Stibans). De bij dit boekje betrokken personen zijn zeer kundig en op de hoogte. Desondanks hebben ze nu juist de NMBS-nummers van de stuurstandrijtuigen niet kunnen achterhalen.

Ik denk dat navraag bij de NMBS wellicht nog het meeste oplevert. De website van de NMBS de mogelijkheid biedt een vraag te stellen aan het Documentatiecentrum ?voor alle documentaire opzoekingen over spoorwegvervoer in Belgi? en Europa: verleden, heden en toekomst? . Klinkt goed! Zal eens een poging gaan wagen.

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
http://www.martijnhaman.nl/

n/a

Het laatste nieuws is dat de nummers van de vijf rijtuigen achterhaald zijn. Met de hulp van Belgische spoorliefhebbers en de NMBS is het gelukt. Bij de eerstvolgende update van m'n website zet ik ze online.

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
http://www.martijnhaman.nl/