Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

sporengeweld

Gestart door vandomm, 22 maart 2007, 18:21:34 PM

vandomm

Geacht Forum ,
Hoewel reeds eerder behandeld hier toch mijn ( groot ) probleem .

De treintafel ,12 mm multiplex , is groot 8.50 X 4.50 meter gedragen door 9 houten balken. De sporen die geballast zijn maken echter een enorme herrie .
De sporen die niet geballast zijn hoor je haast niet .De boosdoener is dus de verbinding van de de gelijmde steentjes met de tafel .
Heb alleen boekbinderslijm gebruikt en 3 mm kurk.

Laatst zijn er 4 medespoorders bij geweest , deze stonden ook versteld van de herrie maar wisten geen oplossing .
Mijn vraag is dan ook : is er een oplossing of een vermindering van de herrie ?  De tafel open maken , geluidsisolatie aan de onderkant , extra balken ?
Bij voorbaat dank voor uw mening.
Cees .

Peter

Een heel eenvoudig middel is de kurk eerst een laagje latex verf te geven (bv. bruin), samen met een de ondergrond Deze eenvoudige ingreep is al voldoende om de geluids-overdracht voor een groot deel te onderbreken, ook als je zoals ik, houtlijm/water/Agepon mengeling gebruikt. (de latex verf verhinderd dat de lijm 1.de kurk doordrenkt,2. diep in het hout doordringt). Anderen zullen mischien nog aanraden van speciale lijm te gebruiken, maar ikzelf ben er geen voorstander van. Ik vind de isolatie zo ook al voldoende.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Vreemd, vooral omdat je elastische lijm (boekbinderslijm) hebt gebruikt, naar ik begrijp ook om de steentjes mee vast te zetten.
Liggen je steentjes te hoog tegen de rails, en worden ze aldus door de wielflenzen "geraakt"?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

vandomm

Gerolf , Peter ,
Met dank voor je reaktie . De steentjes zijn heel nauwkeurig
ingeborsteld en liggen alleen tussen de bielsen dus daar kan het
niet aanliggen . Echter , deze week heb ik een proefopstelling gemaakt als volgt : op de multiplexplaat een 2 CMdikke styropor ( XPS ) plaat en hierop een 3 mm kurklaag met de ballast .

Alleen boekbinderslijm gebruikt , resultaat een perfekt geluid . Dus is het de verbinding van de steentjes met de multiplex. Wil nog een proef doen met architektenkarton maar ben bang dat dit niet sterk genoeg is en dat het kromtrekt of scheurt. Zoek nog andere plaat van  +/- 3-4 mm.
met groeten
Cees .

Havoc

Heb je al eens geprobeerd om onder je baan iets te kleven zoals laminaat underlay? De groene versie die uit geperste vezels bestaat dan. Je kan namelijk ook je multiplex dempen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ysbeer

wat voor steentjes zijn dat,welk merk.

wim ysbeer

vandomm

Wim , het ligt niet alleen aan de steentjes , want als de verbinding met de muliplexplaat onderbroken is , dan is er ook geen herrie meer.
Er is geen merk , gekregen van een mede MSC lid.

de proefopstelling heeft bewezen dat het ook zonder herrie kan.
Nu ben ik dan ook op zoek naar platen van  +/- 3 mm dik .

groetjes
Cees .