Een Verbeck motorsetje in een NS 1215

Gestart door Jean, 21 maart 2007, 21:52:44 PM

Jean

Inbouw van een Verbeck Faulhaber motorsetje in een NS 1215


Op een plaatselijke beurs heb ik enige tijd geleden een ongebruikt motorsetje van Verbeck op de kop getikt. Bij de set was geen bouwbeschrijving bijgevoegd, maar de verkoper verzekerde mij dat de deze geschikt was voor o.a. de Fleischmann NS 1200. Het motortje kwam mij wat formaat betreft, enigszins klein over maar het aandrijfsysteem van de motorset was volgens mijn eigen inschatting inderdaad geschikt voor de genoemde Fleischmann.  

Sinds kort is het motortje ingebouwd. Daarvoor is de zaag en de vijl gehanteerd. Verder is er lijm en siliconenkit gebruikt om het klusje af te ronden.


Hieronder zijn een aantal foto?s van de verschillende ombouwstappen geplaatst met wat commentaar erbij.

imghttp://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/3432a.jpg/img
De motorset en een gedemonteerde loc.

imghttp://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/3435a.jpg/img
Het gedemonteerde, gezaagde en gevijlde draaistel.

imghttp://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/3445a.jpg/img
Bij het opnieuw opbouwen van het motordraaistel zijn de asb wielen van de twee buitenste assen kruiselings geplaatst.

imghttp://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/3443a.jpg/img
De geplaatste motor na het uitharden van de lijm. De ?Verbeck? is zodanig geplaatst dat de tandwielen mooi in elkaar grijpen. De motor is niet direct op het draaistel geplaatst, maar op een op maat gezaagd metaalplaatje van 1mm dik. Voor ??n van de twee draaistel gewichten is geen ruimte meer.

imghttp://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/3449a.jpg/img
Heraansluiting van de decoder, in elkaar schroeven van de loc en rijden maarrrr?.  


Het rijden
De nieuwe motor bevalt uitstekend. Het is wel even wennen dat deze loc zich nu vrijwel zonder motorgeluid voortbeweegt. De motor zorgt voor een zeer gelijkmatig en soepel rijgedrag. Op elke snelheid worden wisselstaten, hellingen en bogen schokvrij bereden. Een verdere bijdrage aan het rijgedrag is bewerkstelligd door de kruiselingse plaatsing van de asb wielen. Hierdoor kan de NS loc zonder een (kleine) stroomonderbreking over nog niet gepolariseerde wissels en kruisingen rijden. Bij de standaard asb indeling is er soms een haperingetje te constateren.
Voor het trekken van een passagierstrein, bestaande uit 5 rijtuigen, bij een hellingspercentage van 2,5%, is ruim voldoende trekkracht aanwezig.  

De CV?s voor de motoraansturing zijn overigens aangepast volgens de in de decoderinstructie aanbevolen waarden voor klokanker motoren. De snelheid moet nog herijkt worden.    


Tot zover de ervaringen.
Groeten,

Jean