Auteur Topic: Kruiswissel dubbel  (gelezen 1523 keer)

Offline argilla

  • Forumlid
  • Berichten: 3.108
  • Voornaam: Marc-Laurent
Kruiswissel dubbel
« Gepost op: 27 januari 2005, 11:29:49 am »
Kan het zijn dat ik mijn engelsman van stroom moet voorzien ; mijn digitale loc (type 53 roco) valt telkens stil op de wissel. Komt dat misschien omdat ik oorsprongkelijk ana wilde rijden ? De wissel moest toen aan alle kanten geisoleerd worden Aan de gebruiksaanwijzing geraak ik niet wijs uit ! Er zijn 4 stroomvoorzieningen aan de wissel waarvan er 2 aan  het middenhartstuk ( dus de eigenlijke wisseltongen)  verbonden zijn . Ligt hier de oorzaak ????? Wie kan me helpen aub ( de 4 spoor stukken zijn wel voorzien van stroom. EEns de wisseltongen gepasserd en op het spoor rijdt hij wel verder
met dank




de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Offline argilla

  • Forumlid
  • Berichten: 3.108
  • Voornaam: Marc-Laurent
Kruiswissel dubbel
« Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2005, 13:21:45 pm »
PS het zijn Peco code 75 was ik vergeten te melden

de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Offline tonycabus

  • Forumlid
  • Berichten: 2.992
  • Voornaam: Tony
Kruiswissel dubbel
« Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2005, 21:50:16 pm »
Peco dus...Zoekplaatje!
Die hartstukken moeten apart omgeschakeld worden samen met de tongen.
Zag Kis net en die zat even te vloeken want dat is NIET "supersimpel"! Hij komt er wel uit maar dat is niet voor de volgende aflevering, zei hij!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Offline Gerolf

  • Administrator
  • Forumlid
  • Berichten: 20.198
    • Marche-en-Bières
  • Voornaam: Gerolf
Kruiswissel dubbel
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2005, 10:18:45 am »
De hartstukken moeten inderdaad geschakeld worden. Met een DPDT (= dubbelpolig omschakelend) relais lijkt me dat het eenvoudigste, maar misschien kan je ook vrije aansluitkontakten aan je wisselmotoren gebruiken.
Het is een kwestie te zoeken in welke wisselstand welke hartstukken verbonden moeten worden met welk spoordeel. Zelf zoek ik dit gewoonlijk uit met pen en papier: de vier mogelijke wisselstanden, de twee polen met vb. een rode en een groene stift:
Je tekent dus viermaal (dit wil zeggen voor elke wisselstand) het engels wissel, en vier maal teken je het railverloop van beide rails. Daardoor weet je welke pool de hartstukken moeten hebben bij welke wisselstanden. Nu gaat het er om je relais aan te sluiten, of de juiste aansluitingen op je wisselmotoren te vinden.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Offline tonycabus

  • Forumlid
  • Berichten: 2.992
  • Voornaam: Tony
Kruiswissel dubbel
« Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2005, 17:18:08 pm »
Precies zoals je zegt Gerolf!
Maar PECO-wisselmotoren hebben geen schakelaartjes h?.
Daarom...Hetzij zolang bistabiele relais parallel aan de motorspoeltjes zetten, of een of andere elektronische toestand.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Offline n/a

  • Forumlid
  • Berichten: 130
  • Voornaam: onbekend
Kruiswissel dubbel
« Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2005, 19:23:54 pm »
Hi,

Op deze website staan heel veel voorbeelden. http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm

Peco heeft bij de wisselaandrijving losse schakelaars te koop kijk naar de PL-15, PL-13, PL-32 en PL-33. Welke je mee laat schakelen met de aandrijving. Voor meer informatie.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


Offline tonycabus

  • Forumlid
  • Berichten: 2.992
  • Voornaam: Tony
Kruiswissel dubbel
« Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2005, 23:09:11 pm »
Daar heb ik dan overheen gekeken in de catalogus, Wim[:(]

Maar dankzij jou kwam dat weer eens onder de aandacht!

Ik heb die link in onze "digitaal"-links gezet met vermelding dat hij van jou komt hoor.

Dank je![:D]


Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)