Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Van anoloog naar digitaal

Gestart door belcar, 19 maart 2007, 20:34:13 PM

belcar

Beste spoorvrienden.

Ik zou willen beginnen mer een analoge baan.
En naar verloop van tijd over te schakelen naar digitaal.
Is dat mogelijk.
Met wat moet ik dan rekening houden.
Wat zijn de voordelen en nadelen.

INFO

Belcar,

Welkom, alleen deze vraag is al zo vaak gesteld en beantwoord, dat het geen kwaad zal kunnen om eens de zoek functie van dit forum te gebruiken.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Bundesbahnfreak

Toch een hulpje van iemand; ga eens naar het Dinamo-systeem van Leon van Perlo, dit is een analoge (zelfbouw) interface tussen een PC en een gelijkstroombaan.  Op de PC wordt het door Koploper ondersteunt en op de laatste versie van Dinamo kunnen zowel analoge als digtale loks (DCC) rijden.
Zelf heb ik het nog niet maar ga het later zeker bouwen.
Als je ook naar de site van Railz (Rotterdam) ga, kan je zien dat deze grote baan volledig door Dinamo gestuurd wordt.

De sites;

home.hccnet.nl/leon.van.perlo
www.railzminiworld.nl

Groeten

Rudy

PS ik heb geen andelen bij deze man[:)]

SuSke

Het belgische alternatief is RailIO met Miracos van Modeltech.

http://www.modeltech.be/
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

doomslu

Zowel het Dinamo-systeem als RailIO worden als analoge systemen beschouwd, maar zijn in feite ook digitaal.
Het grote verschil met wat algemeen 'digitaal' wordt genoemd is dat deze systemen geen lokdecoders behoeven. De elektronica zit hier dus in de baan en niet in de loks. Dit is meestal een belangrijke kostenbesparing voor mensen met een behoorlijk aantal loks. Tegelijkertijd, en dit in tegenstelling tot het 'digitaal' systeem, voorzien deze systemen in een ge?ntegreerde besturing en beveiliging. Ze zijn dus uitermate geschikt voor banen waar veel verkeer op is. Natuurlijk kan je een baan ook gaan beveiligen bij een 'digitaal' systeem. Daarvoor is dan wel een bijkomende investering nodig.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

INFO

Ik bestrijd deze stelling. Als je veel loks hebt, zul je ook veel blokken nodig hebben, meestal de helft meer als dat je loks hebt, wil je de boel een beetje redlijk in bedrijf houden. Dus het is dus maar net de vraag wat is goedkoper een decoder in de lok of een blokkaart.

Verder doen deze systemen over het algemeen niet zoveel aan de beveiliging van het trein verkeer, en is daar net zoals bij de decodersystemen een aparte computer met een besturingsprogramma bij nodig, sterker nog zonder die computer doen ze meestal helemaal niets.

Bedenk ook dat er bij de systemen met blokkaarten en e.d. een hele bundel met draden nodig is. En meestal vele malen meer dan met de andere systemen. Verder heb je nog meer kennis van electronica nodig en moet je heel goed schema's kunnen lezen. En over het algemeen krijg je hele beknopte handleidingen die heel erg technisch zijn. Niet zomaar een aanrader voor iedereen dus.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

doomslu

INFO, je bent een expert in digitaal en ik niet, maar van RailIO ken je blijkbaar niet veel en ik wel. Ik moet eerlijk toegeven dat ik Dinamo niet zo goed ken.
Meer blokken dan loks heb je altijd nodig, ook in digitaal (verondersteld dat je beveiligd rijdt). Dat heeft er dus niets meer te maken.
Beveiliging zit ingebakken in RailIO (de software heet Miracos).
Een (oude) computer is inderdaad nodig, maar de kostprijs in vergelijking met digitale centrales en dergelijke van zo'n PC is verwaarloosbaar.
De bedrading is inderdaad een negatief aspekt ten opzichte van decodersystemen. Daarin heb je volkomen gelijk.
Benodigde kennis van elektronika voor RailIO = 0,0.
Het volstaat de handleiding te volgen (die trouwens zeer uitgebreid is en gratis te downloaden) en alle onderdelen aan te sluiten.
Dus, wel een aanrader voor de leek, denk ik.

Pas op, Wim (en iedereen), ik heb hier niet gezegd dat deze systemen beter zijn. Het is een alternatief. Iedereen kiest voor zichzelf.
Zoals je wel begrepen hebt heb ik voor RailIO gekozen. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Bundesbahnfreak

citaat:
Geplaatst door INFO

Ik bestrijd deze stelling. Als je veel loks hebt, zul je ook veel blokken nodig hebben, meestal de helft meer als dat je loks hebt, wil je de boel een beetje redlijk in bedrijf houden. Dus het is dus maar net de vraag wat is goedkoper een decoder in de lok of een blokkaart.

Verder doen deze systemen over het algemeen niet zoveel aan de beveiliging van het trein verkeer, en is daar net zoals bij de decodersystemen een aparte computer met een besturingsprogramma bij nodig, sterker nog zonder die computer doen ze meestal helemaal niets.

Bedenk ook dat er bij de systemen met blokkaarten en e.d. een hele bundel met draden nodig is. En meestal vele malen meer dan met de andere systemen. Verder heb je nog meer kennis van electronica nodig en moet je heel goed schema's kunnen lezen. En over het algemeen krijg je hele beknopte handleidingen die heel erg technisch zijn. Niet zomaar een aanrader voor iedereen dus.
Quote:

Ben je al eens op de site van dinamo geweest?  Je kan een systeem bouwen dat tot 128 blokken kan aansturen (zowel analoge als digitale).
Het hart van het systeem zijn 1 RM print en tot max 8 TH printen.

De RM is eigenlijk een moederbord en de TH zijn blokkaarten tot 16 blokkken.

Een RM onbestukt kost ?45 en bestukt ?100
Een TH onbestukt kost ? 40 en bestukt ? 112

De bedrading gebeurt gemultiplext en is daardoor ook eenvoudig te houden.  En de handleidingen zijn echt eenvoudig gehouden.

Nogmaals ik heb er  geen belang bij wat iemand koopt maar ik vind het wel belangrijk dat er info doorstroomt over mooie alternatieven die er bestaan.

PS decoders zijn anders ook niet goedkoop h? en een IB ed zeker niet
Maar ja net zoals in de gelijkstroom/wisselstroom discussies: IEDEREEN KOOPT WAT HIJ WIL




INFO

Het is al meerdere malen besproken.
De allergoedkoopste manier om digital te rijden is met een oude PC, MRDirect een Delta 6604 als booster en een HSI-S88 of een LPT-S88 voor de bezetmelding. Met een iets modernere computer kan het met DDW. Mrdirect en DDW kosten allebei 0,00 Euro, net zoveel als Koploper dus.

Voor nog geen 25,-- euro, excl. de computer kun je (multi-protocol) digital rijden.

22,95 voor 16 bezetmeldpunten, 25,-- voor een lastgeregelde decoder en 18,-- voor een wisseldecoder (4 wissels). Maar zoals je al zei ieder zijn meug.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Bundesbahnfreak

Antwoord op Info

Ik moet je daar in gelijk geven, maar ik zit met een verzameling van 80 loks+stellen en als ik die allemaal moet ombouwen, dat wordt me veel te duur.  Dat is mijn persoonlijke reden om met dinamo te willen starten.  Zoals gezegd kan de nieuwe versie ook digitale loks aan en ligt zo voor mij de weg naar digitaal open.

Je hebt ook wel een punt als je zegt dat dit voor meer technisch geschoolde mensen is, wel das voor mij geen probleem, maar ik kan me inbeelden dat veel mensen schrik hebben van printplaten solderen.

Groeten en fijn weekend gewenst

Rudy