Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

66592 Schakelrelais van TRIX

Gestart door Rikkie, 16 maart 2007, 18:17:06 PM

Rikkie

Hallo allemaal,
ik ben op zoek naar een soortgelijk iets die dezelfde funktie heeft als de TRIX schakelrelais 66592, maar dan v??l goedkoper.
Bestaat er zoiets in de elektronicawereld?
Bedankt
Rikkie


ysbeer

Ongetwijfeld,maar ik ken dat trix relais niet,wat is het er voor een.??

wim ysbeer

Rikkie

Hallo Wim,
zo'n relais trekt aan naar links en blijft staan , verander je de stroomtoevoer (- <--> +), trekt deze naar rechts en blijft staan.
Als men stroom steekt op een 'gewone' relais trekt deze aan, valt de stroom weg komt een 'gewone' relais terug open.
Bij de TRIX-relais zijn er twee spoelen.
Euh, ik heb eigenlijk geen kennis van elektro dus ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Op de side van TRIX kan je zo'n relais terugvinden (40? pffff).
Rikkie

Gerolf

Dat is een zogeheten bistabiel relais. Dat vind je ongetwijfeld goedkoper dan die 40?.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Roco 10019 - bv. hier www.modeltreinexpress.nl te koop voor nog geen 10 Euro.
Heeft gelijk vier ??npolige omschakelaars ook.

En hier http://cgi.ebay.de/ROCO-H0-oder-Spur-N-Universalrelais-Art-Nr-10019_W0QQitemZ180096498300QQcategoryZ31109QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem vind je ze voor nog maar de helft van die prijs.

belair

De wissel relais van Peco zijn ook veel goedkoper, zo'n 8 euro als ik niet mis ben. Die werken ook zo, maar of ze passen voor wat jij ze nodig hebt weet ik wel niet.
mvg
Luc

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Spoor_H0

Roco 10019 - bv. hier www.modeltreinexpress.nl te koop voor nog geen 10 Euro.
Heeft gelijk vier ??npolige omschakelaars ook.

En hier http://cgi.ebay.de/ROCO-H0-oder-Spur-N-Universalrelais-Art-Nr-10019_W0QQitemZ180096498300QQcategoryZ31109QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem vind je ze voor nog maar de helft van die prijs.



Stel je van de levensduur van dit soort relais niet te veel voor.
De printplaat als contacten is nog al snel versleten en onbetrouwbaar

wim ysbeer

n/a

De aansluitcontacten zijn printbaantjes waarop je connectoren kunt schuiven. Echter: het zijn vertinde printbaantjes waarop je dus makkelijk je aansluitdraden kunt solderen.

De schakelcontacten vanbinnen worden gevormd door verende koperen lipjes met zo'n schijfje erop dat tegen pennetjes raakt. Zowel voor de omschakelaars als voor de eindafschakeling van de spoelen.
Helemaal te vergelijken dus met een relais dat je in een voetje prikt.

Zou zo een foto van het binnenwerk kunnen maken, weet echter niet hoe je zo'n foto hier op de site zet.

De schakelcontacten zijn belastbaar tot 1.5A, volgens de bijgevoegde technische gegevens.

Denk dat het met de levensduur dus nogal meevalt, Wim.

Peter

Gerolf

nummer 502944 - 89 bij Conrad is een 12Volt bistabiel relais met 4 omschakelcontacten van 2A/220V. 10,20 Euro per stuk, diverse kortingen bij grotere hoeveelheden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rikkie

Ik zal mij waarschijnlijk houden bij de bistabiel relais. Heb al eens gekeken bij conrad en daar is er wel wat keuze. Ik heb ook de katalogus aangevraagd, zo kunnen we 's avonds, na een drukke werkdag, eens gezellig zitten bladeren, met een hapje en een drankje. Modelspoor is toch leuk h?!
Rikkie

n/a

Die Roco 10019 is eveneens een bistabiel relais.

Maar deze van Conrad ziet er interessant uit - schakelstroom (spoel) bij 12V is 12V/800Ohm = 0.015A (15mA), heel wat minder dan de 0.200A (200mA) van het Roco relais.

Wel zal je het op een stukje (proef)print moeten solderen lijkt me zo [;)]

Peter